Vikten av järn i en bebis kost

· 18 maj, 2018

Att ha järn i en bebis kost är väldigt viktigt, i huvudsak för att det förebygger sjukdomar som anemi – ett av de vanligaste problemen i tillväxtfasen. Det är speciellt viktigt under perioden 0 och 12 månader.

Enligt det amerikanska Institute of Medicine (IOM) är det rekommenderat att barn mellan 6 månader och 1 år får i sig 11 mg järn om dagen. För barn mellan 12 och 36 månader rekommenderas 7 mg om dagen.

För att lägga till det i kosten finns det viss mat som är bättre än andra.

Järnrika livsmedel

Från och med att din bebis börjar äta kompletterande livsmedel måste kosten innehålla järn.

Här kommer några rekommendationer:

  • Det är rekommenderat att undvika mjölk med lågt järninnehåll, såsom komjölk, getmjölk eller sojamjölk.
  • Det är rekommenderat att minska intaget av sådant som innehåller beståndsdelar som stör upptagningen av järn eller andra näringsämnen, såsom fibrer, kalcium, oxalater, fytater och fosfater.
  • Det är viktigt att introducera livsmedel såsom kött och fisk i form av puré vid sex månaders ålder.
  • Bebisen ska helst få i sig mat som innehåller vitamin C, som hjälper till med järnabsorption.
Vitamin C underlättar järnupptag

  • Det dagliga intaget av mjölk bör vara 500 ml.
  • Det är bra för bebisen att äta grönsakspuréer, såsom ärtor, spenat, broccoli, blomkål och rödbeta.

Järn är ett mineral som det finns gott om i nötkött, fågel och fisk.

Konsekvenser av brist på järn i en bebis kost

Brist på järn i en bebis kost kan få många konsekvenser, där anemi är den vanligaste. Men utöver det kan barnet även få andra hälsoproblem, såsom:

  • Latent järnbrist: brist på järnreserver i kroppen
  • Järnbristanemi: brist på röda blodkroppar
  • Skada på det centrala nervsystemet under utvecklingen av det kognitiva och psykomotoriska systemet
  • Det påverkar även minnet och inlärningsfunktioner

Varje röd blodkropp innehåller järn i sitt hemoglobin, vilket är pigmentet som bär med sig syre till vävnaderna i lungorna.

Hur man garanterar järnintag

Försök att börja inkludera järn i din bebis kost runt 4-6 månaders ålder. Använd järnrika livsmedel och sådana som främjar upptaget av det.

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att man garanterar intag av järn via berikade livsmedel, tillskott och en varierad kost.

Absorptionen av järn är mer effektiv ihop med askorbinsyra och citronsyra. Det vitamin C som finns i apelsiner och andra frukter förbättrar absorptionen av järn i barnets kost. Vissa experter menar att vissa avkok och komjölk kan försämra absorptionen av järn.

Bröstmjölk är ett utmärkt sätt att ge dig bebis järn. Efter amningen kan mjölkersättning erbjuda det extra järn din bebis behöver.

Kom ihåg att berikad ersättning kan vara något som behövs för en balanserad kost.

Bebis blir matad

Glöm inte att få i dig järn under graviditeten

Att inta järn under graviditeten är också viktigt. Din kropp behöver det för att hålla immunförsvaret på topp, utöver anledningarna nedan:

  • Mängden blod som cirkulerar i kroppen ökar under graviditeten, så du behöver järn för att skapa mer hemoglobin.
  • Du behöver mer järn för att nära moderkakans tillväxt.
  • Järnbristanemi är kopplat till för tidig födsel och låg födelsevikt.

Det är viktigt att bebisar får tillräckligt med järn för att växa och utvecklas. Mat är väldigt viktigt, och brist på fundamentala mineraler kan leda till hälsoproblem.

Om du oroar dig över ditt barns kost och näringsintag är det viktigt att du talar med en barnläkare för att få hjälp och vägledning.