Kosttillskott under graviditeten: vilka ska jag ta?

31 mars, 2019

De kosttillskott som du tar under graviditeten kallas också prenatala kosttillskott. De kan se olika ut, och de bör tas dagligen, från det att du får veta att du är gravid. Men, det är naturligt att du frågar dig själv, angående kosttillskott under graviditeten: ”Vilka bör jag ta?”

I den här artikeln kommer du att lära dig vilka vitaminer och mineraler gravida kvinnor bör ta och vilken nytta de gör. Så fortsätt läsa!

När är det nödvändigt att ta prenatala vitaminer?

Om du planerar att bli gravid, är det bra om du tar jod och folsyra för att garantera att du har rätt balans av dessa inför graviditeten. Och, om du har hälsoproblem som anemi, eller om du är undernärd, så kommer du att behöva en extra dos av vitaminer och mineraler.

Om du redan är gravid, så är det extra viktigt för dig att ta ett dagligt multivitamintillskott. Självklart ska detta alltid ske med din läkares tillåtelse.

Hur du ska ta kosttillskott under graviditeten

Du bör inte försumma att ta dina kosttillskott under graviditeten, då de är viktiga för fostrets utveckling. Det rekommenderas att du tar dem varje dag på morgonen tillsammans med apelsinjuice eller någon annan citrusfrukt för att underlätta upptaget. Om du känner att din mage blir upprörd av dem, så kan du försöka ta dem tillsammans med mat.

Som vi nämnde ovan, så är det viktigt att din läkare skriver ut rätt mängd av vitaminer som du ska ta. Undvik självmedicinering, eftersom det riskerar inte bara din hälsa, utan bebisens också.

Vilka kosttillskott bör jag ta under graviditeten?

Att veta vilka vitaminer och mineraler du bör ta under graviditeten hjälper dig att undvika vissa brister. Om du är vegan, laktosintolerant, har en kronisk sjukdom, eller bär på mer än ett foster, bör du se till att du tar följande kosttillskott under graviditeten:

Folsyra

Det här ämnet, som också kallas vitamin B9, minskar risken för missbildningar såsom ryggmärgsdefekter. Det hjälper också till med att bygga fostrets celler och förebygga problem i hjärnan. Dessutom kan det skydda gravida kvinnor mot cancer och det kan förebygga en mycket försvagande typ av anemi (blodbrist).

En gravid kvinna äter sallad.

Vitamin A

Det här vitaminet, essentiellt för bebisens utveckling, och bidrar till att vävnader som hud och slemhinnor utvecklas som de ska. Det stärker också skelettet och uppfyller viktiga funktioner för synen, immunförsvaret, och nervsystemet. För att optimera upptaget, ska den helst tas tillsammans med vitaminerna B och C.

Vitamin B

B-vitaminer som B2, B6 och B12, är utmärkta för graviditetens normala utveckling. De bidrar också till att minska illamåendet och sänker nivåerna av inflammation i kroppen.

Om du har hälsoproblem som anemi eller om du är undernärd, så kommer du att behöva en extra dos av vitaminer och mineraler.

Vitamin C

Vitamin C är idealiskt för mödrar som har problem med Rh-faktornDet fungerar som en naturlig antioxidant, förbättrar ditt immunförsvar och motverkar infektioner. 

Det underlättar också kroppens upptag av järn och bidrar till kollagenproduktionen, och förebygger därmed bristningar.

Vitamin D

Det här vitaminet bidrar till bildandet av tandemalj. Samtidigt hjälper det kroppen att absorbera kalcium, och bidrar på så sätt till att hålla skelettet starkt.

Vitamin E

Det här vitaminet är viktigt eftersom det tonar den gravida kvinnans muskler och bidrar till bildandet av alla vävnader. Dessutom är den välgörande för den blivande mammans immunförsvar.

Järn

I och med att blodvolymen ökar under graviditeten, bör du ta extra tillskott av det här mineralet. Järn bidrar till produktionen av röda blodkroppar som fostret behöver, och förhindrar därmed anemi. Det minskar också risken för en för tidig födsel, och det stärker musklerna.

Kalcium

Kalcium är viktigt under graviditeten, då det behövs för att stärka mammans tänder och skelett. Det används också till bildandet av bebisens skelett och tänder, och även dess muskler och nervsystem. 

Kosttillskott under graviditeten.

Jod

Det här mineralet behövs för cellernas ämnesomsättning och för att sköldkörteln ska fungera på rätt sätt. Det bidrar till bildandet av nervsystemet, de inre organens utveckling, och bebisens intellektuella kapacitet.

Magnesium

Om du lider av muskelkramper, rekommenderas det att du tar magnesium. Anledningen till det här är att det bidrar mycket till musklernas funktion, och att nivåerna tenderar att sänkas under graviditeten.

Att veta vilka kosttillskott man bör ta under graviditeten kommer att hjälpa dig innan, under och efter graviditetsperioden. På så vis kommer du inte att drabbas av brist på något av dessa viktiga näringsämnen.

Förutom att näringsämnena är viktiga för din kropp, så kan brister också få dig att känna dig trött och lättirriterad. De kan till och med öka din risk för vaginal infektion.