Tips för en frisk graviditet

27 juli, 2019

Att ha en problemfri och frisk graviditet är varje blivande mammas dröm. En av våra innerligaste önskemål under denna tid är att vi verkligen kan njuta av erfarenheten av att bära ett barn.

Det vi inte vill ha är de obehag som påverkar många kvinnor under de 40 veckor som graviditeten varar.

För att undvika onödigt lidande och smärta medan du väntar på ditt barns ankomst har du här några praktiska tips för en frisk graviditet.

Hur du lindrar de vanligaste obehagen under graviditeten

Svullna ben, halsbränna och ont i ryggen är bland de vanligaste klagomålen bland gravida kvinnor. Att hitta en lösning på dessa problem kommer att göra graviditeten mycket trevligare.

Nedan hittar du en lista med allmänna rekommendationer för att hantera obehag när du är gravid.

Vätska i benen

För att lindra ödem i benen föreslår vi följande:

  • Att gå på promenader är en av de bästa träningsformerna under graviditeten. Det minskar svullnad i anklar, fötter och fingrar.
  • Ligg ner och höj dina fötter över ditt huvud. Denna position minskar trycket som din kropp lägger på benen.
  • Använd lågskor eller skor med låga klackar. Undvik att gå runt med för trånga skor.
  • Byt position. Stanna inte i samma läge under långa perioder.
  • Massera dina extremiteter. Att ge dig själv en massage, eller låta en professionell massös göra det, stimulerar dina lymfkörtlar och gynnar cirkulationen.
  • Drick teer gjorda med diuretiska örter (kontakta din läkare om vilka alternativ som är säkra under graviditeten)
  • Ät gott om frukt och grönsaker, drick tillräckligt med vatten och begränsa ditt saltintag.
frisk graviditet: gravid kvinna på säng håller sig om mage


Halsbränna

Du kan minska dina problem med halsbränna eller sura uppstötningar under graviditeten med hjälp av följande tips:

  • Ät med måtta. Långsam matsmältning under graviditeten kan leda till dessa problem. När du äter för mycket blir matsmältningen mer problematisk. Ät flera små måltider jämnt fördelade under dagen.
  • Ligg inte ner strax efter att du ätit.
  • Undvik kolsyrade drycker, kaffe och sura livsmedel.
  • Sov med din överkropp något förhöjd med hjälp av en kudde. Detta kommer att hindra din magsaft från att flyta upp i matstrupen och ge den där brännande känslan.

Ont i ryggen

För att minska smärta i din rygg och njuta av en hälsosam, frisk graviditet, prova följande:

  • Undvik att sitta länge i samma ställning. Återigen så innebär det att du sitter för länge i samma ställning en alltför stor belastning på ryggraden och höfterna.
  • Var uppmärksam på din hållning. När du sitter, försök alltid hålla din rygg rak.
  • Undvik tunga lyft.
  • Överdriv inte när det kommer till hushållssysslor.
  • Om du behöver plocka upp något från golvet, huka dig ner för att plocka upp det. Böj dig aldrig från midjan.
  • Gör morgongymnastik. Stretcha varje dag så fort du går upp ur sängen.
  • Håll dig borta från skor med höga klackar

Obehaget som kommer med din växande mage bör inte förhindra dig från att njuta av din graviditet.

Ät en hälsosam kost och njut av en frisk graviditet

Att få i sig rätt näring är en viktig del av en frisk graviditet. Det innebär att du är uppmärksam på kalorierna i allt du äter.

Det betyder också att du dricker mycket vatten och väljer vad du äter enligt kostcirkeln. Du bör alltid sträva efter att upprätthålla en balanserad kost.

gravid kvinna dricker juice

En hälsosam kost under graviditeten handlar inte bara om att ge näring till din egen kropp. Det är också det bästa sättet att ge din växande bebis den näring han eller hon behöver för att utvecklas ordentligt.

Du behöver inte äta för två

Men det betyder inte att du äter för två och att du måste äta dubbelt så mycket. Vad du bör göra är att minska din konsumtion av socker och salt och se till att du inkluderar följande i din kost:

  • Torsk, tonfisk, tilapia, flundra etc. Vit fisk är lätt att smälta, vilket gör det perfekt för gravida kvinnor – speciellt om du har problem med långsam matsmältning. Vit fisk är rik på omega-3 fettsyror och vitaminerna A, B och D. De har också mineraler som jod.
  • Ägg, med måtta. Fosfor, jod, järn, kalium, zink och selen finns i ägg. Och de är rika på vitaminerna A, B och D också.
  • Och, självklart, så bör du äta gott om fullkornsprodukter, baljväxter, frukt och grönsaker. Dessa livsmedelsgrupper är rika på alla typer av vitaminer och mineraler.

Att ha en frisk graviditet kan vara mycket lättare än du kanske tror.

Om vi bortser från alla oförutsedda problem är vi säkra på att du kommer upptäcka att du verkligen kan njuta av de kommande nio månaderna.