5 livsmedel du bör undvika om du vill ta hand om dina barns tänder

Att ta hand om kosten för små barn är viktigt för att de ska kunna växa upp friska. Idag pratar vi specifikt om fem livsmedel som bör undvikas om du vill ta hand om dina barns tänder.
5 livsmedel du bör undvika om du vill ta hand om dina barns tänder

Senaste uppdateringen: 02 oktober, 2021

Som föräldrar har vi alltid frågor om vilka livsmedel vi ska undvika för att ta hand om våra barns tänder. Denna fråga är mycket viktig, eftersom kost spelar en grundläggande roll för barns hälsa.

Många livsmedel kan verka negativt på barnets tänder och därför kommer vi i denna artikel att berätta vilka produkter du bör begränsa för att skydda barns munhälsa.

1. Godis och andra sötsaker

Du vet säkert redan att godis och andra sötsaker är livsmedel som bör undvikas för dina barns tänder. Dessa produkter innehåller mycket socker, vilket hjälper bakterier i munnen att växa och utvecklas.

Sockret i godis förblir i munhålan under lång tid när det fäster vid tandytorna. Mikroorganismerna i munnen växer runt substansen och bildar stora ansamlingar av bakteriellt plack.

Dessutom gynnar jäsning av socker produktionen av syror som fräter på tändernas hårda vävnader. Förlusten av dessa mineraler är det som ger upphov till karies.

Allt godis och alla sötsaker är kariesframkallande, men vissa är farligare än andra. Sega eller klibbiga godisbitar, till exempel, fäster mest på tändernas ytor och stannar kvar där under långa perioder.

Hårda godisar och klubbor är också ganska skadliga. Att suga på dem innebär att socker förblir i munhålan under mycket lång tid , vilket ger bakterierna tid att producera enorma mängder syra.

Dessutom, om de är mycket hårda kan bitandet skada tändernas emalj eller överanstränga käkleden. Och när du tuggar dem fångas resterna av godiset på ytorna och i mellanrummen mellan kindtänderna.

Det är sant att barn verkligen gillar att äta denna typ av godis, men de är inte en fördelaktig produkt för deras hälsa. Faktum är att intag av stora mängder socker inte bara påverkar munnens hälsa, utan påverkar också barnens allmänna hälsa.

Därför är det bäst att begränsa mängden godis eller åtminstone begränsa deras konsumtion till speciella tillfällen. Om barn äter lite godis på en fest eller födelsedag, bör de borsta tänderna efteråt för att undvika eventuella skador.

2. Syrliga drycker

Läsk bör undvikas för att ta hand om dina barns tänder.

Läsk, juice, och sportdrycker, kännetecknas av deras surhet och höga sockerhalt. Av denna anledning är de också livsmedel som du bör undvika för att ta hand om dina barns tänder.

Den höga surheten i dessa kolsyrade drycker skadar tandemaljen på samma sätt som bakterier; genom att ta bort mineralerna från tändernas emalj. Dessutom förbättrar den höga sockerhalten denna process.

Sportdrycker anses ofta vara hälsosamma och gottgörande vätskor för barn som tränar. Men sanningen är att de också är mycket sura och kan orsaka skador på tänderna.

Den perfekta drycken för barn är vatten. Men om smaksatt vätska föredras är det alltid en bra idé att välja naturliga livsmedel utan tillsatt socker. Till exempel kan blandning av vatten med frukt eller grönsaksjuice vara ett uppfriskande och mindre skadligt alternativ.

3. Bakverk och kakor

Industriellt bearbetade bakverk och kex innehåller raffinerade kolhydrater som främjar bakteriell metabolism. Deras mjuka struktur gör det lättare för matrester att hålla sig fast vid tandytorna och deras höga sockerhalt gynnar tillväxten av karies.

Kakor är ofta ett enkelt mellanmål när det inte finns någon annan mat. Men du bör undvika att konsumera dem överdrivet, och planera barnens mellanmål väl.

När de ätit färdigt är det bästa att borsta tänderna och använda tandtråd ordentligt för att förhindra att rester fastnar i munnen.

