Hur du kan stå upp för dig själv efter förlossningen

31 januari, 2020
Ibland har nyblivna mammor svårt att sätta gränser och be om hjälp; de är rädda för att kränka andra eller vara en börda. Men perioden efter förlossningen är en mycket sårbar tid för kvinnor, och att du kan stå upp för dig själv är ett sätt att ta hand om både dig och ditt nyfödda barn.

Naturligtvis är det alltid viktigt att du kan stå upp för dig själv, men ännu viktigare är det när en kvinna just har fött barn. Ankomsten av ett nyfött barn medför enorma fysiska och psykologiska förändringar… liksom stora förändringar i kvinnans ansvar, dagliga rutin och förmåga att sova.

Det är en så sårbar tid i en kvinnas liv att det är absolut nödvändigt att stå upp för dig själv. Med andra ord måste du lära dig att sätta gränser och be om hjälp.

Som människa, som kvinna och nu som mamma har du all rätt i världen att uttrycka dina önskningar och känslor. Ändå har vi ofta svårt att göra det av rädsla för att verka själviska eller hjälplösa.

Men din förlossning och månaderna som följer är en utmaning på flera sätt. Därför måste du fatta beslutet att bry dig om dina behov mer än andras åsikter.

Vad betyder det att stå upp för dig själv?

Att stå upp för sig själv är en social vana – eller färdighet – som innebär att vi kan försvara våra rättigheter utan att kliva på andras. Att stå upp för dig själv innebär till exempel att du:

  • Kommunicerar på ett ärligt, tydligt och direkt sätt.
  • Att du uttrycker dina önskningar, åsikter och känslor ärligt.
    stå upp för dig själv efter förlossningen: mamma och baby sover
  • Att du försvarar dina rättigheter och behov.
  • Att du vet hur du gör förfrågningar samt accepterar eller avvisar de krav som andra ställer på dig.
  • Att du accepterar komplimanger och hanterar kritik.
  • Att du kan göra alla ovanstående punkter utan rädsla för andras reaktioner eller avslag.
  • Att du inte kränker andras rättigheter eller inte respekterar dem genom din egen kommunikation.

Detta är inte alltid lätt för någon av oss. En god självkänsla gör det lättare att kommunicera på ett naturligt och självsäkert sätt, men det finns även ett visst socialt tryck, särskilt gentemot kvinnor, att vi ska vara vara artiga, duktiga och till tjänst för andra.

Många gånger är starka attityder och beteenden ovälkomna och de kan till och med ses som själviska. Trots detta måste vi komma ihåg att ta hand om oss själva för det är vårt första ansvar och det finns inget själviskt i det.

Vi måste hålla oss friska och starka för att ta hand om vår nya lilla bebis. Det fungerar inte att förbise våra egna behov för att göra andra glada.

Stå upp för dig själv efter förlossningen

Ankomsten av ett nytt barn är en stressande och sårbar tid i en kvinnas liv. Utmattning, hormonella förändringar och rädslan som följer av att ta hand om en nyfödd är alla en del av den här tiden.

Det är en mycket krävande tidsperiod på en fysisk, mental och emotionell nivå. Och många gånger gör beteenden, attityder och kommentarer från andra bördan ännu tyngre att bära.

Det är mycket vanligt att familjemedlemmar, vänner och bekanta är omedvetna om en nybliven mammas behov och tillstånd. Spänningen att möta det nya tillskottet till familjen och önskan att hjälpa till kan ibland leda till handlingar som är oavsiktligt påträngande. Vad de flesta nyblivna mammor behöver är vila, integritet och tid med sin inre familjkrets.

När en nybliven mamma tar emot besökare – vare sig det är hemma eller på sjukhuset – kan det oavbrutna flödet av åsikter och andra mammors råd kännas överväldigande. Men för att inte bli obekväma håller vi tillbaka med att uttrycka vad vi verkligen känner och behöver.

Samtidigt kan du känna dig blyg och svag för att du vill be om hjälp med ditt barn eller andra hushållsuppgifter. Men att ta hand om en helt beroende nyfödd är utmattande.

stå upp för dig själv efter förlossningen: mamma och nyfödd baby

Hur du kan stå upp för dig själv efter förlossningen

  • Du behöver bara ta emot de besökare du vill – och bara så länge du vill – både hemma och på sjukhuset. Var inte rädd för att säga nej tack eller skjuta upp besök, eller be besökarna att gå. Det handlar om att ta hand om dina egna behov – såväl som ditt barn – och andra måste respektera detta.
  • Gör det mycket tydligt att du behöver vila. Om du tycker att det känns svårt, kom ihåg att dessa människor inte är de som måste vakna flera gånger per natt för att ta hand om ditt barn.
  • Känn inte att du måste göra allt på egen hand. Att be om hjälp gör dig inte ouppfostrad eller svag. Och att be din partner göra sin del gör dig inte bossig.
  • Kom ihåg att du är ditt barns mamma. Det är du som bestämmer hur du ska ta hand om honom eller henne. Du bestämmer om du ska amma eller ge modersmjölksersättning, samsova eller sova i separata rum, använda barnvagn eller en bärsjal osv. Ta inte order från andra och var inte rädd för att vara tydlig om någon insisterar. Om du behöver råd kan du be om det (från vem du än vill) eller prata med din barnmorska eller någon på barnavårdscentralen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis, om du snart ska få ett barn, förbered dig på att ge dig själv det utrymme du förtjänar (och behöver!). Glöm sociala krav och konventioner – vad som är viktigt är dina behov och ditt barns behov.

Glöm inte dina rättigheter och var inte rädd för att försvara dem klart och tydligt när det är nödvändigt. Låt inte någon hindra dig från att njuta av denna dyrbara och viktiga tid med din familj.