Hur kroppen förändras efter graviditeten

19 augusti, 2019
Vet du hur kroppen förändras efter att ha fött? Några av de vanligaste förändringarna kan överraska dig. Läs mer om dem i den här artikeln.

Det är ingen hemlighet att huden förändras efter att man har varit gravid. Man kan också börja svettas med än vanligt, för det är så kroppen gör sig av med kvarvarande vätska, nästan som med magi… Det här är bara några av sätten som kroppen förändras efter graviditeten.

Vissa kroppsförändringar kan vara lätta att blanda ihop med hälsoproblem, så vi har sammanställt en lista över de vanligaste. Oroa dig inte, symptomen kommer gradvis att försvinna. Även om vissa kan bli permanenta, såsom bristningar, finns det sätt att behandla och förebygga dem med korrekt vård före och efter förlossningen.

Efter nio månader med hormonella och fysiska förändringar är det normalt att kroppen ser annorlunda ut. Man är svullen från den förstorade livmodern, magmusklerna är svaga och ens hormoner fortsätter att fluktuera för att fokusera kroppen på att producera mjölk.

Ge kroppen tid

Vanligtvis tar det mellan 9 och 12 månader för kroppen att återgå till hur den var före graviditeten. Naturligtvis är varje kropp unik, och kommer att ta sin egen tid.

Var inte orolig om du återhämtar dig långsammare eller snabbare än genomsnittet. Din fysiska form (näringsmässigt, aktivitetsnivå, etc.) är en avgörande faktor för hur lång tid det tar.

Nedan hittar du en lista över hur kroppen förändras efter graviditeten. Det gör dig inte bara medveten om vad du kan förvänta dig, utan visar dig också att det är en helt naturlig process och att du i stora mån kan återgå till hur du såg ut innan graviditeten.

maggördel

Hur kroppen förändras efter graviditeten

1. Viktminskning

De flesta kvinnor har redan förlorat hälften av graviditetsvikten cirka 6 veckor efter förlossningen, enligt Medline Plus. Visste du att du förlorar mellan 4,5 och 5,5 kg när du föder?

Efter förlossningen gör dig av med kvarvarande vätska, och livmodern återgår till sin normala storlek och minskar därmed sin vikt med hälften. Det betyder att du förlorar några kilo med en gång. Du kanske inte återfår din idealvikt på en gång, men det är en bra start.

2. Svullen buk

Livmodern är något förstorad och utvidgad, och det tar lite mer än en månad för den att återgå till sin tidigare storlek.

3. Vaginal smärta

Vaginal smärta är som mest intensiv för kvinnor som har haft en naturlig, vaginal förlossning, men kan också vara ett problem efter ett kejsarsnitt. Symptom inkluderar torrhet, inflammation, flytningar (särskilt avslag), och oförmåga att ha sex

4. Svullna ben

Det här kan vara i flera veckor, men med mild massage och lättare träning, som korta promenader, kan det försvinna fortare.

5. Överdriven svettning

Det här är ett svar på hormonella omställningar. Eftersom kroppen inte längre håller kvar vätska utsöndrar den vatten via svettkörtlarna.

6. Ryggsmärta

Det här är ett av de vanligaste klagomålen. Det är kopplat till svaghet i bukmuskulaturen, vilket sätter extra press på ländryggens muskler, eftersom de måste hålla upp hela bålen. Massage från en utbildad massös kan hjälpa till att lindra smärtan.

7. Större och känsligare bröst

Det här beror på mjölkproduktionen. Brösten kan bli något hängiga och bristningar kan uppstå. Applicera lotion regelbundet och använd en bekväm bh som inte irriterar, för det är också möjligt att dina bröst är ömma.

8. Urininkontinens

Utsträckningen av musklerna under förlossningen kan orsaka urinläckage när du hostar eller skrattar. Andra tarmrörelser kan också vara svåra om du hade en lång vaginal förlossning. Om du gjorde bäckenövningar under graviditeten kan du förebygga problemen.

gravid kvinna smörjer in magenAndra sätt som kroppen förändras efter graviditeten:

  • Brännande känsla när du kissar
  • Urinvägsinfektioner
  • Håravfall och spröda naglar (förknippade med hormonella förändringar)
  • Förstoppning
  • Hemorrojder
  • Akne
  • Torr hud
  • Åderbråck

Kom ihåg att alla dessa symptom är möjliga, men att inte alla får dem. Även när du får dem kan de vara mycket subtila, eller till och med gå helt obemärkta förbi.

Avslutningsvis vill vi reflektera på dagens utseendefixerade samhälle. Vi bombarderas varje dag av visuella stimuli som betonar estetisk perfektion. På tv och sociala medier visar man kvinnor med perfekta kroppar direkt efter graviditeten, men de representerar bara en liten del av det hela.

När vi ser en kändis visa upp sin oförändrade kropp några veckor efter födseln är det tydligt att antingen kirurgiska ingrepp eller Photoshop har varit inblandade.

Så låt dem inte få dig att må dåligt eller känna dig stressad – det är helt naturligt att kroppen förändras efter graviditeten. Känn ingen press på att återfå din figur med en gång, eller alls om du inte vill det! Kroppen har mirakulöst skapat ett nytt liv; se förändringarna som en hedersutmärkelse, inte som något som måste döljas.

  • Canaval, G. E., Jaramillo, C. D., Rosero, D. H., & Valencia, M. G. (2007). La teoría de las transiciones y la salud de la mujer en el embarazo y en el posparto. Aquichan
  • Olivar Bonilla, A. (2002). Cambios biológicos, psicológicos y sociales durante el embarazo. Rev Fed Odontol Colomb, 37-51
  • La recuperación después del parto. Kidshealth.org. 2018.  https://kidshealth.org/es/parents/recovering-delivery-esp.html