Konsumtionen av ultraprocessad mat har ökat hos barn

Hos barn har konsumtionen av ultraprocessad mat skjutit i höjden de senaste åren. Lär dig hur detta kan påverka deras hälsa negativt.
Konsumtionen av ultraprocessad mat har ökat hos barn

Senaste uppdateringen: 16 augusti, 2022

En färsk studie har visat att konsumtionen av ultraprocessad mat har skjutit i höjden de senaste åren då det kommer till vad barn faktiskt konsumerar. Vi pratar om produkter av mycket låg kvalitet, som knappt kan ge några viktiga näringsämnen för konsumenten. Samtidigt är de i Sverige alltjämt en källa till transfetter, enkla sockerarter och konstgjorda tillsatser. I ett idealiskt scenario bör de vara extremt sällsynta  i en hälsosam diet.

Innan du börjar, bör det noteras att en hälsosam kost är en som huvudsakligen består av färska livsmedel. Dessa livsmedel klarar av att tillhandahålla vitaminer, proteiner och fetter av hög kvalitet. Dessa är viktiga element för att kroppen ska fungera korrekt och för att förhindra sjukdomar.

Farorna med konsumtionen av ultraprocessad mat

Studien som vi hänvisar till har publicerats i den prestigefyllda tidskriften JAMA. Den analyserade matvanorna hos barn i åldrarna 2 till 17 år som bor i USA.

Bland resultaten visades det hur kalorier från industriellt bearbetade livsmedel står för mer än 30 % av de som intas under dagen, vilket är ett verkligt oroande faktum. Det är viktigt att notera att de flesta av dessa kalorier är “tomma”, det vill säga att de ger energi men inte alla de andra näringsämnen som kroppen behöver.

En annan viktig aspekt är att de transfetter som finns i dessa livsmedel, de har visat sig öka risken för metabola sjukdomar. De förändrar inte bara det inflammatoriska tillståndet i den inre miljön, utan de orsakar också ineffektivitet i kroppens funktion och förändringar i cellernas DNA. Därmed kan deras överdrivna konsumtion orsaka ett stort antal sjukdomar.

Majskolvar, majs i burk och majsbaserade tortillachips.
Familjens kost bör innehålla mer färska livsmedel (vänster) och mindre processade (mitten) och ultraprocessade livsmedel (höger). Även om grundelementet är detsamma, är de näringsämnen och andra ämnen som den ena eller andra formen av livsmedel ger väldigt olika.

Tillsatser kan ge god hälsa

Samtidigt bör det noteras att ultraprocessade livsmedel ofta är gjorda med en överdriven mängd konstgjorda tillsatser. Dessa komponenter används för att förbättra produkternas organoleptiska egenskaper och för att öka deras hållbarhet.

Men de är inte ofarliga eftersom de har en negativ inverkan på tarmfloran och förändrar dess densitet och mångfald. Detta påverkar matsmältningsprocesserna negativt över tid.

Dessutom finns det andra tillsatser som direkt kan öka risken för att utveckla sjukdomar, vilket är fallet med nitriter. Ju mindre dessa föreningar förekommer i kosten, desto bättre. Därför är det viktigt att kontrollera näringsdeklarationen för att kassera de livsmedel som innehåller dem eller som är sammansatta av andra ämnen av låg kvalitet.

Näringslära är grundläggande

Till alla dessa problem måste vi tillägga att de vanor som förvärvats under livets första skeden tenderar att bibehållas i framtiden. Av denna anledning är det viktigt att tillhandahålla korrekt näringsutbildning redan från tidig barndom. Detta innebär att vi måste betona behovet av att inkludera färska livsmedel i kosten för att säkerställa konsumtionen av viktiga näringsämnen samt upprätthålla ett gott hälsotillstånd.

Faktum är att den höga konsumtionen av ultraprocessade livsmedel är en av anledningarna till att barndomsfetma har skjutit i höjden under de senaste decennierna. Att upprätthålla ett tillstånd av övervikt är farligt och är mycket mer än en estetisk fråga. I denna situation ökar nivån av inflammation och oxidation i kroppen och vissa metaboliska processer förändras, vilket gör problemet ännu värre.

En pannkaka och fruktbitar arrangerade för att se ut som en blomma.
Det är bäst att fokusera på förebyggande åtgärder genom att etablera goda näringsvanor från födseln.

Se upp för konsumtion av bearbetade livsmedel hos barn

Som du har sett är ökningen av konsumtionen av bearbetade livsmedel hos barn minst sagt oroande. Samtidigt innebär höjda priser på färskvaror att många familjer inte kan äta en hälsosam kost av ekonomiska skäl. Det finns dock fortfarande några alternativ som kan övervägas för att säkerställa ett optimalt näringsintag utan att spendera för mycket pengar.

Det som är uppenbart är att införandet av goda kostvanor från de tidiga stadierna av livet är avgörande för att uppnå ett gott hälsotillstånd i framtiden. Och det är inte bara nödvändigt att ta hand om kosten utan också att komplettera den med regelbunden fysisk träning, särskilt för muskelstyrka. Tillräcklig sömn kommer också att göra skillnad på medellång sikt när det gäller kroppens funktion.

Detta kanske intresserar dig

5 risker med att ge för mycket juice till barn
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
5 risker med att ge för mycket juice till barn

Juice som endast innehåller frukt är nyttigt för barn, men en överdriven konsumtion kan orsaka problem på grund av dess höga fruktosinnehåll.



  • Wang L, Martínez Steele E, Du M, et al. Tendencias en el consumo de alimentos ultraprocesados ​​entre jóvenes estadounidenses de 2 a 19 años, 1999-2018. JAMA. 2021;326(6):519–530. doi:10.1001/jama.2021.10238. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2782866?guestAccessKey=c646e502-898f-443b-8558-d90a74e35415&utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=081021

  • de Souza, R. J., Mente, A., Maroleanu, A., Cozma, A. I., Ha, V., Kishibe, T., Uleryk, E., Budylowski, P., Schünemann, H., Beyene, J., & Anand, S. S. (2015). Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ (Clinical research ed.)351, h3978. https://doi.org/10.1136/bmj.h3978