Våra bästa tips för att bli av med bitterhet

Våra bästa tips för att bli av med bitterhet

Senaste uppdateringen: 06 december, 2020

Bitterhet är en av människans värsta fiender. Känslan sitter djupt och försvinner inte så lätt, och den kan därför få både kropp och sinne ur balans.

En negativ känsla som du burit med dig i många år kan också vända sig mot dig och orsaka allvarliga problem, allt från ångest till psykosomatiska sjukdomar.

Därför är det alltså bra för oss att komma över allt gammalt agg som sitter som en tagg i sinnet och våra hjärtan. Först då kan vi äntligen gå vidare.

Vikten av relationer

Bra relationer med andra kan hjälpa dig att upprätthålla din känslomässiga balans och bli nöjd med ditt liv.

Bortsett från dessa fördelar kan du också få stöd under svåra perioder, genom att dela med dig och vara delaktig i en annan persons liv.

Men även om relationer med andra kan ge dig många fördelar kan det också uppstå konflikter. Konfrontationer kan leda till giftiga känslor som till exempel:

  • Stolthet
  • Ilska
  • Bitterhet
  • Förbittring
  • Missunnsamhet
En flicka som vill bli av med bitterhet.

Bitterhet som begrepp

Bitterhet är en negativ känsla och en tung börda. Den påverkar din fysiska och emotionella hälsa och berövar dig all sinnesfrid. Den är också en väldigt subtil fiende som håller dig kedjad till en situation som kränkt dig, kanske orsakade dig mycket smärta, förödmjukelse eller att du kände dig avvisad, något som därför gav dig känslomässiga sår.

Hur beter sig bittra personer?

Att vara en vanemässigt bitter person gör dig bara ensam. Ingen vill spendera tid med en bitter människa. I slutändan löper du också risk att bli bitter på dig själv.

Bittra personer har svårt att glömma konflikter de haft med andra människor. De behöver också tid för att förstå vad som hände och avgöra om de kan glömma och förlåta.

“En negativ känsla du burit med dig i många år kommer till slut att vända sig mot dig.”

12 användbara tips för att bli av med bitterhet

Bitterhet är en ohälsosam känsla. Dessutom kan den ge upphov till hat och hämndlystenhet.

Den kan till och med göra så att hela ditt liv kretsar runt din bitterhet, vilket till slut tar all din energi. För att göra dig av med denna otrevliga känsla, försök alltså öva på följande tips:

  • Frigör känslan genom att släppa taget om den. Du kan göra detta genom att skriva ner dina känslor eller prata med någon du litar på.
  • Du måste inse att känslan ger dig bara smärta och lidande.
  • Vänd blad och tänk inte längre på det förflutna. Se bara framåt.
Bli av med bitterhet: en tonårsflicka som sitter ihopkrupen.

  • Tänk på att sådana här känslor bara får dig att må dåligt. De dränerar din energi och tar din värdefulla tid.
  • Lär dig acceptera att människor inte är perfekta. Alla gör misstag.
  • Försök att inte ta oförrätter så allvarligt. Släpp dem.
  • Acceptera det faktum att allt förändras. Människor kan ändras utan att vi ens märker det. Kanske stämmer de därför inte längre överens med den bild du har av dem.
  • Tala med personen som kränkte dig. Berätta vad du känner och vad du tänker om det som hände.
  • Utveckla ödmjukhet. Det minskar bitterhet och hjälper dig inse att du också begår misstag.
  • Försök ta det första steget mot att lösa problemet. Detta är en modig handling av dig, inte ett tecken på att du är besegrad.
  • Släpp alla tankar på hämnd. Det slutar aldrig väl. Försök hitta lösningar som inte handlar om att straffa den skyldiga personen.
  • Att helhjärtat förlåta den andra personen kommer hjälpa dig så att du slutar tänka på negativa saker som gör dig ledsen. Dessutom kommer du att uppnå ett lugn och en inre frid.

Sammanfattningsvis

I korthet är negativa känslor som bitterhet en stor börda. Om det inte är möjligt för dig att själv möta dina känslor och bli av med dem helt bör du träffa en psykolog.

Kom ihåg, att hysa agg är som att ta gift och hoppas det ska döda personen som kränkte dig.

It might interest you...
Hur kan vi kontrollera vår ilska?
Att vara mammaLäs det Att vara mamma
Hur kan vi kontrollera vår ilska?

Det är normalt att bli arg då och då, särskilt när man är förälder. Men att veta hur man kan kontrollera sin ilska är viktigt för barnens uppfostra...



  • Jordán, M. E. L., & Medina, M. F. G. (2006). Disciplinar con inteligencia emocional: técnicas para enseñar hábitos y valores en los niños. Ediciones Gamma SA.
  • Ortega Ruiz, P., & Mínguez Vallejos, R. (2003). Familia y transmisión de valores. https://gredos.usal.es/handle/10366/71937