Illamående och kräkningar under förlossningen

17 mars, 2019
Att kräkas är extremt obehagligt, än mer under förlossningen. Detta problem med illamående kan orsakas av olika faktorer och det kräver att gravida kvinnor hanterar vissa aspekter.

Illamående och kräkningar under förlossningen är vanligt hos vissa kvinnor. I de flesta fall händer det utan förvarning. Vad bör du veta angående detta?

Det är viktigt att veta att kräkning under förlossning orsakas av olika faktorer såsom hormonförändringar eller till och med på grund av vaginal undersökning under förlossningen. Det finns många olika sätt att kontrollera illamående och kräkningar. I denna artikel berättar vi mer om detta.

Studier bekräftar att kräkningar är en vanlig upplevelse inte bara under förlossningen utan också under hela graviditeten. Kräkningar påverkar faktiskt 70-80% av alla gravida kvinnor.

Även fast de flesta kvinnor lider av illamående och kräkningar under graviditeten så har få av dem symptom under de första tre månaderna. En liten andel av dem har dessa symptom hela vägen fram till förlossningen.

Illamående och kräkningar leder till trötthet och vätskebrist

Gravida kvinnor är ofta trötta på grund av kräkningar. Fysisk trötthet och vätskebrist kan ha en direkt påverkan på deras känslor. Känslor av frustration, viljan att ge upp, rädsla och förvirring kan uppstå vilket påverkar hur de tar itu med förlossningen.

Om uttorkning sker på grund av kräkningar så kommer kvinnans kropp fysiologiskt sett ha svårigheter att klara av hela processen. Detta kan leda till att förlossningen saktar ner och även avslutas på grund av ketos.

Vi hör ofta folk prata om morgonsjuka under graviditeten men ingen nämner att illamående och kräkningar också ofta förekommer vid förlossningen tillsammans med de smärtsamma sammandragningarna.

Smärta är dessutom inte den enda faktorn som kan få dig att bli sjuk. Epidural kan också framkalla kräkningar under förlossningen om ditt blodtryck plötsligt sjunker.

Oavsett orsaken till kräkningen är det viktigaste du måste göra att hålla dig återfuktad.

Risk för illamående och kräkningar under förlossningen

Vad är orsakerna till illamående och kräkningar under förlossningen?

1. Begränsat matintag

Vissa kvinnor känner sig hungriga och törstiga under förlossningen, speciellt i de första etapperna. Att äta är speciellt viktigt under tidig förlossning då det ger dig energin du behöver under det aktiva skedet.

Förutom stressfaktorn kan begränsning av ditt matintag under förlossningen orsaka vätskebrist och ketos. Detta händer när kroppen börjar bränna fett för att få energi.

2. Vätskebrist

Under förlossningen måste du se till att bibehålla ditt vanliga vattenintag eller till och med öka det. Vätskebrist är förmodligen den viktigaste utlösaren av kräkning under graviditeten och förlossningen.

Tänk på att när din kropp inte har tillräckligt med vätskor så kommer du att känna dig illamående.

Brist på vätska skapar ett överskott av tryck och kräkning utstöter gallpigment och blod.

Att äta är speciellt viktigt under tidig förlossning då det ger dig energin du behöver under det aktiva skedet.

3. Läkemedel

Vissa smärtstillande medel som ges under förlossningen och anestesi som används kan båda vara orsaker till kräkning.

Tänk på att när kvinnor får sin dos av mediciner eller medan de är medvetslösa kan de inte kontrollera andningen och de kan inte svälja. Detta gör att kräkningar sker lättare.

Risk för illamående och kräkningar under förlossningen

4. Viss mat och drycker

I vissa fall kan viss mat och vissa drycker framkalla kräkningar under förlossningen. Om så är fallet bör du fokusera på dricksvatten istället för juice och mat som soppa eller bananer.

Dessutom kan kräkning återspegla dolda rädslor och oro. När starka känslor är närvarande under förlossningen kan det också påverka dig fysiskt i stor utsträckning. Försök att identifiera och lösa dina bekymmer på förhand.

Slutligen bör du komma ihåg att för att minska kräkningar bör du äta lätt mat under de första stadierna av förlossningen. Senare under den aktiva förlossningen bör du enbart dricka vätskor.