Hur man har en hälsosam graviditet

· 7 juni, 2018

Många problem i livet kräver bara sunt förnuft för att lösas. Så om man frågar sig själv hur man har en hälsosam graviditet är det bästa svaret: att ha hälsosamma livsvanor.

Utöver sunt förnuft är det bra att ha tillgång till läkarrekommenderad information. Den här artikeln är baserad på rekommendationer från Spanish Society of Obstetrics and Gynecology (SEGO).

Det första du ska göra för att ha en hälsosam graviditet är att uppsöka din läkare för en rutinundersökning. Det är ett bra tillfälle att gå igenom din livsstil, nuvarande medicineringar och eventuella vaccineringar.

Det rekommenderas också att du kontrollerar din vikt. Tänk på att det kan vara skadligt för din graviditet att ligga ovanför eller under din lämpliga vikt. Om du oroar dig över din vikt, kontakta din läkare.

Under graviditeten går man såklart upp i vikt. Den rekommenderade viktökningen ligger på mellan 10 och 15 kg, och det är något du kan kontrollera utifrån din egen situation med hjälp från din läkare.

Träning på gräsmatta

Träning är viktigt för en hälsosam graviditet. Rör på dig!

Träning hjälper dig att tona och stärka dina muskler. Det underlättar också graviditetens fysiska börda, men lyssna alltid på din kropp.

Överdriv inte, speciellt om du inte tränade innan du blev gravid. Det är viktigt att man inte tränar för hårt om man inte är van vid det.

Yoga rekommenderas för att hålla sig i form. Oavsett vilken träning du väljer ska du först prata med en kvalificerad tränare om ditt tillstånd. Undvik potentiellt farliga sporter som dykning, vattenskidåkning eller kontaktsporter.

Yoga och en hälsosam graviditet

Ät hälsosam mat för en hälsosam graviditet

Det du äter är vad ditt barn äter. Under graviditeten kommer barnets enda näringskälla från dig, så tänk på vad du stoppar i dig.

Du har kanske hört frasen ”du måste äta för två”, men enligt SEGO stämmer det tyvärr inte helt. Om du gör det kan det efter födseln bli svårt att gå ner den extra vikten du gick upp under graviditeten.

För många kvinnor slutar det med att de följer samma hälsosamma matvanor som de följde under graviditeten för resten av livet.

Om du förbättrar saker lite i taget och anammar hälsosamma vanor frivilligt och medvetet kommer du att kunna ge din lille den bästa starten i livet.

Kalcium

Det är viktigt att ha en kalciumrik kost när barnets ben börjar formas mellan den fjärde och sjätte veckan av graviditeten. Mjölk är en viktig källa till kalcium.

Broccoli, sardiner, sojaprodukter, sesamfrön och mjölkprodukter är också hälsosamma livsmedel med kalcium.

Det är dock viktigt att du tänker på kvaliteten och kvantiteten på mjölkintaget eftersom vissa mjölkprodukter även har ett högt fettinnehåll.

Proteiner

Proteiner är en annan viktig del av en hälsosam kost, och är av stor vikt för att barnet ska kunna växa.

Försök att äta tre portioner med protein varje dag. Färsk fisk, kokta ägg, ugnsstekt kött, pastöriserad ost och soja är bra proteinkällor.

Vitaminer och tillskott

Försök att äta minst fem portioner frukt och grönsaker varje dag. Det ger dig viktiga vitaminer, mineraler och fibrer.

Se även till att ta vitamintillskott så att både du och ditt barn får ordentligt med näringsämnen.

Det är viktigt att du ser till att de vitaminer du tar rekommenderas för gravida kvinnor.

Läkare rekommenderar att man tar 400 mikrogram folsyra varje dag under graviditetens första 12 veckor. Folsyra bidrar till hälsosam utveckling av barnets ryggrad.

Kolhydrater

Det är viktigt att man får i sig fyra till fem portioner kolhydrater varje dag. Ris, pasta, potatis och fullkornsvetebröd är några hälsosamma exempel.

Kolhydrater ger dig energi. Fullkornsbröd, fullkornspasta och brunt ris är ännu bättre eftersom det även innehåller fibrer. Fibrer hjälper till att lindra förstoppning, som är ett vanligt obehag under graviditeten.