Vikten av att ha en rutin vid sänggåendet

27 december, 2019
Ibland tycker barn inte om att gå och lägga sig. Att skapa en rutin ni kan använda varje kväll kan vara en bra lösning på problemet.

Läggdags kan ofta kännas mer som en maktkamp än den trevliga stund vi vill dela med våra barn. Genom att använda en rutin vid sänggåendet och göra samma saker varje kväll innan ni lägger er kan ni göra det lite enklare.

Innan du vet ordet av det kommer sänggåendet att bli en fridsam och lugn stund som du och dina barn kan njuta av.

Jag vill inte gå och lägga mig!

Det är vanligt att barn inte tycker om att gå och lägga sig. Som ett resultat motsätter de sig ögonblicket och försöker undvika det så mycket som möjligt. Det leder ofta till att föräldrarna tappar tålamodet och när vi gör det förlorar vi samtidigt våra resurser för att få dem att samarbeta.

För många barn är rädsla det främsta skälet till att de inte vill gå till sängs. På natten ligger de ensamma, i mörkret, och de kan känna sig rädda och föreställa sig olika faror.

I andra fall har barnen för många aktiviteter på gång. Barn är av naturen aktiva, energiska och utforskande. De tycker om att röra på sig, göra nya upptäckter och ha mycket för sig. Detta kan göra det svårt för dem att koppla av och varva ner.

barn med nalle i säng
Det är också möjligt att barn helt enkelt vill tillbringa mer tid med sina föräldrar. Många barn tillbringar större delen av dagen utan att se en av eller båda sina föräldrar på grund av långa arbetstider. Det är förståeligt att barn är ovilliga att vara skilda från dem när det är dags att lägga sig.

Grundläggande riktlinjer

Det finns några grundläggande riktlinjer som föräldrar kan följa för att hjälpa sina barn att utveckla goda sömnvanor.

  • Först och främst måste föräldrarna bestämma tiden för sänggåendet. För att göra det är det viktigt att tänka på hur många timmar barnen behöver sova, beroende på deras ålder.
  • Försök att göra tiden före sänggåendet så avslappnad och lugn som möjligt. Det är starkt rekommenderat att stänga av alla skärmar minst en timme innan de går och lägger sig.
  • Gör ditt bästa för att se till att dina barn från inte går till sängs med negativitet och bråk. Skicka aldrig dina barn till sängs som straff för dåligt uppförande.
  • Ge dina barn en påminnelse att det snart är dags att sova, cirka 15 minuter innan. På så sätt kan de avsluta det de håller på med och förändringen blir inte lika plötslig.

Skapa en rutin vid sänggåendet

Att ha en serie aktiviteter ni går igenom på samma sätt varje kväll kan hjälpa barnen att känna kontinuitet och stabilitet. Samtidigt hjälper det dem att ta in sekvensen som en vana mer naturligt.

De viktigaste punkterna som en rutin för sänggåendet bör innehålla är följande:

  1. Ha samma tid för att sova och vakna varje dag.
  2. Gör de uppgifter dina barn behöver utföra till en del av rutinen. Till exempel tvätta sig, borsta tänderna eller packa ryggsäcken till nästa dag.
  3. Utför lugna aktiviteter som hjälper ditt barn att slappna av.
  4. Glöm inte fysisk kontakt. Följ med dina barn till deras sängar och stoppa om dem.
  5. Se till att rummet där dina barn sover bidrar till vila och avslappning. Svag belysning, behaglig temperatur, tyst musik och en behaglig doft är en fantastisk kombination.

Förslag på aktiviteter vid sänggåendet

Nedan har vi sammanställt en lista över aktiviteter som du kan ha som en del av dina barns rutin vid sänggåendet. Förutom ovannämnda saker föreslår vi avslappnande och rogivande aktiviteter som du kan göra med dina barn varje kväll.

sänggåendet: barn sover

  • Läs sagor. Alla vet att barn älskar att höra sagor. Det får deras fantasi att ta flykt, men det är inte allt. Det får dem att känna sig värdefulla och viktiga, med tanke på att det är en tid då de har din fulla uppmärksamhet. Detta gäller oavsett om du läser för dina barn eller om dina barn läser för dig.
  • Uppmuntra positivt tänkande. Det hjälper till att bekämpa eventuella rädslor och hjälper också barn att utveckla ett optimistisk tankesätt. Vi föreslår att du ägnar de sista minuterna innan ditt barn somnar med att gå över de bra saker som hänt under dagen. Ni kan också använda denna stund för att fantisera fram trevliga saker tillsammans.
  • Hjälp dina barn att lugna ner sig. Om dina barn har svårt att komma till ro innan det är dags att gå och lägga sig kan enkla avkopplingstekniker vara till stor hjälp. Till exempel kan du klia dem på ryggen eller borsta håret på dem medan du sjunger för dem. Du kan också be dem att blunda och föreställa sig att de går ner för en trappa. Med din röst, led dem nedåt varje imaginärt steg. Längst ner i trappan hittar de ett rum fullt av mjuka och mysiga kuddar där de kan sova lugnt.