Ansvarsfull alkoholkonsumtion under högtiderna

Även om många väljer att dricka alkohol under högtiderna, är det viktigt att betona behovet av att dricka ansvarsfullt för att undvika negativa konsekvenser bland barn och ungdomar, och för din hälsas skull.
Ansvarsfull alkoholkonsumtion under högtiderna

Senaste uppdateringen: 23 december, 2021

För många av oss har alkoholen blivit en oumbärlig del av vår sociala interaktion och njutning. Dess konsumtion kan dock få negativa konsekvenser för vår hälsa och vår miljö, särskilt för våra barn och ungdomar. Så om du ska dricka alkohol under jul och nyår rekommenderar vi att du planerar en ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Vad menar vi med ansvarsfull alkoholkonsumtion?

Med en ansvarsfull alkoholkonsumtion menar vi att man är medveten om mängden alkohol man dricker, hur ofta man dricker, vid vilken tidpunkt och varför. Kulturellt sett anser de flesta av oss att det är en normal vana att släppa loss lite extra vid större tillfällen, men det är faktiskt något vi kan klara oss utan. Har du någonsin undrat över hur länge du har druckit eller hur du började?

Även om det är olagligt för minderåriga under 18 år att dricka alkohol i Sverige, finns det vanligtvis en utlösande faktor som uppmanar en att prova betydligt tidigare. Det finns till och med riskfaktorer, som att någon du ser upp till dricker alkohol, en brist på tillgivenhet, stress, etc.

Dessutom ger alkohol oss en mängd tomma kalorier,  och då de kombineras med fet jul- och högtidsmat packar man lätt på sig många svårbekämpade kilon innan nyårslöftet träder i kraft.

Ansvarsfull alkoholkonsumtion under högtiderna

Konsekvenserna av en överdriven alkoholkonsumtion

Alkohol – trots att det i vissa former är en källa till antioxidanter samt ger andra fördelar – är så som det normalt förtärs i berusningssyfte skadligt för din kropp.

Ur folkhälsosynpunkt är alkohol främst en orsak till olika sjukdomar, såsom hjärt-kärlsjukdomar, tarmcancer, demens, bland annat. Det är också en orsak till ökad dödlighet av många skäl, särskilt hjärtsjukdomar och cancer. Alkohol orsakar också leverskador vid fallenhet för det, eller överdriven konsumtion.

Dessutom vet vi att alkohol förändrar vårt humör, samt beteende, som blir mer impulsivt och ibland våldsamt. Bristande ansvar vid alkoholkonsumtion leder till många av våra trafikolyckor, så det är avgörande att du undviker att dricka om du ska köra bil.

Vad mer är, det ökar också blodsockernivåerna och kolesterol. Det leder till viktökning och fetma genom att ersätta förbrukningen av andra kalorier som kommer av mer näringsrika livsmedel eller drycker. Av alla dessa skäl kan det negativt påverka din livskvalitet, samt den hos människorna som bor med dig.

Riskerna med alkohol för barn och ungdomar

Vi vet alla att alkoholkonsumtion är helt olagligt för minderåriga under 18 år i Sverige. Detta är dock en ålder där vi fortfarande utvecklas, särskilt vår hjärna. Därför minskar vår uppmärksamhetskapacitet, inlärning och minne även vid laglig alkoholförtäring. Indirekt minskar antalet neuroner och deras funktion. Dessutom försämras koordinationen.

På lång sikt ger konsumtionen en tung matsmältning, näringsbrist på grund av malabsorption, illamående och kräkningar och till och med huvudvärk. Så föregå med ett gott exempel för dina barn genom att minska din alkoholkonsumtion och undvika att dricka helt om det är dags att leka med familjen.

Dessutom, använd inte alkohol som en flyktväg från några problem. Kom ihåg att dina barn ser allt du gör och imiterar allt du gör. Därför, om de ser dig dricka alkohol under julen – eller när som helst – på ett oansvarigt sätt, kan de också göra det.