4. Socker

Vi har redan nämnt att socker gynnar utvecklingen av bakterier i munnen och dess överdriven konsumtion utgör en risk för munhälsan.

Många industrialiserade livsmedelsprodukter innehåller tillsatt socker och dess konsumtion är svårare att undvika. Men när det gäller hemlagade måltider är det viktigt att du tar det försiktigt med söta produkter som socker och honung.

Många gånger, när man förbereder måltider eller drycker för barn, tenderar man som förälder att tillsätta socker för att göra maten mer aptitlig. Men det är viktigt att inte falla in i denna vana och undvika att lägga skedar med socker i allt som dina små får i sig.

Mjölk och infusioner kan till exempel ges utan sötning.

Det är också viktigt att inte doppa nappar och flaskor för barn i honung eller socker, eftersom det är skadliga vanor som främjar utvecklingen av karies från tidig ålder.

5. Hårda livsmedel

Vi nämnde redan den skada som intag av hårt godis kan orsaka, men det finns andra produkter som på grund av deras fasthet kan skada tänderna.

Is är ett exempel, eftersom tuggning orsakar en försvagning eller bristning av tandemaljen. Att skapa en vana av att tugga på isbitar kan leda till sprickor i tänderna.

Mycket hårda nötter, till exempel valnötter och mandel, kan också skada tänder eller tandställning.

Ett barn som sätter granola i munnen.

En hälsosam diet

Att äta en varierad, balanserad och näringsrik kost är mycket viktigt för spädbarns korrekta tillväxt och utveckling. Dessutom hjälper en hälsosam kost att förebygga flera av de vanligaste munsjukdomarna, såsom hålrum och tandköttsinflammation.

Helst bör barn vänja sig vid att äta en hälsosam kost som innehåller mejeri, frukt och grönsaker. Undvik på samma sätt de livsmedel som vi har nämnt för att bättre ta hand om dina barns tänder.

Detta kanske intresserar dig

Är fluor bra eller dåligt för barn och deras munhälsa?
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Är fluor bra eller dåligt för barn och deras munhälsa?

Är fluor bra eller dåligt för barns munhälsa? Vissa föräldrar oroar sig för att detta inte är en säker produkt. Lär dig mer om effekterna i denna a...



  • González Sanz, Á. M., González Nieto, B. A., & González Nieto, E. (2013). Salud dental: relación entre la caries dental y el consumo de alimentos. Nutrición hospitalaria28, 64-71.
  • Hernández-Cantú, E. I., Reyes-Silva, A. K. S., Garcia-Pineda, M. A., González-Montalvo, A., & Sada-Amaya, L. J. (2018). Hábitos de higiene bucal y caries dental en escolares de primer año de tres escuelas públicas. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc [Internet]3(26), 179-85.
  • Ventura Borda, C. A. (2017). Variación del ph salival antes y después del consumo de alimentos cariogénicos en los niños de la IEI San Martín de Porres N° 383, Calca-2017.
  • Arévalo Manzaba, L. S. (2019). Factores de riesgo asociados a la caries de la infancia temprana (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad Piloto de Odontología).
  • Guerra, M. H., Rondón, N. D., Zamudio, Y. C., & Hoffmann, I. M. (2018). Hábitos alimenticios y su relación con la caries de la primera infancia.
  • Gayá, V. (2018). Chucherías: dulce y maldita tentación: Caries, obesidad y diabetes, consecuencias de su consumo excesivo. El siglo de Europa, (1266), 9.
  • Andrés, E. C. (2018). Factores de riesgo asociados a la aparición de nuevas lesiones de caries en primeros molares permanentes (Doctoral dissertation, Universitat de València).
  • Alvarado Silva, U. (2018). Calidad Nutricional y Caries Dental de los niños de 3 a 5 años del Centro Materno Infantil de Villa María del Triunfo, Lima, 2018.
  • Alcívar Pinela, A. G. (2019). Potencial cariogénico de los alimentos en las loncheras y su influencia en el índice de caries (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad Piloto de Odontología).