Lamaze-övningar för en smärtfri förlossning

23 juli, 2019

Lamaze-övningar härrör sig från en filosofi som gjorde sitt intåg på 50-talet. Det är en teknik som blev framtagen för att hjälpa till att förbereda kvinnorna inför förlossningen och minska smärtan.

Det var den franska gynekologen Ferdinand Lamaze som introducerade tekniken. Han stod fast vid att förlossningen är en normal och naturlig fysiologisk process. Kvinnor måste vara förberedda för att närma sig den med självförtroende och utan rädsla.

Lamaze-metoden är också känd för att vara psykoprofylaktisk och den är baserad på andningstekniker som främjar en medveten smärtfri tillförsel.

Syftet med dessa Lamaze-övningar är att lära kvinnor att styra andningen med avslappningstekniker baserade på taktila stimuli såsom massage samt visuella och auditiva stimuli.

Dessa Lamaze-övningar utförs för att minska stress och bidra till att minska hur modern upplever smärtan från sammandragningar.

Förberedelser med Lamaze-övningar kan tränas under graviditeten. Fadern spelar också en viktig roll. De ska hjälpa kvinnan med massage och psykologiskt stöd. På så sätt kan de aktivt delta i deras barns födelse.

Par i Lamaze-klass
I sin strävan för att minska svårigheterna och plågorna vid förlossningen utarbetade doktorn en serie Lamaze-övningar som ska förenkla förlossningen, minska rädslan och kontrollera smärtan genom positiva stimuli.

Alla Lamaze-tekniker syftar till att göra förlossningen så naturlig, hälsosam och säker som möjligt.

Allt du behöver veta om Lamaze-övningar

Andningsteknik

Lamaze-övningar använder sig av flera enkla inlärningsmönster som du kan träna på från tidig graviditet till förlossningsögonblicket. Så här gör du dem:

Ren andning:

Detta består av en djup och långsam inandning genom näsan och en långsam utandning genom munnen. Denna andningstyp bör användas vid början och slutet av varje sammandragning.

Långsam andning:

Detta är en användbar teknik för avkoppling. Försök att andas naturligt och långsamt som när du sover. Ta inte djupa inandningar för att fylla dina lungor. Försök att andas lite mer ytligt, höja bröstet lite med bara en liten ansträngning.

Medveten andning:

För att kunna utföra den här tekniken måste du först vara avslappnad. Tvinga dig inte att gå utanför din komfortzon. Börja med ren andning, andas sedan försiktigt ut genom näsan och andas långsamt in genom munnen.

För att lära sig denna teknik kan du tända ett ljus eller hålla ett papper några centimeter från ansiktet. Andas in försiktigt och andas sedan försiktigt ut tills ljuset eller pappret rör sig.

Strukturerad andning:

De blivande mammorna lär sig denna metod på följande sätt: Först och främst ska de säga ”hee, hee” vid inandning och ”hoo” med utandningen. Nyckeln till övningen är att upprätthålla en god rytm med en liten, mild inandning mellan varje utandning.

För att kunna använda denna teknik ska du andas in i fem sekunder och sedan andas ut i fem sekunder, ta två korta andetag och sedan ett djupt andetag. Håll dina axlar avslappnad och koncentrera dig på ljudet av din andning, inte smärtan.

Även om denna metod syftar till att uppnå en medveten förlossning utan smärta, betyder det inte att den är emot användningen av epiduralbedövning. Om kvinnan begär en epidural ska läkaren administrera den.

Är det möjligt att ha smärtfri förlossning?

gravid kvinna slappnar av på säng

Numera pratas det mycket om smärtfria förlossningar. Många experter förtydligar att det inte finns något sådant för de allra flesta. Det finns dock olika smärtlindningstekniker som kan användas vid förlossningen.

Nene Molina, som är en prenatal yogalärare, säger: ”Det kommer finnas smärta, den kommer inte att helt försvinna, men du kan lära dig hur du hanterar den med andning och avslappning. Lamaze-övningar och prenatal yoga främjar andningen som i sin tur hjälper dig att hantera din smärta. Med andra ord, din uppfattning av smärtan kommer att minska. ”

Enligt Maria Eugenia Rios, en som lär ut Lamaze-övningar, måste modern vara medveten om att alla kvinnor är födda med förmågan att föda. Maria är djupt engagerad i att undervisa gravida kvinnor hur man andas och skiftar mellan positioner. Det hjälper dem att möta smärtan när de föder.

”Att besluta sig för att skaffa barn är transcendentalt. Det betyder att från det ögonblicket ditt barn föds så börjar ditt hjärta gå omkring utanför din kropp.”

-Elizabeth Stone, paralympisk simmare-

Dessa Lamaze-övningar syftar till att lära kvinnan att vara medveten om sin kropp under förlossningen. Det låter hennes andning följa hennes sammandragningar. Det är till nytta för både mamman och barnet.

Enligt Rios: ”Det finns teoretiska profylaxklasser som kan man kan ta för att förbereda sig inför förlossningen. De lär kvinnor om värkarbetet och dess olika faser. I workshops och klasser förklarar de både för den blivande mamman och hennes partner om Lamaze-tekniken. De lär också ut andningstekniker och olika typer av massage som kan underlätta förlossningen.”