3 näringsämnen som måste finnas i barnens kost

Det finns en rad näringsämnen som måste finnas med i barnens kost på grund av deras delaktighet i barnens utveckling.
3 näringsämnen som måste finnas i barnens kost

Senaste uppdateringen: 30 oktober, 2021

Att säkerställa ett bra näringsintag är nyckeln till att uppnå optimal utveckling under barndomen. Med detta som mål måste du erbjuda en varierad kost som inkluderar de näringsämnen som måste finnas i barnens kost.

Det är viktigt att komma ihåg att näringsbrist leder till kroniska och komplexa sjukdomar på medellång och lång sikt. Många människor är inte medvetna om det och äter repetitiva, monotona och lågkvalitativa dieter, som inte uppfyller de grundläggande kraven.

Vilka näringsämnen måste finnas i barnens kost?

Här nedanför kommer vi att visa dig några viktiga näringsämnen för barn. Om dessa av någon anledning inte intas genom kosten kan det bli nödvändigt att ta till kosttillskott.

Vitamin D

Mejeriprodukter, inklusive ostar, mjölk och yoghurt.

D-vitamin är ett av de näringsämnen som kan modulera kroppens inflammatoriska tillstånd och som därmed måste finnas med i barnens kost. Att hålla detta element inom lämpliga intervaller minskar därmed risken för att utveckla kroniska sjukdomar avsevärt. Detta enligt bevisning från en studie publicerad i Reviews in Endocrine & Metabolic Disorders.

För att säkerställa den fortsatta tillförseln av näringsämnet finns det dock inget bättre än daglig exponering för solljus. Genom strålning stimulerar solen den endogena syntesen av detta vitamin i huden och denna källa är mycket mer användbar än den som kommer från kosten.

Trots det är det viktigt att du garanterar regelbunden konsumtion av fet fisk, ägg och mejeriprodukter som innehåller höga koncentrationer av detta ämne.

Vid underskott kan det bli nödvändigt att ta kosttillskott för att undvika större problem.

Du kanske är intresserad av Rakit: D-vitaminbrist hos barn

Vitamin C

Barns immunsystem är inte alltid på sin optimala mognadsnivå och detta kan göra dem mer benägna att attackeras av olika mikrober. Av denna anledning är det viktigt att du ökar intaget av C-vitamin i kosten för att stärka kroppens försvar.

Enligt forskning publicerad i tidskriften Frontiers in Immunology minskar ett adekvat intag av C-vitamin avsevärt risken för infektionssjukdomar. Det minskar också svårighetsgraden av symtomen och varaktigheten av infektioner.

Vitamin A

Vitamin A är ett näringsämne som är involverat i syntesen av kollagen, ett av de vanligaste proteinerna i kroppen. Detta är en del av nästan alla vävnader i kroppen, så det är viktigt att säkerställa optimal produktion för att säkerställa muskeltillväxt.

Å andra sidan är detta näringsämne även en avgörande faktor för sårläkning. Det bör beaktas att barn ofta slår sig och stimulering av den endogena syntesen av kollagen bidrar till snabb återhämtning från skador.

Dessutom minskar ett tillräckligt intag av vitamin A risken för degenerativa synproblem på medellång sikt. I dagens miljö, full av skärmar med blått ljus, är det viktigt att se till att vår syn fungerar optimalt.

Färska grönsaker, frukt, ägg och baljväxter.

Att säkerställa innehållet med näringsämnen som måste finnas i barnens kost

Som du har sett finns det ett antal näringsämnen som måste finnas i barnens kost. Att upprätthålla tillräckliga nivåer i kroppen gynnar de små barnens optimala tillväxt och utveckling. Men de är inte de enda viktiga.

Det är avgörande att vi ingjuter i de små behovet av att etablera goda livsvanor, förutom bara en hälsosam kost. Det betyder att de även behöver träna ofta och få en god nattsömn.

Detta kanske intresserar dig

Mitt barn vill bli vegetarian: Kan det vara farligt?
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Mitt barn vill bli vegetarian: Kan det vara farligt?

Är det säkert att följa en vegetarisk kost eller är det farligt för ett barn att bli vegetarian? Läs mer om det i den här artikeln.



  • Holick M. F. (2017). The vitamin D deficiency pandemic: Approaches for diagnosis, treatment and prevention. Reviews in endocrine & metabolic disorders18(2), 153–165. https://doi.org/10.1007/s11154-017-9424-1
  • Cerullo, G., Negro, M., Parimbelli, M., Pecoraro, M., Perna, S., Liguori, G., Rondanelli, M., Cena, H., & D’Antona, G. (2020). The Long History of Vitamin C: From Prevention of the Common Cold to Potential Aid in the Treatment of COVID-19. Frontiers in immunology11, 574029. https://doi.org/10.3389/fimmu.2020.574029