En mammas känslomässiga arbete

Mammor tar hand om sina familjer med kropp, sinne och själ. Men vad händer när de slutar ta hand om sig själva för att ta hand om andra?
En mammas känslomässiga arbete
Mara Amor López

Skriven och verifierad av psykologi Mara Amor López.

Senaste uppdateringen: 22 december, 2022

En mammas känslomässiga arbete innebär inte bara att hantera känslorna relaterade till moderskapet, utan också hennes känslor som fru, som arbetande kvinna, som hemmafru, bland annat. Många gånger blir detta arbete en kamp i uppförsbacke och sätter ofta ens egna känslor som kvinna i baksätet.

Alla mammor strävar efter en sund emotionell dynamik i hemmet, inom våra möjligheter och begränsningar. Vi har att-göra-listor, viljan att göra mer än vi uppnår och behovet av att vara de bästa mammorna för våra barn.

Även om var och en av dessa aspekter är viktiga så får vi inte sluta lyssna på oss själva. För om vi arbetar med vilka vi är och vad vi känner kommer vi att kunna ge det bästa av oss själva till våra barn och familj.

Vad innebär en mammas känslomässiga arbete?

En mammas känslomässiga arbete inkluderar de små sakerna som görs dagligen för familjens välfärd. För det mesta är modern det känslomässiga stödet från sina familjer, och detta arbete, även om det är mödosamt, är mycket värdefullt.

När vi går och lägger slås vi av hundratals tankar, uppgifter som väntar, känslor och bekymmer i våra sinnen. Men i det ögonblicket måste vi skjuta dem åt sidan och släppa dem för att få den vila vi så desperat behöver.

Även med pågående uppgifter, med känslor av skuld och ånger, är vi samma underbara mammor och kvinnor som alltid.

En liten flicka tittar på sin mamma som gråter.
Mödrar är människor som känner, upplever blandade känslor och försöker övervinna dagliga svårigheter på bästa möjliga sätt. Förträng inte det som händer dig.

Vad händer med våra känslor när vi blir mammor?

Normalt förtrycker många av oss våra negativa känslor och vägrar att känna dem. Antingen för att de är “olämpliga” för samhället eller för att vi tror att vi måste vara ett perfekt exempel för våra barn.

I båda fallen måste vi tillåta oss själva att uppleva dem och släppa ut dem. Annars kommer de ut någon annan gång, och på något annat sätt. Generellt på ett obekvämt sätt.

Hur kan dessa förträngda känslor komma ut?

Krypterade känslor hittar ett sätt att fly och de gör det på olika sätt: utfall mot oförstående makar, tårar, en känsla av trötthet och konstant utmattning, fysisk smärta eller till och med i form av sjukdomar.

Därför är det viktigt att veta hur man hanterar alla känslor vi känner så att de inte skadar oss.

Rollen som en mamma, ett jobb från soluppgång till solnedgång

Vi mödrar är oftast stöttepelaren i våra hem och samhällen. Vi är hemmafruar, lärarinnor, sjuksköterskor, medlare, psykologer, arbetare, fruar, kockar och mycket mer.

Ibland försvinner vår roll som kvinna på vägen och vi lämnar den vackra essensen som kännetecknar oss. Lite i taget slutar vi ta hand om oss själva (även älska oss själva) för att helt fokusera på vår roll som mamma.

Det viktiga är att förstå att det första och viktigaste i våra liv är oss själva. Och detta kallas inte själviskhet, utan självförståelse och självkärlek.

Vi måste tänka på oss själva och arbeta mer för vårt välmående för att ge det bästa till vår familj. Om vi gör misstag är det okej, de är livets lärdomar. Och vad andra antar eller tänker behöver inte hålla oss vakna på natten.

Det finns inga perfekta mammor, inte heller hem där vi aldrig hör ett skrik på grund av ett utbrott. Det finns stunder av ilska, trötthet och “jag orkar inte mer”. Men vi bör inte tillåta dem att bli våra vanliga sätt att reagera.

Vad kan vi göra med dessa känslor?

Oavsett hur mycket extern hjälp vi söker för att lösa denna ström av ihållande känslor och tankar så är det vi som måste arbeta med dem inifrån.

Om vi inte tar hand om oss själva inifrån och ut, då kommer ingen annan att göra det heller. Och om vi skjuter upp den här uppgiften kommer våra kroppar att meddela oss.

Det finns inga magiska recept som hjälper oss om vi inte anstränger oss dagligen för att arbeta med våra känslor. Detta är en intern förändring, eftersom vi måste inse vad som gör ont, och acceptera det utan ånger eller skuld.

Sedan måste vi utarbeta en plan för att uppnå förändringen av tankesättet. För detta kan vi ta till djupandning, implementera avslappning eller meditation, träning eller något annat som hjälper oss att leva ett hälsosammare liv.

Att ta en timme i veckan för att ägna den åt sig själva är inte en synd eller en självisk handling eftersom vi förtjänar det och för att vi är skyldiga våra kroppar, sinnen och själar den saken. Det är grundläggande att vi slutar komma med ursäkter och börjar ta hand om oss själva.

Fem kvinnor går med armarna runt varandras midjor.
Kom alltid ihåg att om vi inte tar hand om oss själva och älskar oss själva, vem ska då göra det?

Om en mammas känslomässiga arbete

En mammas känslomässiga arbete börjar i henne själv, genom att acceptera de känslor som kommer upp, utveckla dem och sedan släppa dem.

Tänk på att alla mammor är människor och att vi inte har superkrafter för att uppfylla allt. Vi går igenom känslomässiga stötar, vi lever och känner oss som alla andra.

Det viktigaste i våra liv är tid, och den kan för de flesta av oss inte köpas eller säljas. Att leva i nuet utan att oroa oss för morgondagen kommer att tillåta oss att njuta mer av det vi har och vad vi har uppnått.

”Lev för idag, lär av dina känslor och njut av livet som den unika och speciella kvinna du är.”

-Anonym-

Detta kanske intresserar dig

9 vanor hos lyckliga mammor
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
9 vanor hos lyckliga mammor

I den här artikeln tittar vi på nio vanliga vanor hos lyckliga mammor som du kan inkludera i din rutin. Läs för att se om några passar dig och ditt...



  • de Schejtman, C. R., Lapidus, A., Vardy, I., Leonardelli, E., Silver, R., Umansky, E., … & Zucchi, A. (2005). ESTUDIO DE LA EXPRESIVIDAD EMOCIONAL Y LA REGULACIÓN AFECTIVA EN DÍADAS MADRE-BEBÉ DURANTE EL PRIMER AÑO DE VIDA Y SU RELACIÓN CON LA AUTOESTIMA MATERNA. Anuario de investigaciones, 12, 327-336.
  • Vilar, N. T. (2006). Reflexiones acerca del desarrollo emocional de la madre, a partir de la obra de Winnicott. Persona, (9), 203-215.

Innehållet hos Att vara mamma är endast skrivet i utbildande och informativt syfte. Det kan under inga omständigheter ersätta diagnos, råd eller behandling från en fackman. I fall av tveksamhet är det bäst att rådgöra med en betrodd specialist.