Svullna fötter efter förlossningen: vad du behöver veta

Det är vanligt att fötterna svullnar mot slutet av graviditeten, men du bör kontakta din läkare om du får svullna fötter efter förlossningen. Ta reda på varför!
Svullna fötter efter förlossningen: vad du behöver veta

Senaste uppdateringen: 03 oktober, 2021

En del kvinnor tror att allt efter att barnet har fötts återgår till det normala som genom magi. Moderskroppen behöver dock en rimlig tid för att återhämta sig från de förändringar den har genomgått. Bland dem, vätskeretention som är karakteristisk för de senare veckorna. Så om du har svullna fötter efter förlossningen är den här artikeln något för dig.

Varför har vissa kvinnor svullna fötter efter förlossningen?

Under graviditeten ökar mängden blod i kroppen för att möta moderns och barnets behov. Men samtidigt genomgår kärlen som transporterar det modifieringar som främjar vätskeansamling.

Som en konsekvens uppstår vätskeretention i de nedre delarna av kroppen, såsom ben och fötter. Efter födseln börjar moderns kropp att gradvis återhämta sig från alla förändringar under graviditeten. Bland dem finns ett nödvändigt steg där du blir av med all överflödig vätska och förbättrar ödem.

Trots det finns det några faktorer som påverkar kroppens förmåga att minska svullnad negativt, och vi berättar om dem nedan:

  • En stillasittande livsstil
  • Högt natriumintag
  • Prenatala moderförhållanden, såsom preeklampsi
  • Användning av höga doser oxytocin under förlossningen
  • Överskott av intravenösa vätskor under födseln (vanligtvis vid kejsarsnitt)
  • Överdriven viktökning under graviditeten eller övervikt före graviditeten
  • Flera graviditeter
  • Klimat av mycket höga temperaturer och hög luftfuktighet
En kvinna med svullna fötter.

Varningstecken

Om du har svullna fötter efter förlossningen bör du vara uppmärksam på följande symptom:

  • Ihållande svullnad två veckor efter förlossningen
  • Lokal smärta, antingen i fötterna eller benen
  • Ökad temperatur eller missfärgning av underbenen
  • En skillnad i storlek mellan dina två fötter eller dina två ben

Om du upptäcker något av dessa symtom bör du kontakta din läkare så snart som möjligt.

Hur kan jag förbättra svullna fötter efter förlossningen?

Det kan förväntas att under de första dagarna efter förlossningen kommer du att märka viss vätskeretention, särskilt i de nedre extremiteterna. Men när graviditetshormonerna sjunker och du börjar röra dig mer tenderar detta fenomen att förbättras.

Även om varje kropp återhämtar sig i sin egen tid, är det möjligt att bidra till processen på ett säkert sätt. Naturligtvis måste du få ett godkännande av din läkare innan du utför dessa aktiviteter.

Sätt upp benen

När du vilar, vare sig du sitter eller ligger, försök att höja dina ben. Du kan vila dem på en stol, en bänk eller en kudde och hitta den position som är mest bekväm för dig. Utnyttja den tid du spenderar för att amma, eftersom det är bäst att du gör det flera gånger om dagen.

Applicera lokal kyla

Du kan välja olika strategier för att applicera kyla på dina fötter och ben: Kylvattenbad eller kompresser med våta handdukar som har svalnat i kylskåpet. Om du väljer det senare kan du linda dina ben upp till knähöjden och höja dem ett tag.

Aktivera vaderna

Försök att stå upprätt, stöds av en följeslagare, eller med händerna på väggen. Lyft sedan av hälarna för att stå på tårna och håll spänningen i dina vader i 10 sekunder. Upprepa rörelsen minst 10 gånger till under dagen.

Du kan göra samma övning sittande på en stol, med benen utsträckta och upphöjda. Du måste utföra töjnings- och förlängningsrörelsen för tårna om och om igen.

Prova cirkulationsövningar

I den tidigare positionen gör du cirkelrörelser med benen, som om du ville rita en cirkel på väggen. Först till ena sidan och sedan till den andra.

Ta hand om din kost!

Det är viktigt att förbättra din kost under förlossningsperioden. Det räcker inte bara med att minska saltet. Du bör också undvika bearbetade livsmedel och dricka mycket vatten. Detta förbättrar njurarnas aktivitet och minskar vätskeretention.

Vila väl och var noga med att gå ut och koppla av

När det gäller vila, försök att sova så mycket du kan på vänster sida av din kropp. Detta förbättrar cirkulationen och gynnar venös återkomst.

När du har tid, gå en promenad med din bebis. Detta hjälper till att förbättra cirkulationen (och därmed minska svullnaden i dina fötter) och ditt humör. Du kan dra nytta av promenaden genom att använda kompressionsstrumpor som hjälper till att minska svullnaden i fötterna ännu mer.

När inget annat fungerar

En kvinna som får benmassage.

Om du inte upplever förbättringar med dessa strategier är det dags att rådfråga din läkare för att hitta orsakerna och prata om den bästa lösningen för ditt tillstånd.

Bland behandlingsalternativen kan du välja lymfatisk dränering eller obstetrisk sjukgymnastik, utförd av en utbildad sjukgymnast. Några av de tekniker som används är pressterapi, manuell lymfatisk dränering, hydroterapi och vissa anpassade aktiva övningar.

Detta kanske intresserar dig

Fibromyalgi och graviditet: Vad du bör känna till
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Fibromyalgi och graviditet: Vad du bör känna till

Kombinationen av fibromyalgi och graviditet kan få en blivande mamma att tvivla på om hon kan möta alla utmaningar som ligger framför henne.



  • Cuesta-Vargas, Antonio. Ejercicio físico durante el embarazo, ganancia ponderal y retención de peso posparto. Nutricion Hospitalaria 36.4 (2019): 751-752.
  • Biblioteca Nacional de Medicina (EE. UU.). Hinchazón de tobillos, pies y piernas. MedlinePlus en español [Internet]. Actualizado mayo 2019. Disponible en: https://medlineplus.gov/spanish/ency/article/003104.htm
  • Barakat, Ruben, et al. Efecto de un programa de ejercicio físico en la recuperación post-parto. Estudio piloto. Archivos de Medicina del Deporte 30.2 (2013): 21-24
  • Llusca Suquilanda, Karen Jeanneth. Terapia física familiar en el posparto: guía de manejo. BS thesis. Quito/PUCE/2011, 2011.
  • Zonana-Nacach, Abraham, Rogelio Baldenebro-Preciado, and Marco Antonio Ruiz-Dorado. Efecto de la ganancia de peso gestacional en la madre y el neonato. Salud pública de México52.3 (2010): 220-225.