Postpartumdepression: Orsaker, symtom och bot

2 oktober, 2018

När vi hör ordet postpartumdepression brukar vi föreställa oss en överväldigad mamma med en gråtande bebis i armarna. Men postpartumdepression är mycket mer än så.

Postpartumdepression, eller förlossningsdepression som det också kallas, är en typ av depression som uppträder hos kvinnor strax efter födseln. Den kan vara upp till ett år.

Det finns även manlig postpartumdepression, även om det inte är lika vanligt jämfört med dess kvinnliga motsvarighet.

Enligt studier kan upp till 25% av kvinnorna uppleva ett eller flera av de karakteristiska symptomen på postpartumdepression.

Av detta kan vi dra slutsatsen att frekvensen är ganska hög, så det är värt att lära sig allt vi kan om det.

Orsaker till postpartumdepression

Postpartumdepression hos kvinnor kan vara ett resultat av flera faktorer. Några av dessa inkluderar:

  • Fysiska förändringar. Graviditeten förändrar helt en kvinnas kropp. När du har fött, är orsaken till alla dessa förändringar plötsligt inte längre i din kropp. Det gör det svårt att acceptera att din kropp kommer att behöva lite tid att återhämta sig.
  • Miljöförändringar. Nu har du ditt barn. Din bebis kräver alla dina resurser redan från början. Du ser att dina sociala och professionella relationer påverkas eftersom du inte längre kan hantera allt på samma sätt som du gjorde tidigare.
  • Förlust av självständighet och personligt utrymme. Nivån på vilken din bebis kräver din uppmärksamhet överstiger vad du trodde att den skulle vara. För en tid kommer du inte längre ha ditt eget utrymme.
  • Brist på sömn. Den trötthet som följer med de första månaderna av föräldraskapet är välkänd. Bristen på vila leder till utmattning som åtföljs av depressiva tankar.
  • Trycket att vara en perfekt mamma. Att låta dig påverkas av dem som omger dig om vad du behöver göra, tillsammans med dina egna föreställningar och idéer, kan kollidera med verkligheten. Detta sammanfogande och jämkande av idéer kan vara förvirrande.
  • Relaterade tillstånd, såsom depression, bipolär sjukdom eller ångest.
  • Användande av droger, alkohol eller annat skadligt beteende under graviditeten.
Nybliven mamma
Fokusera på återhämtning för att ge din bebis den bästa versionen av dig själv.

Symtom på postpartumdepression

Innan vi pratar om symtomen är det nödvändigt att klargöra att det normalt att de första två veckorna efter födseln är fulla av stunder av gråt, ångest och överväldigande känslor.  Postpartumdepression tar sorgen till en annan nivå, vilket orsakar förändringar i moderns beteende gentemot bebisen:

  • Överdrivet intresse eller inget intresse alls för den nyfödda.
  • Rädsla för att vara ensam med barnet.
  • Total brist på omsorg om sig själv och barnet.

Följande symtom måste läggas till i dessa beteendeförändringar:

  1. Upprördhet och irritabilitet.
  2. Höga nivåer av ångest.
  3. Sömnproblem.
  4. Förändringar i aptiten.
  5. Känslor av oförmåga eller skuld.
  6. Förlust av koncentrationsförmåga och energi.
  7. Tankar på döden/självmord.

Vad kan man göra för att bekämpa postpartumdepression?

Det viktigaste är att veta att det är vanligare än det verkar. Moderskap är svårt. Det kommer med många förändringar som du måste anpassa dig till snabbt, och det är inte lätt att acceptera alla dessa. Postpartumdepression

Om du märker att känslor av sorg och nedstämdhet varar längre än de första två veckorna med ditt nyfödda barn, sök professionell hjälp.

Oavsett om det är medicinsk behandling eller terapi, är det viktigt att följa rekommendationerna från sjukvården.

Dessa tips kan också vara användbara för att hantera postpartumdepression:

  • Leta bland dem som är runt omkring dig för support. Din partner, din familj och dina nära vänner kan hjälpa dig med sysslor i hemmet eller med att ta hand om din bebis.
  • Skäms inte för vad du går igenom. Göm inte dina känslor och känn ingen skuld över dem. Du har rätt att känna dig ledsen och överväldigad i din situation.
  • Försök att prata med andra mammor om det. Många mammor tycker att de borde känna sig lyckliga och gömmer därför vad de verkligen går igenom av rädsla för att de ska dömas.
  • Det finns ingen som är en perfekt mamma, men det finns bra mammor. Fokusera på att återhämta dig så att du kan ge din bebis den bästa versionen av dig själv. Oroa dig inte, din bebis kommer att älska dig oavsett.

Framförallt, att veta att ditt barn behöver dig mer än någon annan i världen, hjälper dig att hitta den inre styrkan som du behöver.

  • Evans, M., Vicuña, M., & Marín, R. (2003). Depresión postparto realidad en el sistema público de atención de salud. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 68(6), 491-494.
  • Hasbún Hernández, J., Risco Neira, L., Jadresic Marinovic, E., Galleguillo U, T., González A, M., & Garay S, J. (1999). Depresión postparto: prevalencia y factores de riesgo. In Rev. chil. obstet. ginecol.
  • Medina, E. (2013). Diferencias entre la depresión postparto, la psicosis postparto y la tristeza postparto. Perinatología y Reproductiva Humana.
  • Mendoza, C., & Saldivia, S. (2015). Actualización en depresión postparto: el desafío permanente de optimizar su detección y abordaje. Revista médica de Chile, 143(7), 887-894. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0034-98872015000700010&script=sci_arttext
  • Miranda Moreno, M. D., Bonilla García, A. M., & Rodríguez Villar, V. (2015). Depresión Postparto. Trances.