Kan man träna spinning när man är gravid?

Många blivande mammor frågar sig om det är säkert att träna spinning när man är gravid. Idag berättar vi vad du behöver veta om den saken.
Kan man träna spinning när man är gravid?

Senaste uppdateringen: 29 december, 2021

Huruvida det är säkert att träna spinning när man är gravid eller inte är en fråga som blivande mammor ofta har angående träning, särskilt de som levde ett aktivt liv innan de blev gravida.

Även om graviditeten kan betraktas som en speciell situation, innebär det inte någon absolut begränsning för fysisk aktivitet. Faktum är att det är hälsosamt att fortsätta röra på sig, men då med övningar som anpassar sig till de fysiska och psykologiska förutsättningarna som är typiska för en graviditet.

I allmänhet är fysisk träning under graviditeten fördelaktigt för moderns och barnets hälsa. Den måste dock utföras med diverse försiktighetsåtgärder och under strikt professionella rekommendationer.

Spinning när man är gravid, ja eller nej?

Spinning är en av de mest utövade träningsformerna idag, speciellt i gymmiljöer. En runda på motionscykeln utförs vanligtvis som uppvärmning inför olika rutiner, men spinning fungerar som ett helt fristående träningspass.

Denna disciplin kännetecknas av dess kardiovaskulära nytta, inom vilket aerobt och anaerobt motstånd kan utövas. I denna aktivitet är förändringar i rytm och intensitet den grundläggande axeln.

Men under graviditeten är det svårt att utföra denna praxis på vanligt sätt. Den kan dock praktiseras om några viktiga anpassningar först görs.

Spinning när man är gravid? Ja, men efter medicinsk rekommendation

Trots de höga intensitets- och rytmförändringarna kan spinning under graviditeten genomföras efter att tillstånd har getts av din barnmorska.

Vårdpersonal är de mest lämpliga personerna för att utvärdera din hälsa, övervaka din historia och fatta beslut om lämpligheten av att utföra denna disciplin.

Andra rekommendationer för spinning när man är gravid

En gravid kvinna på en motionscykel pratar med en tränare.

När du har fått klartecken från din läkare, försök hitta ett gym med personal som är utbildad för att arbeta med gravida kvinnor, och tänk alltid på följande rekommendationer.

1. Håll en konstant intensitet under träningen

Vanligtvis, under denna aktivitet, regleras intensiteten under hela passet för att förbättra den anaeroba kapaciteten. Detta är dock inte lämpligt under en pågående graviditet. Helst bör du i detta sammanhang hålla en konstant intensitet, som sträcker sig mellan låg och måttlig.

Enligt en publikation i tidskriften Nutrición Hospitalaria gynnar utövandet av träning med måttlig intensitet livskvaliteten för gravida kvinnor.

2. Gå med i en grupp

Det finns grupper som särskilt arbetar med fysisk aktivitet hos gravida kvinnor. Kanske finns det ett gym i din närhet med särskilda aktiviteter förberedda för gravida kvinnor. Om du har denna möjlighet råder vi dig att undersöka instruktörens kvalifikationer och om den förespråkar rätt intensitetsgrad.

Utöver detta, försök att utföra denna aktivitet i en grupp för att därmed stärka din motivation. Enligt en publikation i Abingdon Mental Health journal är effekterna av ett spinningpass störst när sessioner leds av en instruktör.

3. Försök att använda lämpliga kläder och en lämplig cykel

För att utföra en fysisk aktivitet är det viktigt att ha kläder som passar din kropp och som gör att du kan träna bekvämt och säkert. Sportkläder underlättar inte bara rörelser utan förbättrar också avlägsnandet av svett samt temperaturreglering.

Denna aspekt blir mycket mer relevant under graviditeten på grund av de enorma fysiska och fysiologiska förändringarna man då upplever. Under denna period, mer än någonsin, behöver du känna dig fri och ledig för att kunna ge dig hän på en motionscykel.

Samtidigt har du med spinningcyklar möjligheten att modifiera styrets och sitsens läge. Angående detta bör utrustningen anpassa sig efter din komfort, såväl som till din kroppsposition. Det ska inte föreligga några obehag i ryggen, än mindre i buken.

4. Sitt kvar i sätet under aktiviteten

Att sitta kvar på sin plats kan betraktas som en grundläggande rekommendation. Det är dock värt att notera vikten av att sitta kvar.

I konventionell spinning finns det rörelser där människor står på pedalerna, men du bör undvika denna typ av position för din hälsa och för utvecklingen av ditt barn.

En gravid kvinna som cyklar på en motionscykel.

Vad händer om din läkare förbjuder spinning när du är gravid?

Om din barnmorska eller läkare av en eller annan anledning förbjuder dig att utföra spinning när du är gravid, vad ska du då göra?

Först och främst bör du inte bryta mot deras förbud eftersom du då utsätter dig för en onödig hälsorisk, för dig såväl som för ditt barn.

För det andra, fråga dem om du kan göra utföra någon annan typ av liknande fysisk aktivitet. Det finns förmodligen mer lämpliga alternativ så att du kan fortsätta din träning.

Detta kanske intresserar dig

Hur du kan träna rumpmusklerna hemma
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Hur du kan träna rumpmusklerna hemma

Att träna rumpmusklerna är viktigare än du tror. Om du vill göra det effektivt har du hittat rätt! Vi ger dig några övningar du kan göra hemma.



  • Paul Carrillo Mora, Et al. (2021). Revista de la Facultad de Medicina, México. Cambios fisiológicos durante el embarazo normal. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422021000100039
  • Juan Carlos Sánchez García, Et al. (2016). Revista Nutrición Hospitalaria. Influencia del ejercicio físico sobre la calidad de vida durante el embarazo y el posparto. Revisión sistemática. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112016001100001
  • Attila Szabo, Zoltán Gáspár, Nikolett Kiss & Alexandra Radványi. (2015). Revista de Salud Mental (Abington). Efecto de los entrenamientos de spinning sobre el afecto. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25989490/