Intressanta fakta om den 15:e veckan av graviditeten

9 juli, 2019
Den 15:e veckan av graviditeten är en spännande tid. Ditt barn mäter lite drygt 10 cm och väger ca 50 gram.

Under den 15:e veckan av graviditeten börjar mamman ofta att må bättre och lämnar symptom som illamående bakom sig. Samtidigt är barnet redan stort som ett äpple – ca 10 cm långt.

Den 15:e veckan av graviditeten

På vissa ultraljudsbilder är det möjligt att bestämma barnets kön så tidigt som vid 15 veckor. Fostrets armar och ben växer och det kan böja sina leder.

I den 15:e veckan börjar barnets lungor utvecklas genom att andas in omgivande fostervatten. På samma sätt kan han eller hon till och med känna smaken av vissa livsmedel genom denna vätska.

Även om barnets ögon är stängda kan han eller hon redan se ljus. Fostret kan också höra och känna igen sin mors röst. Barnet börjar gå upp i vikt och väger cirka 50 gram.

ultraljudsbild från den femtonde veckan av graviditeten

Under vecka 15 har inte barnets skelett bildats än. Men du kan se ryggraden och dess nervändar. Dessutom kan fostret höja nacken och händerna. Faktum är att du i vissa fall kan observera att barnet stoppar fingrarna i munnen.

”Under denna vecka börjar barnets lungor utvecklas genom att andas in omgivande fostervatten”

Moderns kropp under den 15:e veckan av graviditeten

  • Den viktigaste förändringen modern upplever är att hon börjar må mycket bättre. Hennes hormoner börjar stabilisera sig, och följaktligen minskar illamående och kräkningar från de första månaderna av graviditeten avsevärt.
  • Tack vare samma hormonella effekter börjar moderns hud och hår också att se bättre ut.
  • Om mamman har gått igenom tidigare graviditeter kommer hennes mage redan att börja visa sig. För förstagångsmödrar är magens tillväxt mindre märkbar i vecka 15.
  • För att undvika bristningar är det viktigt att hålla huden på magen och resten av kroppen väl insmord. Det är bäst att välja krämer som är speciellt sammansatta för att förhindra bristningar. Det är också bra att applicera denna kräm på lår och rumpa.
  • Fram till vecka 15 brukar gravida mammor gå upp ca 5 kg. För vissa kvinnor är viktökningen större på grund av att de håller kvar vätska eller för att de har dåliga matvanor.
  • Eftersom barnet börjar kunna känna av vissa smaker rekommenderar specialister att den blivande mamman upprätthåller hälsosamma matvanor. Det är det enklaste sättet att börja lägga grunden till goda matvanor för din bebis.
  • För kvinnor med svaga blodådror är det inte ovanligt att de utvecklar åderbråck. Även om det främst beror på genetik kan kvinnor undvika det med träning och genom att hålla lederna i rörelse.
  • Förstoppning är en annan vanlig åkomma under den 15:e veckan av graviditeten. Det beror på hormonerna, det extra intaget av järn som vitamintillskott samt brist på motion. För att minimera effekterna bör gravida kvinnor öka sitt fiberintag och dricka mycket vatten.

Hälsosam kost under graviditetens 15:e vecka

Under kvinnans hela graviditet är det viktigt att hon äter en balanserad kost. Men under vecka 15 kan kvinnor uppleva ett större sug och underliga begär.

Om så är fallet måste mamman vara konsekvent och bara äta saker som inte är skadliga för henne eller barnet. Självklart betyder det inte att hon inte kan unna sig något gott emellanåt, som lite godis eller choklad. 

Det är vanligt att kvinnor känner att de lider av brist på energi under denna vecka. Därför är det viktigt att äta mat som är rik på kolhydrater, som frukt och grönsaker – särskilt gröna grönsaker.

Men att äta kakor, vitt bröd och andra raffinerade kolhydrater kan ge upphov till större utmattning eftersom de bara ger snabba kolhydrater. Dessutom försätter de kroppen i ett neutralt läge för att matsmältningen ska äga rum.

gravid kvinna håller sig för magen

Protein är också viktigt. Med det sagt bör gravida kvinnor vara försiktiga med sitt intag av fisk. Detta gäller speciellt fisk som innehåller kvicksilver.

Det är bäst att fråga sin barnmorska eller kolla med livsmedelsverket om vilken fisk som är okej att äta under graviditeten där just du bor. Det är också viktigt för gravida kvinnor att ta de vitaminer som deras läkare ordinerar varje dag.

Rekommendationer för den 15:e veckan av graviditeten

  1. Få tillräckligt med vila. Med tanke på att kvinnor ofta börjar få tillbaka sin energi runt den här tiden glömmer vissa att de fortfarande behöver mer vila. Blivande mammor bör få 8 timmars sömn varje natt. De kan också behöva vila under dagen, beroende på hur mycket fysisk aktivitet de utför.
  2. Motion är ett bra sätt att minska obehag under graviditeten. Det är också ett bra sätt att förbereda sig inför att föda. Avslappnande övningar som yoga och meditation är idealiska, liksom ett vanligt enkelt, lättare träningspass.
  3. Njut av den här tiden. Prata med din bebis och knyt an till din växande mage. Det hjälper dig att förbereda dig mentalt inför födseln och föräldraskapet.