Avkok under graviditeten: vad kan man dricka?

21 december, 2019
Du behöver inte nödvändigtvis undvika allt du tycker om bara för att du är gravid. Det finns en del avkok du kan dricka även om du är gravid.

Under graviditeten kan det vara bra att dricka något som gör dig bekväm, så varför inte lära dig om några avkok som du kan tillreda under graviditeten?

Att dricka te eller andra varma drycker gjorda med örter och växter har alltid ansetts vara hälsosamt. Du bör dock alltid rådgöra med din läkare först innan du börjar dricka något nytt.

I den här artikeln kommer vi ta upp de drycker som nutritionisterna menar inte kommer ha en negativ effekt på din hälsa.

Vi vill dock än en gång belysa att det är bäst att du pratar med din läkare först.

Det första man bör tänka på gällande avkok under graviditeten

Det finns olika typer av avkok som du kan dricka dagligen som kommer förbättra din generella hälsa. Du kan också dricka dem då du är gravid, men du bör då inte dricka dem lika frekvent.

Precis som det finns många växter som man kan äta och dricka under graviditeten så finns det också avkok som kan vara skadliga p.g.a. hur de påverkar blodtrycket eller p.g.a. deras laxerande verkan.

Exempel på detta kan vara svart te eller grönt te. Låt oss därför titta på vilka drycker som är strikt förbjudna.

Avkok under graviditeten som är förbjudna

De växter som tas upp härunder är helt förbjudna om du är gravid. Faktum är att du bör undvika dem helt.

  • Rabarber: Orsakar sammandragningar av livmodern och kan leda till missfall.
  • Aloe vera och ginseng: De har vätskedrivande effekter som ger upphov till diarré och därmed torkar ut dig.
  • Lakritsrot: Dess effekter ökar blodtrycket.
Gravid kvinna med en kopp te.

Bland de förbjudna växterna så står följande ut: salvia, rosmarin, valeriana, fänkål, gotu kola, enbär, selleri och verbena.

Avkok som du kan dricka under graviditeten

Du kanske blev besviken då du såg listan på de förbjudna växterna. Men här är en god nyhet: du har fortfarande många andra bra alternativ:

Rooibos-te

Detta avkok har en god smak och tillhör familjen med baljväxter. Den innehåller därför inte tanniner – som är typiska i de flesta teer – som hindrar upptaget av järn.

Avkok på jasmin

Dess arom ger en direkt lugnande effekt. Dess egenskaper hjälper också med att lindra olika vanliga obehag som uppstår vid graviditeten.

Citronte

Det är utsökt och hjälper med att lindra besvär i magen. Det går också att tillreda enkelt och det blir jättegott om man lägger till lite honung.

Timjan

Denna ört har många fördelar för kroppen; den är en bra källa för antioxidanter, järn, mangan och kalcium.

“Precis som det finns många växter som är lämpliga att ta under graviditeten, så finns det vissa som kan vara skadliga eftersom de påverkar blodtrycket eller har en laxerande verkan.”

Avkok på nässlor

Nässlor innehåller många viktiga näringsämnen för kroppen. Fördelarna kan ses i levern och det centrala nervsystemet. Detta avkok ökar hemoglobinnivåerna och aktiverar metabolismen.

Te på ingefära

Detta te är bra mot illamående under graviditeten och motverkar respiratoriska problem samt halsproblem.

Fördelarna med ingefärste är att det inte är dåligt för graviditeten överhuvudtaget.

Te med citronskiva.

Hallonte

Avkok på hallon är väldigt populärt bland gravida kvinnor, eftersom det tonar musklerna i livmoderväggarna och hjälper med att förhindra missfall. Det innehåller dessutom järn, fosfor, kalium och andra viktiga vitaminer som C, E och B.

Vi vill också påminna dig om att det finns många avkok som du kan dricka under graviditeten, men du bör först prata igenom detta med din läkare.

  1. Schwalfenberg, G., Genuis, S. J. & Rodushkin, I. The benefits and risks of consuming brewed tea: Beware of toxic element contamination. J. Toxicol. (2013). doi:10.1155/2013/370460
  2. 1. Van Der Hoeven, T. et al. Antenatal coffee and tea consumption and the effect on birth outcome and hypertensive pregnancy disorders. PLoS One (2017). doi:10.1371/journal.pone.0177619
  3. 1. Wei, S. Q. et al. Tea consumption during pregnancy and the risk of pre-eclampsia. Int. J. Gynecol. Obstet. (2009). doi:10.1016/j.ijgo.2008.12.003