Stimulera din bebis rörelser under graviditeten

· 28 maj, 2018

Att stimulera din bebis rörelser under graviditeten hjälper din bebis att utveckla motoriska färdigheter redan från början.

Dessutom ger det dig en av de vackraste förnimmelserna som graviditeten har att erbjuda – att känna ditt barn röra på sig!

Det finns ingen bättre känsla för en väntande mor än rörelser från den lilla bebisen som växer inuti hennes mage.

Många mammor kan upptäcka fladdrande fosterrörelser tidigt under graviditeten – även om det kan vara svårare för förstagångsmödrar. Dock kan alla blivande mammor stimulera sin bebis rörelser.

Självklart är inte alla barn desamma, och det är inte heller alla graviditeter. Det är viktigt att du regelbundet besöker din barnmorska/gynekolog för att fastställa kriterier för just din graviditet.

Diskutera eventuella frågor eller tvivel du kan ha under din graviditet med din barnmorska.

Det är också en bra idé att prata med henne om vilka saker som stimulerar din bebis rörelser.

Utrymme och din bebis rörelser

Glöm inte att ditt barn upplever samma aktiviteter och behov som andra människor, även i livmodern. Det betyder att din bebis ibland behöver sova.

Medan din bebis sover kommer du förmodligen inte att känna mycket rörelse, om någon.

Vissa mammor har dessutom mindre fostervätska i livmodern, och då har barnet mindre plats att röra sig.

Något annat att tänka på är att din bebis förbereder sig för sin födelse under de sista 4 veckorna av graviditeten. Hans viloperioder blir därför längre, vilket hjälper med tillväxt och utveckling.

Är det verkligen nödvändigt att stimulera din bebis rörelser?

Ja, mammor måste stimulera sin bebis rörelser under de tidiga stadierna av graviditeten.

Många specialister tror att det är under den tiden som barnet börjar utveckla sin hjärna. Stimulering gör att det kan börja träna sina sinnen redan innan födseln.

Stimulering, även i livmodern, leder till ett starkt band mellan mor och barn.

Det hjälper också din bebis att känna sig trygg och säker, vilket hjälper henne att relatera till andra människor och bygga trygga förhållanden. Det gäller särskilt barnets relation med sin mamma och andra nära familjemedlemmar.

stimulera din bebis rörelser

Hur kan jag stimulera min bebis rörelser?

Med ljus

Den mest tröstande platsen en bebis kan vara är i sin mammas livmoder. Det är varmt och mörkt, och din baby befinner sig bokstavligen flytande inuti den.

Inuti din livmoder har din bebis allt han behöver för att leva.

Genom att skina ett ljus på magen och flytta det från en plats till en annan kan du fånga din lillas uppmärksamhet.

Genom att göra det stimulerar du också rörelse.

Med ljud

Ett annat sätt att stimulera din utvecklande bebis rörelser är med musik på medelvolym.

Du kan välja din favoritlåt eller din partners, klassisk musik, avkopplande musik … det är upp till dig.

Musiken producerar ljudvågor som passerar genom fostervätskan runt barnet. Rörelserna från dessa vågor uppfattas lätt av din bebis.

Om du vill kan du dansa till musiken lite också, då blir stimuleringen ännu större.

Genom massage

Under graviditetens tredje trimester kan du lätt känna ditt barns fötter, rygg eller händer. När du gör det, ta tillfället i akt och ge din baby en massage.

Det stimulerar inte bara din bebis rörelser, utan stärker också bandet mellan er.

Kommunikation med din bebis och hälsosam kost

Prata med din bebis

Det vackraste ljudet en bebis kan höra från livmodern är sin mammas röst.

Att prata med din bebis hjälper henne inte bara att lära sig att känna igen din röst, utan stimulerar också hennes hälsosamma tillväxt och utveckling.

prata med din bebis

Du kan ha en direkt konversation med din bebis. Om du redan vet ditt barns kön och/eller namn kan du prata till ditt barn specifikt.

En annan bra idé är att läsa högt för ditt barn eller sjunga för henne. Det här är bara några sätt på vilka du kan interagera med ditt ofödda barn.

Ät nyttigt

All mat som mamman får i sig under graviditeten kan bebisen känna smaken av under tredje trimestern.

Försök att inkludera en mängd olika livsmedel i din kost, som fisk, frukt, grönsaker och kött.

Naturligtvis måste du undvika alkohol och tobak medan du är gravid. Dessa ämnen kan ha obotliga konsekvenser för ditt barns hälsa.