10 huskurer för att eliminera fotlukt

Fotlukt kan ha stor inverkan på självkänslan hos dem som lider av det. Lyckligtvis finns det några huskurer för att förbättra detta irritationsmoment.
10 huskurer för att eliminera fotlukt

Senaste uppdateringen: 26 oktober, 2021

Stinkande fötter är ett mycket irriterande och frekvent tillstånd hos den allmänna befolkningen. Det är ofta ordentligt pinsamt och obehagligt för den som lider av det. I själva verket är det ett hälsotillstånd som kan förändra din livskvalitet. Av denna anledning vill vi dela med oss av 10 hemmagjorda strategier för att hantera fotlukt.

Vad är bromhidros?

Bromhidros är ett ganska vanligt medicinskt tillstånd som uppstår som en följd av ansamling av svett på huden, och en överväxt av bakterier på grund av den. Dessa mikroorganismer hjälper till med att bryta ner denna kroppsvätska allteftersom den släpps ut, och det är denna kombination av faktorer som orsakar fotlukt.

Enligt International Hyperhidrosis Society lider cirka 5 % av världens människor av problem relaterade till överdriven svettning.

Det är viktigt att notera att fötterna har fler svettkörtlar än någon annan del av kroppen, och de släpper ut svett hela dagen. Detta är en strategi för att kyla kroppen och hålla huden fuktig.

I sin tur är fötterna hos ungdomar och gravida kvinnor mer benägna att svettas eftersom deras hormonnivåer främjar produktionen av svett.

En kvinna som ligger på golvet och håller för näsan för att någons illaluktande fötter är brdvid henne.

Huskurer för att eliminera fotlukt

I vissa fall kan huskurer minska fotlukten, men de är otillräckliga för att lindra bromhidros. I de fallen måste du konsultera en specialist.

American Academy of Dermatology Association rekommenderar att du utför några enkla steg för att minska fotlukt. Det viktigaste är att implementera dem regelbundet och med stor omsorg.

1. Håll fötterna snygga och rena

Experter rekommenderar att du använder en svamp och mild tvål för att utföra korrekt fothygien varje dag. Efter badning är det viktigt att torka dem väl, särskilt mellan tårna där bakterier tenderar att föröka sig mycket lätt.

På samma sätt är det viktigt att rengöra tånaglarna och trimma naglarna regelbundet.

2. Bär bomullsstrumpor

Strumpor tillverkade med absorberande material är de mest lämpliga, särskilt för fötter som svettas mycket. Till exempel är tjocka och mjuka sportstrumpor av naturfibrer bra (ull eller bomull).

Det är också viktigt att byta dem regelbundet, vilket hjälper till att minska fotlukt.

3. Välj lämpliga skor

Som en allmän regel är det bäst att hålla fötterna torra och ventilerade. Av denna anledning bör trånga och stängda skor undvikas och ersättas med öppna sandaler. Speciellt under varma dagar.

Använd skor som andas, det vill säga har material som gör att svett kan elimineras, till exempel nätpaneler eller andra genomsläppliga tyger. Du måste även låta dem torka helt mellan användningarna och gärna varva dem med andra skor.

4. Byt ut och rengör sulor

Ett annat rekommenderat alternativ är att byta sulorna på dina skor till luktreducerande eller antibakteriella innersulor.

Tänk på att dessa föremål måste vara helt torra när de inte används. Antibakteriella eller desinfektionsmedel är också ett utmärkt alternativ att placera på innersulorna för att förbättra deras lukt.

Du kanske är intresserad av följande: Hur påverkar mat vår kroppslukt?

5. Blötlägg dina fötter i salt

Fotbad i salt rekommenderas inte bara för att motverka en inflammation, utan också för att minska återkommande lukt.

6. Exfoliera fötterna regelbundet

Användningen av exfolierande krämer eller något mekaniskt peelingverktyg bidrar till elimineringen av döda hudceller, som fungerar som ett substrat för bakterier. Denna behandling är vanligtvis rekommenderad två gånger i veckan för personer med illaluktande fötter.

7. Använd antiperspirant för fötterna

Även om antiperspiranter blir använda för armhålorna, kan applicering av dem på fötterna minska förekomsten av svettning. Dessa produkter är den första behandlingspunkten för hyperhidros (överdriven svettning), eftersom de är enkla att använda, billiga och icke-invasiva.

8. Tvätta huden på dina fötter med ättika

Att blötlägga fötterna i ättika är inte att rekommendera då hudytan är skadad (sår eller sprickor) eftersom det orsakar irritation. Ämnet tenderar dock att reglera hudens pH och gynnar eliminering av bakterier som producerar obehaglig lukt.

9. Rengör skor med stärkelse

Användningen av majsstärkelse eller någon annan typ av stärkelse som ett antiperspirant ämne i skor är ett vanligt tips. Denna procedur hjälper till att absorbera fukt som utvecklas inuti skorna.

Överdriven svettning hos fötterna ökar risken för att utveckla en svampinfektion, så det är viktigt att hålla dem torra.

10. Trollhassel

En kvinna som blötlägger fötterna.

Eterisk oljor och trollhassel är användbara för att massera illaluktande fötter och kontrollera luktframkallande bakterier. Använd inte för mycket, eftersom det är starkt och kan torka ut huden.

Vad du ska tänka på vid fotlukt

Enligt Institute of Preventive Foot Health lider uppskattningsvis 16 % av vuxna över 21 år av fotlukt. Med detta i åtanke är hyperhidros tillsammans med bromhidros de vanligaste tillstånden.

Båda villkoren kan förändra självkänslan och livskvaliteten för dem som lider av dem. För detta finns det hygieniska åtgärder och medicinska behandlingar som kan bli genomförda för att förbättra den emotionella och sociala aspekten för personen, samtidigt som symtomen minskar.

Detta kanske intresserar dig

Svett och kroppslukt i tonåren: Vad du behöver veta
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Svett och kroppslukt i tonåren: Vad du behöver veta

Svett och kroppslukt under tonåren påverkar ofta självkänslan och mellanmänskliga relationer hos dem som lider av det.