Boosta inlärningen med hjärngympa för barn

· 14 maj, 2018
Hjärngympa är viktigt för barn. Blanda stillasittande aktiviteter med övningar som utvecklar barnets språkkunskaper, matematiska förmåga och symboliska tänkande.

Hjärngympa förbereder både kropp och själ för lärande genom att lindra stress, kanalisera överskottsenergi och pigga upp hjärnan.

Barn kan göra övningarna hemma eller i skolan. Förutom att vara bekväma är de också roliga.

Målet är att engagera hjärnan med fysiska rörelser avsedda för att stimulera och utmana.

Ett stort plus är att övningarna kan utföras av människor i alla åldrar. Så om du behöver fokusera på någonting särskilt kan du prova en av dem innan du börjar.

Hjärngympa syftar till att generera nya neuronala kopplingar för balans och bättre inlärning. Övningarna balanserar de spänningar som ackumuleras under hela livet i hjärnans inlärningsområde, och utvecklar kreativitet och målinriktning. 

-Susana Buscaglia-

Hjärngympa för barn: ett sätt att boosta inlärningen

1. Rita nummer 8

Be ditt barn att rita nummer 8 om och om igen med fingret. Det kan ”rita” figuren i luften eller så kan du ge barnet en bit papper.

Det är viktigt att barnet använder sin icke-dominanta hand: ett högerhänt barn ska rita med sin vänstra hand och vice versa.

Det stimulerar hjärnans kreativa hemisfär och aktiverar musklerna i handen.

2. Korskrypning

Den här övningen hjälper till att få bort överflödig energi, vilket är bra innan man ska påbörja en aktivitet som kräver fokus.

De enkla rörelserna aktiverar båda hjärnhalvorna tillsammans.

Ditt barn ska stå upp och röra sitt vänstra knä med sin högra armbåge. Därefter upprepar barnet rörelsen bakåt genom att röra på vänster armbåge till höger knä.

rita hjärna

3. Dubbelklotter

Det här är en tvåhandig ritningsteknik: barnen ska försöka rita samma figur med båda händerna samtidigt.

Aktiviteten bidrar till att utveckla skriftliga språkkunskaper, matematisk förmåga och symboliskt tänkande.

Övningen är bra att göra innan man börjar med en komplicerad läxa.

4. Olika former

I den här övningen ritar barnet en triangel med sin högra hand, antingen i luften eller på papper. Samtidigt ska det försöka rita en cirkel med sin vänstra hand. 

Fortsätt försöka tills ditt barn kan rita figurerna var för sig. Det är en distanseringsövning som boostar hjärnans energi.

5. Smek på magen, klappa på huvudet

Här har du hjärngympa som stimulerar båda hjärnhalvorna.

Ditt barn ska börja med att smeka sin mage med en hand i en cirkelrörelse. Samtidigt måste det försöka klappa på huvudet med sin andra hand.

Aktiviteten förbereder hjärnan på att lära sig och ta in ny information.

6. Lillfingret och pekfingret

Få ditt barn att göra en näve med båda händerna. Det ska sedan försöka lyfta sitt lillfinger på höger sida och samtidigt lyfta pekfingret åt vänster.

När barnet lyckas, byt då sida: pekfingret på höger sida och lillfingret på vänster sida.

Det är hjärngympa som hjälper till att förbättra koncentrationen och utveckla motoriska färdigheter.

hjälp med läxorna

7. Sträcka på halsen

Säg åt ditt barn att andas djupt, slappna av i axlarna och luta huvudet lite tillbaka, med slutna ögon.

Sedan ska barnet flytta huvudet från sida till sida med en cirkulär rörelse.

Djupandning är en viktig del av övningen. Rörelserna hjälper till att kontrollera andningen och syret i hjärnan.

Varför inte sätta ihop en snabb morgonrutin med 5 till 10 minuters hjärngympa?

Genom att göra det varje dag förbereder du dina barn för att kunna ta in all information de får under tiden i skolan.

Med hjärngympa utvecklas barnens grundläggande färdigheter från en tidig ålder, som samordning, balans, koncentration, motoriska färdigheter och visuell uppfattning.

Gör övningarna före skolan eller innan det är dags för ditt barn att göra hemläxorna så det lär sig ett verktyg för att kunna fokusera och koncentrera sig på en särskild aktivitet.