Hur näring påverkar prestationer i skolan

25 november, 2019
Många studier visar hur näring påverkar barns prestationer i skolan. Är du säker på att dina barn äter allt som deras hjärnor behöver?

Är ditt barn omotiverat, har han eller hon svårt att koncentrera sig eller verkar inte intresserad av skolan i allmänhet? Du kanske ska titta på vad han eller hon äter. Näring påverkar hur elever presterar i skolan mer än du kanske tror.

Under skolåret ägnar vi särskild uppmärksamhet åt många faktorer, som sömnvanor och balansen mellan lek och studier osv. Men ägnar vi samma uppmärksamhet åt vad våra barn äter?

Den mänskliga hjärnan

Den mänskliga hjärnan är och förblir en stor gåta. Detta organ är den centrala datorn som styr alla våra funktioner och representerar 2% av vår totala kroppsmassa.

Hjärnan består av 100 miljarder nervceller och 1 000 miljarder nervförbindelser, som alla svarar för vår kognitiva kapacitet. Hjärnans utveckling börjar under de första stadierna av graviditeten och 90% av hjärnans tillväxt sker fram till 6 års ålder.

Många faktorer måste komma samman för att hjärnan ska utvecklas ordentligt. Men det är också ett faktum att rätt näring kan gynna optimal absorption av näringsämnen. På så sätt påverkar det språkutveckling, minne, psyko-motoriska förmågor, uppmärksamhet och till och med en individs humör.

Därför är det inte förvånande att många studier har försökt komma fram till vilken mat som är bäst för en sund kognitiv utveckling, särskilt för barn.

En studie i Spanien undersökte därför mer än 1 300 barn mellan 10 och 14 år. Forskarna fann att Medelhavsdieten förbättrar akademiska resultat.

Hur näring påverkar barns prestationer i skolan

Vilka näringsämnen barn behöver

Hjärnan skapar ständigt nya neuroner. Faktum är att hjärnans aktivitet tar upp 20% av barns energiförbrukning. En kost som ger barn de näringsämnen de behöver är en viktig del av deras hälsosamma utveckling.

Omega 3 och omega 6-fettsyror för god utveckling av neurala kopplingar

Fet fisk innehåller omega 3-fettsyror (DHA) som är nödvändiga för att hjärnan ska kunna skicka de elektriska impulser den genererar.

De underlättar också neurala kopplingar och främjar inlärningsprocesserna och minnet. Du kan hitta dessa viktiga fettsyror i lax, ansjovis, sardiner, valnötter, chiafrön och även i andra källor.

näring påverkar prestationer i skolan: tallrik med mat

Kolhydrater för energi

Kolhydrater fungerar som bränsle för hjärnan och ger energi när de omvandlas till socker. Men var försiktig – de bästa är de långsamt absorberande kolhydraterna. Dessa ger en jämn glukosförsörjning. Långsamma kolhydrater inkluderar till exempel fullkornsprodukter, pasta och potatis.

I samma anda är det viktigt att undvika raffinerade sockerarter. Energin de ger är omedelbar, men varar mycket kort tid. Därför ger de en snabb energikick följt av en krasch, som inte är bra för kroppen.

Barns hjärnor har ännu inte förmågan att skapa optimala reserver av kolhydrater. Det är därför viktigt att ge dem en jämn tillgång till livsmedel som innehåller glukos.

Serotonin för välbefinnande

Tryptofan är en essentiell aminosyra som kan producera serotonin – det ämne som ansvarar för vår känsla av välbefinnande, koncentration och humör. Du hittar det i ägg, kött och fisk, solrosfrön, choklad (ju mer kakao desto bättre) och gurkmeja.

Kolin för att stärka nervcellerna

Neurotransmittorer ansvarar för att överföra information från en neuron till en annan. För att detta ska ske behöver vi B-vitaminer, såsom kolin, som finns i ägg. Du kan också hitta kolin i nötter och mjölk.

Fettsyror för sunda nervceller

Nötter, avokado och olivolja innehåller enkelomättade och fleromättade fetter. Dessa ämnen förbättrar minnet och hjälper till att göra neurala funktioner effektivare. De är utmärkta som hälsosamma snacks eller aptitretare i en kost som har som mål att förbättra akademiska prestationer.

“Fet fisk innehåller omega 3-fettsyror (DHA) som är nödvändiga för att hjärnan ska kunna skicka de elektriska impulser den genererar.”

Kalcium för att kunna koppla av

Kalcium har en direkt relation till nervösa impulser. Brist på kalcium kan leda till hyperaktivitet eller, tvärtom, trötthet. Det är inte bara nödvändigt för god skelettutveckling, utan hjälper även hjärnan.

Kalcium gör det möjligt för barn att koncentrera sig bättre och förbättrar deras förmåga att hantera skadlig stress. Sesamfrön är en rik källa till kalcium, liksom valnötter, bladgrönt och mjölk.

Proteiner och järn för mental flexibilitet

Kött är inte den enda källan till protein och järn. Baljväxter innehåller också stora mängder av båda. I baljväxter hittar vi alla näringsämnen som behövs för att hjärnan ska kunna generera nya nervceller och transportera syre till alla nervceller.

Mental smidighet och intellektuell prestanda kan kopplas till ett bra intag av både järn och protein.

Vitaminer och mineraler mot nervdegeneration

Kalium, magnesium och lykopen är en stor hjälp för att skydda hjärnan mot cellskador. Antioxidanter som finns i bär, bananer och tomater är utmärkta i kampen mot cellåldrande.

baby äter banan

Slutliga rekommendationer om hur näring påverkar barns prestationer i skolan

Undvik hårt bearbetade livsmedel, som snabbmat, helfabrikat och godis, för att verkligen kunna se hur mycket näring påverkar barns akademiska prestationer.

Att äta dem då och då är inte så farligt, men de får inte vara grunden för ett barns kost. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) kan dessa bearbetade livsmedel även vara cancerframkallande.

Sist men inte minst, se till att dina barn dricker tillräckligt med vatten. Uttorkning är mycket vanligt och kan leda till brist på uppmärksamhet, förvirring, minnesförlust, trötthet, huvudvärk och andra problem.