Motivera barn till fysisk aktivitet: följ deras intressen

Det kan inte förnekas att det är viktigt med en aktiv livsstil när det kommer till att förhindra fetma och sjukdom i framtiden. Med detta i åtanke berättar vi hur du gör för att motivera dina barn till fysisk aktivitet.
Motivera barn till fysisk aktivitet: följ deras intressen

Senaste uppdateringen: 30 juni, 2021

Om du är orolig för att dina barn inte får tillräckligt med motion så är det dags att få dem att börja röra på sig. I den här artikeln ger vi dig några råd som kan hjälpa dig att motivera dina barn att delta i fysisk aktivitet samt att hålla sig i god form. Idrott och rörelse betyder hälsa, och det är normalt att föräldrar vill visa omsorg om sina barns hälsa.

Motivera dina barn att delta i fysisk aktivitet

Fetma är inte bara ett problem för vuxna. Faktum är att allt fler barn och tonåringar i världen är överviktiga. Det finns många unga människor som lider av viktproblem, och fetma är ett problem som bara ökar bland ungdomar. Eftersom att fetma nu börjar nå epidemiska nivåer så bör föräldrar ta statistiken som en allvarlig varning.

Faktum är att barn och tonåringar som är överviktiga löper ungefär 70% sannolikhet för att bli överviktiga som vuxna. Därför är det viktigt att vidta åtgärder för att återställa den här viktkrisen och garantera våra tonåringar ett hälsosamt och produktivt liv. Ungdomar som är överviktiga riskerar nämligen att utveckla ett antal hälsoproblem som till exempel hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes, högt blodtryck och högt kolesterol.

Utöver det så kan man lägga till de känslomässiga effekterna av att vara överviktig. Dessa inkluderar till exempel social diskriminering, låg självkänsla och depression. Helt plötsligt blir vikten ett problem som kan orsaka varaktig skada på tonåringens välbefinnande. Vad kan du då göra för att motivera din barn att hålla sig aktiva?

Stark tjej är motiverad.

Hjälp dina barn att hitta en aktivitet som de tycker om

Beteendet hos speciellt tonåringar spelar en viktig roll när vi pratar om den motivation de har för att hålla sig aktiva och för att äta hälsosamt. Och det här är två viktiga faktorer när det handlar om att undvika fetma. Det är viktigt att du som förälder utbildar dina barn om näring, fysisk aktivitet och farorna med ett stillasittande liv redan från en ung ålder.

Som förälder bör du läsa på och sedan förbereda dig på eventuella frågor som dina barn kan ha. Tänk på de sjukdomar och hälsoproblem som övervikt kan leda till. Och var inte rädd för att dela med dig av det du lär dig så att dina barn kan förstå allvaret i situationen.

Faktorer som ett barns fysiska egenskaper och din familjs ekonomiska situation kan vara svåra att ändra. Men miljön en faktor som föräldrar faktiskt kan kontrollera. Försök att engagera dina barn i aktiviteter som de tycker om. Alla barn har inte de egenskaper som man behöver för att bli bra på till exempel basket eller fotboll, så det är ingen bra idé att tvinga dina barn att utöva en specifik sport för det kommer inte att motivera dem.

Motivera dina barn till fysisk aktivitet genom att respektera deras intressen

Som förälder bör du också se till att du vet vad dina barn är intresserade av. Om ett barn till exempel är intresserat av kampsport kan du anmäla honom eller henne till veckokurser. Om ett annat barn är intresserat av att spela tennis kan du se till att hitta en bra tennsinstruktör. Det kan hända att din ekonomiska situation inte tillåter betalda lektioner, och du kan då leta efter lokala klasser i staden där du bor. Det kan till exempel finnas olika organisationer som ger gratislektiner eller har lektioner i lägre prisklass.

Syskon leker med en skateboard.

Att delta i fysisk aktivitet som en familj är ett annat billigt och enkelt sätt att hjälpa dina barn att hålla sig aktiva. Samtidigt hjälper det dig att utveckla en starkare relation med dem. Försök att införa en familjeaktivitet per vecka i din normala rutin. Det kommer snabbt att bli en mycket omtyckt familjetradition.

Du kan samla ihop din familj för någon form av rolig träning en gång i veckan. Träningen kan bestå av någon aktivitet som ni alla kan delta i. Ett par exempel är att vandra eller cykla någonstans tillsammans. Det är inte bara nyttigt för alla familjemedlemmars hälsa; det leder också till att ni spenderar en hel del kvalitetstid tillsammans!

Barn vill skilja sig från mängden

Barn och tonåringar vill skilja sig från mängden och känna sig användbara, så framgång kan vara en kraftfull motivering. Om du har en tonåring kan ett deltidsjobb hjälpa honom eller henne att hålla sig aktiv och samtidigt känna sig användbar. Kom dock ihåg att ungdomar kan behöva prova på flera olika saker innan de hittar ett jobb eller en sport som de tycker om och även kan prestera bra i.

Bli inte frustrerad om dina barn ändrar sig flera gånger. En solid relation och god kommunikation med dina barn kommer att hjälpa dem att hitta de aktiviteter som är rätt för dem. Samtidigt kommer det att göra så att bandet mellan dig och dina barn blir starkare än någonsin.

Dessutom ska du såklart inte glömma bort vikten av att föregå med gott exempel för dina barn. Dina barn måste lära sig från dig!

Detta kanske intresserar dig
4 tips för att förebygga övervikt i barndomen
Att vara mammaLäs det Att vara mamma
4 tips för att förebygga övervikt i barndomen

I den här artikeln ger vi dig fyra tips för att förebygga övervikt i barndomen. Om du tror att ditt barn har problem med sin vikt, läs vidare.