Hälsosamma mellanmål för gravida kvinnor

· 16 oktober, 2018

Innan du tar din tillflykt till långa och komplicerade recept – ta en titt på förslagen i dagens artikel om hälsosamma mellanmål för gravida! Här kommer du att hitta enkla alternativ för att ge rätt näring till dig själv och din lilla. Att äta hälsosamt och att ha hälsosamma vanor är ett måste under graviditeten, både för ditt eget välbefinnande och för bebisens.

Om du är gravid, och du har funderingar vad gäller din diet – då är det här rätt tid för att söka efter information. Att du får i dig den näring som du och din bebis behöver är fundamentalt under de 40 veckorna av graviditet.

Nedan kommer vi att ge dig några förslag på enkla och hälsosamma mellanmål för gravida. De är inte bara näringsrika, utan också väldigt goda!

Låt oss först definiera och förklara dina näringsbehov under graviditeten. För det första, är det viktigt att vi gör oss av med en gammal myt: Gravida kvinnor behöver inte äta för två.

Däremot ska framtida mödrar anstränga sig för att följa en komplett diet baserad på bevisade koncept.

Om en kvinna har en hälsosam vikt i början av sin graviditet så finns det ingen anledning att öka kaloriintaget innan den andra trimestern.

I det läget ska hon bara lägga till ungefär 300 kalorier till sitt dagliga intag. Slutligen, under den tredje trimestern, kan hon öka till ca 450 kalorier över sin ursprungliga dagliga diet.

Vilka näringsämnen behöver en gravid kvinna? De viktigaste är vitaminer och mineraler, som vitamin B och C, folsyra, kalcium och järn.

Med det sagt – här är en lista över hälsosamma mellanmål för gravida. Vi hoppas att du ska tycka om dem!

5 hälsosamma mellanmål för gravida kvinnor

1. Hemmagjorda müslibars

Müslibars är ett bra alternativ för att inkludera kolhydrater i din diet. De är hälsosamma och näringsrika. Om du gör dina egna müslibars, kan du blanda i vilken frukt du vill, som äpplen, jordgubbar eller aprikoser.

Hemmagjorda müslibars är enkla att göra: Smält 4 matskedar smör i en skål och tillsätt 3 1/2 matsked honung och 1 1/2 deciliter socker. Blanda sedan in 1 1/4 dl havregryn, 1 1/2 dl hackad frukt, och 1/2 dl puffat ris.

Rör om ordentligt till en jämn blandning och fördela sedan blandningen i en smord form. Kyl. Slutligen, skär till bitar och njut!

Müslibars är ett bra mellanmål för gravida.

2. Gröt med banan

Det finns många fördelar med att äta gröt. Förutom att det är en bra energikälla, hjälper det också till att minska det dåliga kolesterolet och förebygga förstoppning under graviditeten. 

För att laga till detta närande mellanmål, blanda 1 dl havregryn med 2 dl vatten och ½ krm salt i en liten eller mellanstor kastrull. Koka under omrörning.

Stäng av värmen och låt svalna något innan du tillsätter hackade bananer. 

3. Fruktsallad

Det här är ett av de mest hälsosamma alternativen för mellanmål och det är väldigt enkelt att förbereda. En fruktsallad är väldigt rik på vitaminer, och kan därför starkt rekommenderas som mellanmål för gravida.

Idén är att blanda en mångfald av hackade frukter. Det bästa med fruktsallad är att man kan göra den så att den passar ens egna smaker. Du kan använda kiwi, banan, apelsin, jordgubbar, persika, päron, eller vilken annan frukt som helst.

En annan fördel med fruktsallad är att du kan spara den i kylskåpet till nästa dag.

4. Yoghurt och bär

Mejeriprodukter är en utmärkt källa till kalcium, ett viktigt näringsämne under graviditeten. Yoghurt med bär är ett omtyckt mellanmål för gravida kvinnor.

Du väljer helt enkelt din favorityoghurt och blandar i blåbär, hallon, hackade jordgubbar, eller vilken annan frukt du vill. Om du föredrar hemmagjord yoghurt, leta upp ett enkelt recept på internet, eller leta igenom din familjs gamla receptlåda.

Gravida kvinnor behöver inte äta för två. Däremot ska framtida mödrar anstränga sig för att följa en komplett diet baserad på bevisade koncept.

5. Smörgås med ost, tomater och sallad

Vi ska inte glömma bort de mödrar som vill ha ett mer aptitretande alternativ som mellanmål. För er föreslår vi en lätt smörgås.

Vi rekommenderar att du börjar med ett fullkornsbröd av vete. Om du kan, köp färsk ost från bonden. Gårdsost innehåller få kalorier, men är rik på protein och kalcium. Slutligen, tillsätt tomat och sallad. Sallad innehåller folsyra, som är viktigt att få i sig under graviditeten. Låt dig väl smaka!

Du kan också tillsätta skivat smörgåspålägg av kalkon. Kalkon är hälsosamt och innehåller lite fett.

Fruktsallad

Fler råd om din diet under graviditeten

Vid en graviditet, är det viktigt att den blivande mamman håller hälsosamma vanor vad gäller näring. Några av dessa inkluderar:

  • Ät fem gånger per dag. Det här är en viktig punkt. Om du äter frukost, lunch och middag och två mellanmål varje dag, så kommer du att bli välnärd. Du kommer också att smälta maten snabbare och känna dig mindre nedtyngd.
  • Inkludera en stor kvantitet och en stor mångfald av frukter och grönsaker.
  • Håll en balanserad diet. Inget livsmedel, hur hälsosamt det än må vara, kan ensamt tillfredsställa dina behov, och inte heller bebisens.
  • Undvik socker och mättat fett.
  • Drick inte alkohol. Minska ditt intag av koffein eller undvik det helt.
  • Sluta röka och undvik passiv rökning.

Slutligen är det viktigt att förstå att dessa är generella rekommendationer. Om en kvinna uppvisar någon form av näringsbrister så ska hon söka professionell hjälp. En dietist kan rekommendera en diet som passar för hennes specifika behov.