8 saker du behöver veta om den fjärde trimestern

Missa inte dessa 8 saker du bör veta om den fjärde trimestern av graviditeten, även känd som den första tiden efter förlossningen!
8 saker du behöver veta om den fjärde trimestern

Senaste uppdateringen: 21 mars, 2021

Oavsett om du är en förstagångsmamma eller nyligen har fött ett syskon har du precis fått en underbar gåva: din bebis. Du kanske har lärt dig mycket om ditt barn och födelseprocessen under graviditeten. Men du kanske inte har tillbringat så mycket tid till att lära dig om den fjärde trimestern av graviditeten, postpartumperioden. Inte heller om perioden med en nyfödd i allmänhet, vilket ofta kan vara en förvirrande tid.

Det finns inget säkert sätt att bli expert på föräldraskap. Det är erfarenhet som ger dig den kunskap du behöver. Detta kräver dock övning och tid.

Det finns vissa saker om den fjärde trimestern du behöver känna till så att du är bättre förberedd inför vad som väntar.

den fjärde trimestern: trött mamma

8 viktiga aspekter av den fjärde trimestern

1. Enkelt betyder inte lätt under fjärde trimestern

Att ta hand om en nyfödd kan i teorin vara lätt, men låt dig inte luras. Det är förvånande hur svårt det kan vara. Brist på sömn spelar en viktig roll i hur svåra saker kan kännas, både för din fysiska återhämtning och i hur du kommer att känna dig hemma i din roll som förälder.

2. Du behöver din egen rytm för att återhämta dig

Som mamma kommer du inte att återhämta dig på minst 16 veckor. I sanningens namn kommer du förmodligen inte att känna att du är helt tillbaka i form förrän efter ett år. Känn dig inte dålig på grund av denna långsamma förbättring. Det är helt normalt och naturligt. Tänk inte ens på att följa det som samhället dikterar, för att återhämta sig direkt efter födseln är inte realistiskt.

Du kommer inte att sova bra, det kommer att göra ont att stå och sitta upprätt, du kommer att blöda mycket, du kommer att känna dig svag, dina bröst kommer att läcka mjölk hela tiden, och till och med att duscha kan vara en prövning. Du måste vara snäll mot dig själv. Din kropp ägnade nio månader (mer eller mindre) med att växa, anpassa sig och föda fram ditt barn. Så helt logiskt behöver den också tid för att få saker tillbaka på plats.

3. Ditt barn måste också återhämta sig under den fjärde trimestern

Spädbarn behöver också tid för att återhämta sig. Förlossningen inte är lätt för dem heller. När ditt barn gråter och är rastlöst, var empatisk. De måste också återhämta sig, precis som du. Och dessutom måste din bebis vänja sig vid sitt nya liv.

4. Ta någon med dig till dina möten på mödravården

Med sömnbrist, hormoner som går på högvarv och för att allt är så nytt kan möten på mödravården och eventuella behandlingar kännas som en enorm prövning. Så be din partner, din mamma, din syster eller till och med en nära vän att följa med dig.

De kommer att kunna lyssna på allt, ställa frågor som du kanske inte hade tänkt ställa själv och hjälpa dig att komma ihåg saker som läkaren berättar för dig.

5. De människor som oväntat kommer in i ditt liv

Något du kommer att uppleva både under och efter graviditeten (och under förlossningen) är att det kommer att finnas människor som kommer att komma till dig för att erbjuda dig kärlek och stöd. Du kommer bli förvånad över hur många som kommer till dig, kanske för att fråga hur du mår, eller erbjuda dig hjälp utan att förvänta sig något i gengäld.

Det kan vara människor som nyligen har upplevt det som du går igenom nu. Människor som inser vilken svår tid du mitt uppe i. Om du inte har släktingar eller vänner som har upplevt det du går igenom kan du mycket väl uppleva känslor av ensamhet.

Men när någon sträcker ut en hand, fatta den, för det kan vara precis vad du behöver, och en underbar skjuts på vägen vid rätt tidpunkt. Någon annan kan dessutom gå igenom vad du går igenom i framtiden och kan då behöva din hjälp.

6. Fira små segrar under fjärde trimestern

En av de mest kraftfulla och viktiga sakerna du kan göra är att fira små segrar, att vara tacksam för de små ögonblicken av glädje och lycka.

I början kanske du bara vill göra de enkla sakerna. Du kanske kan fixa naglarna, skriva ett tackkort eller dricka en kopp te i lite lugn och ro. Efter ett tag kommer du att kunna vara lite mer äventyrlig och träffa vänner och släktingar på lunch, gå en promenad med din bebis, gå till affären etc.

Det här är saker som får dig att må bra med dig själv. Du kommer se att du gör framsteg. När du är en nybliven förälder är det helt acceptabelt att vara stolt över dig själv när du faktiskt kan äta middag vid bordet som du alltid brukade göra, eller när du kan göra ett ärende från början till slut. Det ska du naturligtvis vara! I själva verket bör du lysa av stolthet. Du gjorde det!

7. Tveka inte att be om hjälp under den fjärde trimestern

Specialister bär på mängder av kunskap att dra nytta av. Du kan komma att behöva amningsspecialister, sömnkonsulter, sjukgymnaster för din bäckenbotten, doulor etc.

Men utöver att söka hjälp från dessa ska du heller inte tveka att be din mamma att ta hand om ditt barn så att du kan ta en tupplur eller be en vän ta med en förpackning med blöjor. Och naturligtvis, glöm inte att det finns en möjlighet att söka stöd för ångest eller depression efter förlossningen. Detta kan göra stor skillnad för återhämtningen.

8. Allt går över…

Allt går över och blir lättare och bättre. Du kanske har hört folk säga saker som: ”Det blir inte lättare, det kommer bara att bli annorlunda.” Det här är inte helt sant.

Det blir lättare. Du får bättre sömn, amningen (om du ammar) blir lättare, kolik kommer att växa bort och nyfödda blir till söta, leende, gosiga barn. Om du inte älskar just det här första stadiet är du inte ensam – det är okej!

Att vara en nybliven förälder kan verka som en lång, ändlös tunnel utan ljus i sikte. Men oroa dig inte, du kommer att reda ut det, och på andra sidan kommer du att upptäcka dig själv igen. Och du kommer också att upptäcka den sötaste bebisen i världen! Du kommer att ha uppnått äkta föräldraskap, och du kommer att vara stolt över att ha hittat den krigare som låg i dvala inom dig under så lång tid.

Den här artikeln kan kanske intressera dig…

It might interest you...
Hur du kan stå upp för dig själv efter förlossningen
Att vara mammaLäs det Att vara mamma
Hur du kan stå upp för dig själv efter förlossningen

Perioden efter förlossningen är en mycket sårbar tid för kvinnor, och att du kan stå upp för dig själv är ett sätt att ta hand om dig och ditt nyfö...