Ansvarsfull alkoholkonsumtion under högtiderna


Tips för ansvarsfull alkoholkonsumtion under högtiderna

  • Först och främst, ta ett papper och en penna och registrera din dagliga och veckovisa alkoholkonsumtion. Vi rekommenderar att du även skriver ner tiden på dygnet när du dricker.
  • Fundera sedan på om du verkligen dricker för att du känner för det, eller om det är för att inte göra andra besvikna. Och fråga dig själv om det känns bra eller inte. På så sätt, varje gång någon erbjuder dig alkohol, kan du medvetet vägra det.
  • Nu när du har lärt dig att säga nej, byt ut alkohol mot en annan dryck som de vi föreslår nedan. Gör det gradvis så att det är lättare att byta.

Alternativ till att dricka alkohol under högtiderna

  • Den huvudsakliga drycken vi vill föreslå som ett alternativ är vatten. Det säger sig självt att alla behöver dricka vatten, så försök att dricka minst ett par glas om dagen. Du kan göra detta mellan måltiderna eller tillsammans med huvudmåltiderna. Om du inte gillar det, lägg till en skiva och några droppar citron eller apelsin.
  • Du kan också förbereda några hemgjorda förfriskningar efter smak.
  • Grönsaks- eller kycklingbuljong.
  • Infusioner eller teer.
  • Fruktsmoothies eller frukt- och grönsaksjuice.

Du kommer att må bättre både fysiskt och mentalt, vilket ökar din energi och koncentration. Dessutom kommer du att vara en god förebild för dina barn.

Detta kanske intresserar dig

Problemet med att ha för många leksaker
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Problemet med att ha för många leksaker

Ibland ger vi våra barn presenter för att gottgöra en brist på uppmärksamhet, och vi tror att det kommer att göra dem lyckligare. Men att ha för må...



  • Pisinger VSC, Holst CA, Bendtsen P, Becker U, Tolstrup JS. (2017). Perceived parental alcohol problems and drinking patterns in youth: A cross-sectional study of 69,030 secondary education students in Denmark. Prev Med, 105: 389- 96.
  • Rossow I, Keating P, Felix L, McCambridge J. (2016). Does parental drinking influence children’s drinking? A systematic review of prospective cohort studies. Addiction, 111(2): 204-17.
  • Aitor Sánchez. (2013). Limitaciones de la paradoja francesa: vino, correlación y causalidad. Mi dieta cojea. [Consultado el 24 de diciembre de 2019] Disponible en: https://www.midietacojea.com/2013/10/24/la-paradoja-francesa-el-vino-correlacion-y-causalidad/
  • Praud D, Rota M, Rehm J, Shield K, Zatoński W, Hashibe M et al. (2016). Cancer incidence and mortality attributable to alcohol consumption. Int J Cancer, 138(6): 1380-87.
  • Alicia Delgado. (2019). Más del 40% de los conductores fallecidos iba borracho o drogado. DGT. ^[Consultado el 23 de diciembre de 2019]. Disponible en: http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2019/07JULIO/0718-Informe-alcohol-drogas.shtml#.XgCmZ0dKi7
  • Martin JL, Gadegbeku B, Wu D, Viallon V, Laumon B. (2017). Cannabis, alcohol and fatal road accidents. PLos One, 12(11).
  • Topiwala A, Ebmeier KP. (2018). Effects of drinking on late-life brain and cognition. Evid Based Ment Health, 21(1):11-15. 
  • Spear LP. (2018). Effects of adolescent alcohol consumption on the brain and behaviour. Nat Rev Neurosci, 19(4): 197-214. 
  • Lee RD, Chen J. (2017). Adverse childhood experiences, mental health, and excessive alcohol use: Examination of race/ethnicity and sex differences. Child Abuse Negl, 69:40-8.
  • Mostofsky E, Chahal HS, Mukamal KJ, Rimm EB, Mittleman MA. (2016). Alcohol and Immediate Risk of Cardiovascular Events: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis. Circulation, 133(10): 979-87.