Att få tillbaka figuren efter graviditeten

12 mars, 2018

Häng inte läpp, lämna dina förutfattade meningar bakom dig, ställ dig framför spegeln och se över vad du kan förbättra, för här kommer några tips för att få tillbaka figuren efter graviditeten.

En av de många oemotsägliga sanningarna i denna värld är att varje människa är ”under konstruktion”. Oavsett hur gammal man är eller hur många extrakilon du fått kan du alltid förbättra både ditt fysiska utseende och sättet du beter dig och reagerar på olika situationer.

Det finns två saker du måste veta om att få tillbaka figuren hemma efter en graviditet. Det första är att ja, du kan läka skadan som graviditeten lämnat på din kropp hemifrån. Det andra är att du inte kommer nå ditt mål via något mirakelrecept.

Du vet att de magiska pillren som lovar att göra dig smalare inte fungerar. Det finns inget annat att göra än att acceptera att du måste jobba hårt. I det här fallet betyder det att du måste svettas för att tappa vikt.

Så med dessa tydliga punkter ska du beväpna dig med de bästa verktygen, för du behöver bara beslutsamhet, ihärdighet, bra näringsintag och en bra träningsrutin för att få tillbaka figuren efter graviditeten.

De första åtta månaderna efter förlossningen kommer vara svårast, speciellt eftersom kroppens organ ännu inte är tillbaka på plats och dina hormoner inte hittat sin rätta balans.

Vidare är din ämnesomsättning långsammare och du kommer känna dig tröttare. Dessa är inte anledningar att ge upp, men de hjälper dig att förstå dig själv och börja återhämta figuren sakta men säkert.

Vissa områden av kroppen kommer troligen vara slappa och du kommer ha gått upp en del i vikt, men oroa dig inte, för det drabbar oss alla och är helt naturligt. Kom ihåg att din hud har tänjts ut för att göra plats åt den vackra bebis som nu gör dig till en av de lyckligaste kvinnorna i världen.

Problemet har en lösning, och allt du anser vara ”på fel plats” kommer hitta tillbaka med tid, ihärdighet och goda vanor.

Innan du börjar är det väldigt viktigt att förstå att återhämtning av din figur inte är en tävling, så det är bra att börja med träningsrutinen lugnt.

Tålamod och ihärdighet kommer vara dina ledord, för över tid kommer du märka att ju mer fysisk aktivitet du ägnar dig åt, desto mer energi kommer du få. Resultaten är fantastiska och kommer göra att det inte spelar någon roll hur trött du är.

Träna i hemmet

Att få tillbaka figuren efter graviditeten genom att gå

Det första du bör göra för att påbörja rutinen är att fråga din läkare om träning är rekommenderat för dig. I teorin kan alla kvinnor som fött naturligt påbörja fysisk träning efter den inledande vilan, och de som genomgått kejsarsnitt kan börja runt tolv veckor efter operationen.

Under viloperioden måste din kropp få tid att återhämta sig från förlossningen eller kejsarsnittet, men du bör börja äta bra och dricka gott om vätskor. Under denna period ska du försöka röra dig i huset och inte sitta på soffan hela tiden. En stillasittande livsstil är din största fiende – varje steg räknas!

När du är klar med din viloperiod kan du börja gå. Det är faktiskt den bästa träningsformen du kan ägna dig åt. Försök att göra det utomhus, såsom i trädgården, eftersom frisk luft kommer få både dig och din bebis att må bra.

Börja lite i taget men försök att investera energi i det. Du måste gå i en någorlunda rask takt. Det är inte själva gåendet som är viktigt, utan att man gör det till en utmaning och börjar svettas lite!

Minska midjan

Guider online kan bli din bästa vän

När din läkare gett dig klartecken att utföra olika övningar, inklusive vikter, ska du börja nyttja dem! Hemma kan du improvisera med flaskor eller andra behållare du kan fylla med vatten.

Viktlyftning kommer öka ämnesomsättningen och hjälpa allt att hamna på plats igen, samtidigt som kardiovaskulära övningar som promenader tar hand om fettet (tillsammans med en bra kost). Ansträng dig att lyfta vikter, för träning med dem ökar fettförbränningen och stärker musklerna.

Det finns ytterligare en utmärkt övning: plankan. Den är starkt rekommenderad för att få en plattare mage, och du kan till och med utföra modifierade versioner på knäna. Du kan utföra övningen på sidan eller traditionellt, och det finns gott om guider på Youtube som kan hjälpa dig.

Det är viktigt att du inte gör några sit-ups eller ”crunches” förrän sex månader efter förlossningen.

Den bästa träningsrutinen är en som du satt ihop själv, för den kommer vara anpassad efter din smak och dina behov. Du kan uppnå mycket genom att promenera och lyfta vikter minst tre gånger per vecka.

Sakta men säkert kommer du se att du får in rytmen i träningsrutinen, och ju mer du tränar desto mer energi kommer du ha för att få tillbaka figuren efter graviditeten och tackla alla aktiviteter i det dagliga livet.

MER FÖR DIG