Perioden efter förlossningen: Hur du överlever

30 januari, 2020
Under graviditeten upplever vi flera förändringar i kropp, sinne och familjedynamik. Lär dig hur du förbereder dig för perioden efter förlossningen.

Perioden efter förlossningen har väldigt lite att göra med rena lakan, sockervadd, lugna morgnar och den rosa stämningen du kanske ser på sociala medier.

Smärta, sömnlösa nätter, tvivel, trötthet, känslomässig instabilitet och tvångsmässiga anpassningar till nya situationer spelar alla en roll under veckorna efter förlossningen. Naturligtvis finns det också lycka, skratt, ömhet och mycket kärlek.

Medan kvinnor ofta njuter av att den extra omvårdnaden under graviditeten måste samma omvårdnad fortsätta veckorna efter förlossningen. Allt förändras efter förlossningen, inte bara fysiskt och psykologiskt, utan även familjedynamiken och relationen med din partner. Det är viktigt att vara beredd på det.

Låt dig inte luras av bombardemanget av bilder och information du får via sociala nätverk som målar upp en orealistisk bild av perioden efter förlossningen. Du bör heller inte känna att du ska skynda dig igenom det hela eller ignorera negativa känslor och tankar.

Du måste ta hand om dig själv, respektera återhämtningsprocessen, vara uppmärksam på humörförändringar, skämma bort dig och låta dig skämmas bort av andra.

Du behöver stöd från din partner, din familj och dina vänner och ibland från stödgrupper för föräldrar.

Hur man lättare tar sig igenom perioden efter förlossningen

Här nedan ska vi titta på några saker du kan göra för att underlätta återhämtningen efter graviditeten och förlossningen.

Låt andra hjälpa till

Många faller i fällan att försöka vara en superkvinna. Det är lätt att tro att man kan ta hand om allt och att man kan ta hand om barnet bättre än någon annan (vilket kan vara sant, men betyder inte att andra inte kan göra ett bra jobb). Man vill ha ett rent hem, kunna välkomna besökare och se vacker ut.

Men en nyfödd kommer att kräva din fulla uppmärksamhet under de första dagarna och kanske till och med veckorna. Omge dig därför med människor som kan ge dig en hjälpande hand för mindre viktiga uppgifter, som hushållssysslor, måltider och blöjbyten. Du kommer att känna dig mycket mindre stressad om du accepterar hjälp från andra.

Vila

Du har säkert hört rådet, ”Försök sova när barnet sover.” Och det ligger mycket sanning i det.

Din kropp måste återhämta sig från förlossningen, och det är en enormt stor ansträngning. Den måste också tillgodose barnets behov. Om du väljer att amma ger du även ditt barn mat.

För att göra allt detta behöver din kropp energi, tid och vila. Använd inte timmarna som ditt barn sover till att göra hushållsarbeten. Bara vila, sov och vila lite mer. Du måste återhämta dig så gott du kan, särskilt under de första veckorna.

perioden efter förlossningen: mamma med nyföddMotion, men försiktigt

Det pågår mycket forskning om effekten av träning under specifika tider i kvinnors liv, t.ex. under graviditeten, klimakteriet och tiden efter förlossningen. Du behöver inte vänta på att avslaget ska upphöra för att påbörja försiktig och mjuk träning, som att promenera.

Man rekommenderar också knipövningar som tränar de specifika kroppsdelar som har genomgått mest förändringar, som buken och bäckenbotten.

Vi rekommenderar dock att du får din bäckenbotten undersökt av en barnmorska eller en specialiserad fysioterapeut innan du utför några knipövningar. De kan rekommendera de bästa övningarna och den bästa tiden att börja med dem.

Sex under perioden efter förlossningen

Sex kan ni återuppta när du känner dig redo, men tänk på att penetrerande samlag inte kommer att vara möjligt i början. Du måste vänta på att avslaget och blödningarna slutar.

All annan form av intimitet går bra (kyssar, smekningar, massage etc.). Men du måste komma ihåg att vissa saker har förändrats. Kvinnans sexdrift är vanligtvis mycket lågt på grund av flera faktorer, inklusive hormoner, trötthet, energin man lägger på barnets omvårdnad och sist men inte minst är det många kvinnor som inte längre än bekväma med sin nya kropp. Allt detta påverkar kvinnans lust såväl som hennes partners.

När du återupptar penetrerande sex kanske du kan komma att lägga märke till en större känslighet och obehag i området. Ibland kan det till och med vara smärtsamt på grund av sammandragningar, påfrestningar på ärr och torrhet i vaginan (vilket ökar om du ammar).

Om smärtan inte försvinner ska du kontakta en gynekolog, en barnmorska eller sjukgymnast som kan bedöma situationen och hjälpa dig att lösa den.

Kom ihåg att amning inte är något säkert preventivmedel. Om du inte planerar att bli gravid igen, använd en hormonell preventivmetod (kontakta en gynekolog eller barnmorska, särskilt om du ammar) eller kondom.

Hygien efter förlossningen

Undvik bad, pooler, tamponger osv. tills minst sex veckor efter förlossningen. Under den här tiden har livmodern fortfarande ett sår i området där moderkakan satt fast. Detta område kan bli infekterat, vilket kan leda till endometrit. Du kan upprätthålla din dagliga hygienrutin genom att duscha.

När det gäller blödningarna (avslaget) rekommenderar vi att du använder engångsbindor och bomullsunderkläder så att området kan andas så mycket som möjligt.

perioden efter förlossningen: kvinna håller sig för magenÄt ordentligt och få i dig tillräckligt med vätska

Perioden efter förlossningen är inte den bästa tiden att följa någon strikt diet eller banta. Snarare bör du äta försiktigt. Begränsa inte ditt intag men ät inte heller för mycket. En balanserad kost är bäst.

Vätska är också viktigt, särskilt om du ammar. Lyssna på din kropp och drick vatten när du är törstig.

Kort sagt, varje kvinna upplever graviditeten och perioden efter förlossningen på sitt eget vis. Det finns inga magiska formler. Att upprätthålla hälsosamma livsstilsvanor är alltid viktigt, men särskilt under denna tid.

Om du är gravid kan du försöka leva hälsosamt utan att bli besatt av det eller känna stress runt det. Saker blir lättare, så ge dig själv tid och döm inte dig själv för hårt. Lycka till!