Vad du kan göra om ditt barn inte är lyckligt

4 februari, 2020
Alla föräldrar vill ge sina barn en lycklig barndom, även om vi ibland är osäkra på hur vi kan göra det. I den här artikeln tar vi upp några tips för att hjälpa dig om du ser att ditt barn inte är lyckligt.

Alla föräldrar vill att deras barn ska vara lyckliga och friska. Tyvärr kommer livet inte med en instruktionsmanual. Även om du gör ditt allra bästa fungerar saker ibland inte som du vill att de ska göra. Om ditt barn inte är lyckligt och du inte är säker på vad du kan göra är den här artikeln för dig.

Var kommer lycka ifrån?

Du kanske har frågat dig själv varför vissa barn är lyckligare än andra. Varför är det så enkelt för vissa att njuta av de goda sakerna i livet, medan vissa tycker att det är så svårt att göra det? Som förälder kan det verkligen göra en orolig och bekymrad att se att ens barn inte är lyckligt.

Den goda nyheten är att det går att bli lycklig. 50% av vår lycka kommer från våra gener, 10% påverkas av våra liv och 40% representerar vår inställning. Vår inställning är de tankemönster vi lär oss.

Därför kan du som förälder lära dina barn rätt emotionella och kognitiva vanor. Detta kan hjälpa dem att leva livet till fullo. Du kan också försöka förbättra deras omständigheter.

om ditt barn inte är lyckligt: trulig pojke

Hur vet jag om mitt barn inte är lyckligt?

Som förälder vill du ge dina barn den bästa barndomen du kan. Du vill inget hellre än att få dem att känna sig trygga och avslappnade. Du försöker lära dem att njuta av livet och vara nöjda med de små sakerna.

Ibland kan du dock tvivla på att dina barn mår bra. Då måste du först identifiera om det beror på att ditt barn inte är lyckligt eller om han eller hon bara går igenom en svår period.

Lyckliga barn ser glada och aktiva ut. De ler och delar sin glädje med andra. De har också många vänner och tycker om att skapa nya relationer med andra.

Glada barn är tacksamma. De uppskattar de goda sakerna i livet och andra människors godhet. Deras syn på världen är mycket positiv. Barn som är glada känner sig också motiverade att prova på nya saker, eller en hobby eller aktivitet de tror att de kommer tycka om. De är självsäkra och oberoende.

om ditt barn inte är lyckligt: mamma tröstar dotter

Hur kan jag hjälpa mina barn att må bättre?

Älska dem ovillkorligt

Ett absolut krav för att vara lycklig är att känna sig älskad. Man måste kunna lita på dem man älskar. Älska dina barn för vilka de är. Låt dem veta att du älskar dem. Det gör ert band starkare, och du kommer då kunna lägga märke till alla humörsvängningar och hjälpa dem att ta sig genom dem.

Sunda gränser

Om du tror att det gör dina barn olyckliga att du sätter gränser eller säger nej så har du helt fel. Tvärtom behöver barn tydliga gränser.

Regler är för barn lite som en karta och kompass som visar dem vad de kan förvänta sig av livet och vad som förväntas av dem. Det kan ge dem en god självkänsla och lära dem att hantera frustrationer.

mamma och dotter leker på säng

Om ditt barn är olyckligt ska du arbeta med hans eller hennes självkänsla

Självkänsla är en av de bästa gåvorna man kan ge sina barn. Hjälp dem därför att bygga en sund känsla av sitt egenvärde. Få dem att känna sig kapabla och värdefulla.

Hjälp dem att bli oberoende, ge dem ansvar och låt dem lösa sina problem i en lagom utsträckning. Känslan av att ha presterat något hjälper dem att skapa en positiv bild av sig själva.

Uppmuntra dem att vara positiva

Lär dem att vara positiva och optimistiska, att vara vänliga och tacksamma, att värdesätta och njuta av alla goda saker omkring dem. Hjälp dem att prioritera sina problem och lösa dem. Det bästa sättet att göra detta är att föregå med gott exempel och ha en positiv inställning du med.

  • Sánchez Hernández, Ó., & Méndez Carrillo, F. X. (2009). El optimismo como factor protector de la depresión infantil y adolescente. Clinica y salud20(3), 273-280.
  • Alvarez-Icaza, M. A. V., Gómez-Maqueo, E. L., & Durán Patiño, C. (2004). La influencia de la autoestima en la percepción del estrés y el afrontamiento en niños de edad escolar. Salud mental27(4), 18-25.