5 skönhetstips för gravida kvinnor

Att få ett barn betyder inte att man måste ge upp sin skönhet och personliga omvårdnad. Med hjälp av dessa skönhetstips för gravida kvinnor kan du ge din kropp vad den behöver under denna fantastiska resa.
5 skönhetstips för gravida kvinnor

Senaste uppdateringen: 22 juni, 2022

Graviditeten är full av oundvikliga fysiska förändringar som drastiskt kan ändra ens utseende, både under och efter själva havandeskapet. Även fast alla dessa uppoffringar är väl motiverade för att ge dina barn livets gåva så finns det en uppsättning med skönhetstips under moderskapet som du kan beakta för att ta hand om din kropp på bästa möjliga sätt.

Huden är ett av de organ som drabbas av mest konsekvenser av graviditeten. Oavsett om det beror på hormoner, kost, vätskeansamling eller sömnbrist, är förändringar oundvikliga. Här kan du lära dig om vilka tips och försiktighetsåtgärder som är viktiga för att bevara din skönhet efter att din mage börjar växa.

Skönhetstips för gravida kvinnor

När vi pratar om skönhet och personlig omvårdnad under ett havandeskap så är huvuduppgiften att förhindra att kroppens hud blir negativt påverkad, både under själva graviditeten samt efter förlossningen. Detta uppnås genom att veta vilka som är de vanligaste hudförändringarna under graviditeten samt att upprätta en rutin som hjälper till att minska dem.

Här följer några tips som har visat sig vara effektiva:

1. Upprätthåll en simpel men effektiv ansiktsvårdsrutin

Studier har visat att uppkomsten av hormonella akneutbrott är en av de vanligaste hudåkommorna bland gravida kvinnor. Aknen kan vara svår att hantera i vissa fall. Detta eftersom mödrar måste använda produkter som är skonsamma mot huden och som inte påverkar barnets utveckling.

Det är viktigt att utföra en grundläggande rutin med rengöring, återfuktning och skydd två gånger per dag. Applicera dessutom helst produkter med aktiva ingredienser som salicyl- och glykolsyror (< 2 %), eller till och med C-vitamin (< 10 %). Detta skapar en skonsam peeling som motverkar problem samt hjälper till med att uppnå den vackra lyster som graviditeten orsakar.

Kom ihåg att en graviditet inte innebär att ge upp sitt utseende. Leta efter smink av bästa kvalitet, och uttryck gärna din kreativitet och ditt humör genom färger, skimmer och texturer.

En kvinna tvättar ansiktet i ett handfat.

2. Massera och återfukta för att förhindra bristningar

Bristningar resulterar inte i någon smärta eller hälsorisk, men de kan helt förändra hudens utseende och orsaka dåligt självförtroende hos vissa. Dessa märken är mycket vanliga under graviditeten och uppträder vanligtvis vid buken, höfterna, skinkorna och brösten.

En nyligen genomförd studie ledd av akademiker vid University of Michigan visade att mer än 90 % av kvinnor utvecklar bristningar under graviditeten. Bristningarna uppstår på grund av fysiska och genetiska faktorer. De kan orsaka känslomässigt och psykiskt lidande.

Att det inte är möjligt att förhindra bristningar helt och hållet är en realitet som vi måste kofrontera, men de kan minskas genom att hålla huden återfuktad för att öka dess flexibilitet. Att äta en kost som är rik på vitamin E samt massera sig två gånger om dagen med oljor som bittermandelolja, nyponolja eller sheaolja är bra alternativ för att förhindra deras uppkomst och pigmentering.

3. Maximera solskyddet

Hudfläckar och melasma är oroväckande element för de flesta mammor. Trots att varje kropp reagerar olika på hormonella förändringar så kan dessa hyperpigmenteringar förvärras om huden inte är skyddad från solens strålar.

Studier har visat att användningen av solskyddsmedel (50+) kan vara till stor hjälp vid behandling av melasma när det används i kombination med avpigmenterande medel (så som ansiktsserum som innehåller fylkolsyra eller C-vitamin).

En rödhårig kvinna använder solkräm.

4. Lindra vätskeansamling med massage

Allteftersom graviditeten fortskrider kan vissa kvinnor drabbas av vätskeansamling i benen, vilket då orsakar trötthet och svullnad. Detta beror i de flesta fall på en ökning av blodtrycket och den svårighet som lymfsystemet har i att eliminera avfall, vilket i slutändan kan orsaka ödem.

Att utföra ett manuellt lymfdränage genom massage är till stor hjälp för att lindra det obehag som orsakas av vätskeansamling. Dessa milda massageformer hjälper till att dra vätskan in i cirkulationssystemet och blodet varefter de elimineras genom utsöndringssystemet.

5. Ta hand om din kost

Skönhet kommer från insidan. Att upprätthålla en balanserad kost som är rik på mineraler och vitaminer bör vara det första steget för att säkerställa en frisk hud. Detta gäller än mer i kombination med fysisk aktivitet och träning.

Under tiden som du är gravid bör du ge ditt barn alla de näringsämnen som behövs för dess utveckling. Dock utan att fastna i ett överdrivet intag av mat som orsakar en större viktökning än rekommenderat, eftersom detta i sin tur kan orsaka komplikationer vid förlossningen.

Följ dessa skönhetstips för gravida kvinnor

Graviditeten är en resa full av fysiska och känslomässiga förändringar som kan påverka hur man ser ut och hur man mår. Även om det är oundvikligt att kroppen kommer att förändras kan man, med dessa skönhetstips, förhindra drastiska förändringar under, samt efter, förlossningen.

Detta kanske intresserar dig

Hur man blir av med hudbristningar under graviditeten
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Hur man blir av med hudbristningar under graviditeten

Det är vanligt för framtida mammor att undra hur man blir av med hudbristningar under graviditeten. Det är trots allt väldigt vanligt. Så hur gör m...

Bibliografi:

  • Chanussot C., Arenas R., Hernández A., Reyes A. (2006). Dermatosis del embarazo. Estudio en 36 pacientes. Rev Hosp Gral Dr. M Gea González. Vol 7, No. 2. Págs. 63-67. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/h-gea/gg-2006/gg062d.pdf
  • Grenier LN, Atkinson SA, Mottola MF, Wahoush O, Thabane L, Xie F, Vickers-Manzin J, Moore C, Hutton EK, Murray-Davis B. (2020). Be Healthy in Pregnancy: Exploring factors that impact pregnant women’s nutrition and exercise behaviours. Matern Child Nutr. 2021 Jan;17(1): e13068. doi: 10.1111/mcn.13068. Epub 2020 Jul 23. PMID: 32705811; PMCID: PMC7729656. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32705811/
  • Korgavkar K, Wang F. (2015). Stretch marks during pregnancy: a review of topical prevention. Br J Dermatol. 2015 Mar;172(3):606-15. doi: 10.1111/bjd.13426. Epub 2015 Feb 8. PMID: 25255817. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25255817/
  • Vázquez M, Sánchez JL. (1983). The efficacy of a broad-spectrum sunscreen in the treatment of melasma. Cutis. 1983 Jul;32(1):92, 95-6. PMID: 6349944. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6349944/