Hur ska man introducera frukt i barns kost?

6 februari, 2019

När du ska introducera frukt i barnets kost för första gången bör du först läsa på lite och ta del av några hjälpsamma tips.

Frukter har många fördelar för barn om de konsumeras hela, som puréer eller som juicer. Barn bör bekanta sig med frukt från en tidig ålder och vänja sig vid att äta dem utan tillsatser.

Eftersom frukt har högt näringsvärde kan det introduceras till barn även när de blir ammade.

Frukt kan införlivas i barnens kost i olika former, bland annat i bitar, som juice och som puré.

När frukterna är mogna så är de lättsmälta. De kan ätas antingen kokta eller råa.

Tänk dock på att när du kokar frukt så förlorar frukten en stor mängd mineraler och näringsämnen. Därför kommer också fruktens näringsvärde att minska.

Bebisar har väldigt känsliga magar så det är bäst att ge dem kokt frukt i början. Du kan koka frukten i lite vatten. Spara gärna vattnet då barnet kan dricka det senare.

Skalet på frukterna brukar vara mer svårsmält än fruktköttet så de bör äta skalad frukt.

Rekommenderade frukter

Frukter som bananer och torkade kastanjer är bra val. De har mycket kolhydrater och lågt halt av både fett och proteiner.

Frukter med hög sockerhalt som t.ex. fikon, vindruvor och dadlar har högt näringsvärde och de är också rika på mineraler. Ditt barn kommer att smälta dem lätt i form av juice eller puré.

Introducera frukt

Frukter som aprikoser och meloner är riktigt saftiga, och dessutom innehåller de mycket vitaminer. På grund av deras höga vattenhalt är de uppfriskande, renande och alkaliserande.

Barnläkare bör konsulteras innan du inför citrusfrukter som citroner, apelsiner, ananas och passionsfrukt. Dessa frukter kan utlösa allergier. De rekommenderas vanligen först efter att barnet fyllt 18 månader.

Det är viktigt att introducera frukt till frukost eller direkt efter frukost. På så vis kommer barnet få i sig alla vitaminer det behöver under dagen.

Rekommenderade dagliga portioner

Beroende på barnets vitaminbehov så bör frukterna konsumeras i följande portioner:

  •  Banan: en halv
  •  Melon: en halv, skuren i skivor
  •  Vattenmelon: en skiva, 6×4 cm
  •  Mango: en liten bit
  •  Päron: ett halvt
  •  Guava: en halv
  •  Papaya: en halv, skuren i små bitar

Kom ihåg att barnets ålder spelar roll vid valet av frukt. Därför är det viktigt att rådfråga en barnläkare.

Det är helt normalt att barnet vägrar prova på såväl en frukt som dess juice. Det beror helt enkelt på att det är en ny smak som dess gom behöver anpassa sig till eftersom det hittills bara har konsumerat bröstmjölk.

Frukt bör introduceras i barns kost först efter att de har fyllt 6 månader.

Tillsätt inte socker i puréer och juicer om barnet är under 12 månader. Det naturliga sockret som finns i frukterna räcker gott.

Socker innehåller kalorier och för ett barn som utvecklas kan det vara skadligt för bukspottkörteln. Socker kan ha katastrofala följder efter en lång tidsperiod.

Därför bör frukt konsumeras utan några tillsatser, speciellt under de första åren av ett barns liv.

Färsk frukt

Fördelar med att introducera frukt

Frukt har många fördelar. Här är några:

  • Främjar vävnadsutveckling.
  • Lukten stimulerar hjärnans aktivitet.
  • Hjälper till med att upprätthålla friskt tandkött.
  • Viktigt för att muskler och nerver ska fungera normalt.
  • Vissa frukter har laxerande egenskaper.
  • Stimulerar utsöndring av saliv när de tuggas.
  • Reglerar matsmältningen.
  • Färgerna stimulerar uppmärksamheten.
  • Ökar koncentrationen av röda blodkroppar samt gynnar syresättningen i kroppen.

Att introducera frukt i barnets kost ger många positiva fördelar.

Om vi som föräldrar inför goda matvanor när barnen är små så ökar chansen att de behåller dem som vuxna.