Vad kan jag göra åt håravfall under graviditeten?

20 augusti, 2020
Även om håravfall under graviditet inte är vanligt är det ganska obehagligt när det händer. Upptäck vad som orsakar det samt olika sätt att hantera det i den här artikeln.

Kvinnor genomgår många förändringar när de är gravida. Vissa kvinnor kan till och med uppleva håravfall under graviditeten.

I den här artikeln kommer vi att förklara några av de möjliga orsakerna och olika sätt att hantera det.

Möjliga orsaker till håravfall under graviditeten

Håravfall under graviditeten är ofta kopplat till de hormonella förändringarna som följer med det. Ett svagt immunförsvar på grund av dåligt intag av viktiga näringsämnen kan också vara en bakomliggande orsak.

Det är viktigt att komma ihåg att fostrets behov är viktiga, vilket innebär att mamman måste få i sig tillräckliga mängder för att tillgodose utvecklingsbehovet hos barnet och hennes egen kropp.

I detta avseende kan obehag under den första månaden av graviditeten, som kräkningar och illamående, leda till en bristande aptit hos mamman och därmed mindre vitaminer. Detta kan bland annat utlösa håravfall.

håravfall under graviditeten: kvinna med hårborste

Det är vanligt att drabbas av håravfall under tiden efter förlossningen. Då återställer kroppen sig till de normala hormonnivåerna, och dessa förändringar kan orsaka det.

Dock leder ökningen i progesteronnivåer också ofta till torrt hår. Som ett resultat blir det mer benäget att gå sönder och få kluvna toppar.

Fenomenet förekommer oftare under den sista delen av graviditeten. Hårstråna kan gå av vid rötterna och det ger intrycket av att man tappar hår, även om det egentligen inte är så.

Hårförlust under graviditeten är ovanligt. Men det betyder inte att mamman behöver oroa sig om det händer. Oavsett är det alltid klokt att konsultera din läkare för att vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder.

Steg för att undvika håravfall under graviditeten

Först gäller det att ha tålamod med ditt hår. Vi rekommenderar att du kammar det försiktigt med en borste som inte har en alltför fin borst. Dessutom är det viktigt att inte använda för mycket kraft när du borstar håret medan det är vått.

Om du märker att ditt hår är svagt är det viktigt att välja ett bra schampo och balsam. Om du har normalt hår rekommenderar vi de med ett neutralt pH.

Här är några andra användbara rekommendationer:

  • Närande inpackningar kan appliceras i håret, vilket har en reparerande effekt om håret lider av extrem torrhet.
  • Om ditt hår är fett rekommenderar man att man använder milda schampon för daglig användning.
  • Tvätta håret med varmt vatten och massera skonsamt hårbotten med fingertopparna.
  • Undvik att använda heta apparater som plattänger och hårfönar. De kan ibland användas vid mycket låga temperaturer för att påskynda hårets naturliga torkning.
  • Minska användningen av mycket hårt sittande gummiband för hästsvansar eller flätor.
  • Om du bestämmer dig för att använda hårförlustbehandlingar är det bäst att rådfråga din läkare först då några av komponenterna i dessa behandlingar inte rekommenderas under graviditeten.
håravfall under graviditeten: gravid kvinna vid matbord

Vilka livsmedel hjälper till att stärka ditt hår?

Ett tips för att få ditt hår att se hälsosamt ut innan, under och efter graviditeten är att tänka på din kost. Ett stort intag av grönsaker och frukter hjälper till att stärka håret och främja tillväxt, och dessutom skyddar det hårsäckarna.

Näringsjäst är också bra för att förbättra hårets hälsa och förhindra förlust av hår på grund av det stora innehållet av vitamin B. Det finns i torkade grönsaker, pulversoppor och pasta.

“Håravfall under graviditeten är ofta kopplat till hormonella förändringar.”

På liknande sätt ger gröna grönsaker som spenat, vattenkrasse, sallad och broccoli betydande mängder vitamin A och C. Dessa hjälper segregeringen av talg som hjälper hårets naturliga återfuktning.

Morötter innehåller betakaroten, som ger dem deras vackra orangea färg. Betakaroten hjälper till vid produktion av oljor som stärker hårbotten.

Baljväxter som kikärter, bönor och många spannmålsprodukter bidrar också med zink, järn och biotin. Dessa näringsämnen förhindrar att håret bryts av, samt stärker hårrötter och hårsäckar.

Slutligen bidrar intaget av omega-3 från fisk, som sardiner och tonfisk, till hårets mjukhet och glans. De hjälper också till att stärka hårsäckarna och stimulera hårväxt.