Så hanterar du konflikter med tonåringar under karantän

Medan vi sitter i karantän är det mycket lättare att hamna i konflikter med våra tonåringar. Det är en svår tid för alla och allt man säger eller gör kan leda till ett gräl. Här ger vi dig några tips för att undvika onödiga bråk.
 

Tonåren är en påfrestande tid, både för ungdomen själv såväl som för föräldrarna. Och om diskussioner och motsättningar redan finns har antalet konflikter med tonåringar en benägenhet att öka medan man sitter i karantän. 

Coronakrisens alla begränsningar har helt och hållet påverkat våra rutiner och vanor. En del av oss kan inte lämna våra hus, och vardagen har förändrats för oss alla. Det är en svår tid, och alla känslor måste få utlopp på något sätt; ilska, sorgsenhet, rädsla, osäkerhet och så vidare.

Därför måste vi nu stötta varandra. Och så gott det går måste vi försöka undvika direkta konflikter. Men om de ändå uppstår, hur bör vi hantera dem?

Så kan du försöka undvika konflikter med tonåringar under karantän

Håll dig lugn

Det är en svår tid för oss alla. Som vuxna kan vi känna oss överväldigade av situationen och vi har tusen olika saker att göra. Men vi behöver alla hålla oss lugna för att klara av situationen på bästa möjliga sätt. 

Försök att hålla ett veckoschema. Gör det till rutin att som familj ägna tid tillsammans men också få lite egentid, komma undan en stund för att jobba och så vidare. Tänk också på att göra plats i schemat för fysisk aktivitet och för att prata med vänner och familj till exempel via videosamtal.

Undvik konflikter med tonåringar: En mamma och en tonåring som pratar med varandra under karantän.

Försök att förstå din tonåring

För att undvika konflikter med tonåringar under karantän måste vi prata med dem om hur de känner om olika saker. Tonåringar befinner sig i en fas av livet där de vill socialisera och gå ut och umgås med sina vänner.

Men som det ser ut nu kan det vara svårt eller omöjligt. Det är logiskt att din tonåring blir irriterad och frustrerad, och detta kan öka spänningarna hemma. Men hellre än att gräla med dem bör du försöka lyssna på dina barn.

Fastslå regler och riktlinjer för den nya situationen

Planera in ett familjemöte där alla kan delta. Sedan kan ni tillsammans skapa ett schema som anpassas till era nya rutiner där alla kan komma överens. Schemat bör innehålla tid för läxläsning eller hemskolning, fritid, hushållssysslor, speltid och så vidare.

Om konflikter uppstår, försök att hålla dig lugn

När ni börjar gräla – och det kommer ni förmodligen att göra – försök att inte tappa humöret. Det är bättre om du låter dina barn lugna ner sig på egen hand. Sedan, när de är redo, kan ni prata om problemet.

 

Var positiv men bestämd

Undvik att delta i maktkamper och stå emot viljan att ”visa vem som bestämmer”. De vet redan att det är du som är ledaren. Det är bättre att vara positiv och försöka sätta gränser, men gör det på ett kärleksfullt och bestämt sätt utan att bli auktoritär.

Gör det bästa av situationen

Om man samarbetar blir det lättare för alla att komma överens. Tänk på att det här är en svår tid och vi måste alla hålla oss hemma med våra familjer och stötta varandra. Onödiga konflikter gör bara tiden i karantän mycket svårare.

Uppmuntra empati

Vi har alla olika omständigheter. Det är självklart att den nuvarande situationen är utmanande, och det är omöjligt att helt undvika problem. Men om vi försöker hantera allt med kärlek, respekt och empati blir tiden vi ägnar tillsammans här hemma mycket trevligare och mer produktiv. Dessutom kan familjen faktiskt bli stärkt av situationen.

Undvik konflikter med tonåringar: En familj sitter vid matbordet tillsammans under karantän.

Så svarar du på konflikter med tonåringar under karantän

  • Trots dina ansträngningar kan konflikter ändå uppstå. Både vuxna och barn känner många komplicerade känslor just nu, och tonåringar är mer benägna att skylla på sina föräldrar för det som händer. Det är en komplicerad situation och det är vi som måste leva med våra tonåringar. Om din tonåringar redan uttryckte negativa känslor hemma innan kan dessa bli starkare nu. Men det som betyder något är att du vet hur du ska hantera dem och hindra känslorna från att växa sig ännu starkare.
  • Om du känner dig arg är det bäst att ge dig själv lite utrymme för att kunna tänka och reflektera. På så vis undviker du att ge dig in i gräl som bara gör saken värre.
  • Välj en plats i ditt hem eller i trädgården där du kan vara ensam och slappna av. Andas djupt så länge som du behöver. När du känner dig lugnare är du också bättre förberedd på att lösa konflikter utan att bli upprörd.
  • Du kan också utnyttja tiden till att göra meditationsövningar eller yoga. Det kan hjälpa dig att känna dig mer avslappnad och fokuserad.
 

Vi gör alla rätt som försöker hålla oss hemma – både för oss själva och för att skydda andra. Självklart var det ingen som ville detta och det är jobbiga tider för oss alla. Men om det känns jobbigt för oss vuxna kan vi vara säkra på att det är ännu jobbigare för våra tonåringar och barn.

Vi måste alla samarbeta för att försöka undvika konflikter med våra tonåringar medan vi sitter i karantän. Gör man det kan man vara säker på att familjen kommer ur det här ännu starkare än förut.