7 simövningar för barn

Simövningar för barn är viktiga, speciellt om du vill att det ska bli en favoritaktivitet. Läs mer i dagens artikel.
7 simövningar för barn
Andrés Felipe Cardona Lenis

Granskad och godkänd av examen i idrott och idrott Andrés Felipe Cardona Lenis.

Senaste uppdateringen: 13 november, 2022

Att simma är kanske ett av de bästa träningsalternativen, om inte det bästa av dem alla. Med hjälp av simövningar för barn är det möjligt att stimulera barnets utveckling och uppnå en myriad av hälsofördelar.

Har ni funderat på att simma tillsammans? Om svaret är ja, kommer vi att lära dig en serie övningar att genomföra i vattnet med din lilla bebis.

Kom ihåg att simning förutom att vara en utmärkt träningsform är ett utmärkt tillfälle att främja hälsosamma vanor hos dina barn. Dessutom sticker aktiviteten ut som en mycket underhållande sådan för alla åldrar.

Simövningar för barn

Förutom att styra aktiviteten vid poolen, se till att dina barn finner det roliga i vad de gör. Huvudsyftet är att göra simningen rolig för dem.

Utifrån ovanstående bör du och simläraren uppmuntra barnen att bli bekanta med vattnet och följaktligen bli entusiastiska över de aktiviteter som följer.

Här följer några roliga och användbara simövningar för små barn och vuxna.

1. Paddlande fötter

Bebisar med sina mammor under en simklass.

Att ”paddla” med fötterna är en av de första rörelserna bebisar gör när de placeras i poolen. Detta är väldigt viktigt eftersom rörelsen främjar deras förtroende för miljön och är ett bra sätt att bli bekant med den.

Det utförs vanligtvis vid poolkanten. Bebisen sitter där och bara benen förs in så att fötterna börjar känna vattnet.

Det är också möjligt att utföra det på grunda ytor, som i en plaskdamm eller på några breda trappsteg.

2. Promenera omkring

Bland simövningarna för ditt barn är det grundläggande att först gå runt poolen. Även om ditt barn är ungt är det lätt att avgöra vad som fångar deras uppmärksamhet och vad som inte gör det.

Av denna anledning, gå först hand i hand med ditt barn runt poolen och fokusera på dess reaktion. Om det vill komma i vattnet eller experimentera med det, kommer det förmodligen att vifta med händerna mot dig och börja le.

3. Samla leksaker

När barnen har fått förtroende med poolen och visar en avsikt att simma, då kan du förvandla upplevelsen till en roligare träning. För att göra detta, försök att fördela leksaker i en stor del av vattnet.

Introducera dem till vattnet och uppmuntra dem att samla föremålen och bära dem från ena sidan av poolen till den andra. Det är viktigt för barnet att ha flytkuddar och den ständiga närvaron av en ansvarig vuxen.

4. Att bli blöt i ansiktet

Även om ditt barn har tillbringat större delen av sitt liv i en vattenmiljö (moderns livmoder), och upplevelsen med poolen inte är alltför traumatisk, är det fortfarande viktigt att leta efter alternativ för att göra det ännu trevligare.

Att få ansiktet blött kan hjälpa till med detta syfte. Du bör inte överraska dem; blöt dem hellre långsamt, så att de inte blir rädda. Ta ett glas eller en behållare, fyll den med vatten och låt det rinna från huvudet eller pannan.

5. Simma i poolen

Lite i sänder kommer simmandet att ta form för din bebis. Ett tydligt exempel är att vada omkring inne i poolen. När ditt barn låter dig hålla dem i vattnet kommer du att kunna avgöra om de verkligen gillar aktiviteten.

Det finns flera sätt att utföra den här typen av övningar, men vi visar dig det traditionella sättet att bära den lille. Du bör ta ditt barn under armhålorna, lägg dem med framsidan uppåt i vattnet och hjälpa barnet att flyta över ytan. Gör sedan samma övning fast med framsidan nedåt.

Det viktiga är att göra det på ett sätt som gör att barnet får förtroende för dig.

En mamma simmar i en pool med sin lilla bebis.

6. Hopp och dyk

Hopp och dyk kräver ett högre självförtroende. Men de är övningar som kan göras med ordentlig professionell övervakning.

Låt ditt barn stå vid poolkanten och uppmuntra det att hoppa framåt. Väl i vattnet kommer de att sjunka under ytan med fart.

För de första hoppen med nedsänkning behöver de din hjälp för att komma upp ur vattnet. Men så småningom kommer de att börja göra det på egen hand.

7. Starta egen framdrivning

Rygg- och ventralrörelser utförs för att stimulera rörelser av händer och fötter. Bassängkanten används för att uppnå plantarstödsreflexen och leksaker används för att uppmuntra manipulation.

Spontana rörelser som driver ditt barn uppstår genom deras undervattensreflex, nedsänkning eller dykning. Faktum är att när du sänker ner barnet i bukläge uppstår en glottal reflex  hos spädbarn för andningsskydd tillsammans med framdrivande flexions- och förlängningsrörelser.

Aspekter att ta hänsyn till gällande simövningar för bebisar

Det finns gott om övningar, lekar och roliga aktiviteter. Det finns dock ett antal saker att tänka på innan ditt barn deltar i simning:

  • Du bör rådgöra med en barnläkare för godkännande av aktiviteten och för barnets fysiska kondition. Vissa läkare rekommenderar aktivitet först från 3 månaders ålder, andra före eller efter. Åsikterna om ämnet varierar, så det är viktigt att du diskuterar det med någon sakkunnig.
  • Längden på varje session bör i genomsnitt vara 40 minuter.
  • När det gäller ackompanjemanget är det lämpligt att en av föräldrarna följer med barnet. Och om möjligt, båda.
  • Barnet ska aldrig vara ensamt i eller nära poolen.

Detta kanske intresserar dig

7 tips för att lära dina barn att simma
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
7 tips för att lära dina barn att simma

Att kunna simma är en viktig färdighet som ger stora fysiska fördelar. Det kan också rädda liv och öppna upp en helt ny värld med strand- och badli...



  • García, J. L., López, A. M. S., García, L. B., de Cabo, L. F., Benítez, I. V., & Cordero, M. J. A. (2017). Actividad física en el agua para mejorar la psicomotricidad de los bebés sanos. Protocolo del estudio Babyswimming. Journal of Negative and No Positive Results: JONNPR, 2(5), 186-193.
  • Latorre García, J., Sánchez-López, A. M., Baena García, L., Noack Segovia, J. P., & Aguilar-Cordero, M. J. (2016). Influencia de la actividad física acuática sobre el neurodesarrollo de los bebés: revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria. https://doi.org/10.20960/nh.515
  • Márquez, E. G. (2010). Iniciación a las actividades acuáticas en edades tempranas. EmásF: revista digital de educación física, (6), 47-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3324148
  • Moreno, J. A., Abellán, J., & López, B. (2019). El descubrimiento del medio acuático de 0 a 6 años Unidad. EFDeportes Revista Digital.
  • Sanz, M. (2017). EL BEBÉ Y EL NIÑO PEQUEÑO EN EL AGUA. Revista de Investigación En Actividades Acuática.