Det viktiga sambandet mellan E-vitamin och fertilitet

Vet du på vilket vis vitamin E påverkar fertiliteten? Läs mer om fördelarna av detta vitamin i dagens artikel.
Det viktiga sambandet mellan E-vitamin och fertilitet

Senaste uppdateringen: 21 juni, 2021

Kost är en av de viktigaste faktorerna som kan påverka fertiliteten hos både kvinnor och män. Faktum är att studier visar att om du vill undvika problem relaterade till befruktning är det viktigt att konsumera tillräckligt med folsyra, B12, kalcium, järn, zink, selen, jod och vitamin A, C, D och E. I dagens artikel ska vi fokusera på E-vitamin och fertilitet.

Detta vitamin, även känt som tokoferol, kallas även fertiliseringsvitaminet. Låt oss ta reda på varför!

E-vitamin och fertilitet

En av de viktigaste funktionerna för E-vitamin är att det fungerar som en antioxidant. Därför är dess verkan i kroppen att det förhindrar eller minskar den cellulära oxidationsprocessen och de skador som orsakas av fria radikaler.

par som lagar mat tillsammans

Men vad har detta att göra med fertilitet? Denna antioxidativa funktion förbättrar kvaliteten och kvantiteten på spermierna, liksom deras rörlighet, koncentration och morfologi. Därför är det ett perfekt vitamin för män eftersom det ökar deras chanser till naturlig befruktning.

Enligt en grupp forskare från universiteten Alfonso X El Sabio och Complutense i Madrid är E-vitamin också viktigt för fertiliteten hos kvinnor. Detta eftersom att det hjälper till med implantationen av det befruktade ägget. Det är också nödvändigt för moderkakans korrekta utveckling och funktion.

Vi behöver E-vitamin för att kroppens hormonella system och reproduktionssystem ska fungera korrekt. Därför rekommenderar läkare detta vitamin för att förbättra fertiliteten hos både män och kvinnor.

Livsmedel som innehåller E-vitamin

E-vitamin är ett fettlösligt vitamin som finns i följande livsmedel:

  • Vegetabiliska oljor, såsom solrosolja, olivolja, majsolja, sojabönolja och vetegroddolja
  • Nötter som mandlar, hasselnötter, valnötter, pinjenötter, jordnötter och pistasch
  • Frön, såsom solrosfrön, chiafrön och pumpafrön
  • Grönsaker, som spenat, broccoli och kålgrönsaker
  • Färska frukter, såsom avokado, plommon, aprikos, kiwi, kokosnöt och papaya
  • Äggula
  • Smör och margarin
  • Ris

Du bör inkludera dessa livsmedel i en hälsosam och balanserad kost. Dessutom bör du kombinera detta med måttlig fysisk aktivitet. Detta är viktigt för att förbättra fertiliteten hos ett par.

Om du vill börja ta E-vitamin som tillskott bör du dock prata med din läkare eller nutritionist först. Höga nivåer av detta vitamin kan nämligen öka risken för hjärnblödning.

gravida kvinnor som äter sallad

Andra fördelar med E-vitamin

Som du nu har sett så är E-vitamin ett näringsämne som påverkar både den manliga och den kvinnliga fertiliteten. Men det finns också fler fördelar, till exempel:

  • Håller ditt immunförsvar starkt mot virus och bakterier
  • Bildar röda blodkroppar
  • Hjälper K-vitamin att fungera mer effektivt
  • Vidgar blodkärl och förhindrar blodproppar

Slutord om E-vitamin och fertilitet

Om du försöker bli gravid bör du följa en hälsosam kost (som innehåller vitamin E) och träna. Det är viktiga faktorer som du kan kontrollera och förbättra. Det är precis som den tyska filosofen och antropologen Ludwig Feuerbach en gång sa: “Vi är vad vi äter.”

I grund och botten är mat det som gör oss friska. Och att vara frisk är otroligt viktigt om du planerar att föra ett barn till världen.

Detta kanske intresserar dig
Brist på D-vitamin hos kvinnor och de risker det medför
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Brist på D-vitamin hos kvinnor och de risker det medför

D-vitamin spelar en viktig roll i vår ämnesomsättning, i skelettet och i huden, liksom i immunförsvaret. Men många kvinnor har brist på D-vitamin.



  • González-Rodríguez, L. G., López-Sobaler, A. M., Perea Sánchez, J. M. y Ortega, R. M. (2018). Nutrición y fertilidad. Nutricion hospitalaria35.