Vet du hur man bekämpar celluliter?

20 september, 2019
Celluliter är vanligt bland både män och kvinnor och är kopplat till hormoner. Under graviditeten kommer vanligtvis celluliter i samband med viktökningen.

I den här artikeln ger vi tips om hur man förebygger och bekämpar celluliter. Celluliter är fettdepåer strax under huden. De bildas vanligen i buken och den nedre bäckenregionen, som i huden på lår och rumpa.

De är resultatet av en intern dermatologisk ackumulering av fett. Orsaken kan variera från överskott av kroppsfett till fettfördelning. Det kan vara genetiskt eller relaterat till matintag.

Celluliter är inte farliga för hälsan, men många stör sig på dem. De är vanligare hos kvinnor och blir mer märkbara när man blir äldre. Det beror på att östrogenhalterna naturligt minskar med åldern.

Graviditet är en av de vanligaste stadierna i livet som ger upphov till celluliter.

I allmänhet förekommer de oftast på skinkorna och i höftområdet. Men oroa dig inte, för du kan bekämpa dem med hjälp av följande tips.

De bästa tipsen för att bekämpa celluliter

1. Förändringar i kosten

Nyckeln till att bekämpa celluliter är att stärka din hud genom maten du äter och undvika mat som får celluliter att formas. Ofta är det ackumulerade fetter eller toxiner som leder till bildandet av celluliter. Dessa ämnen minskar hudens elasticitet och försämrar cirkulationen. En hälsosam kost baserad på rena råvaror och utan hel- och halvfabrikat kan kontrollera dem.

Försök att följa en fettsnål kost som innehåller magra proteiner och mycket grönsaker. Grönsaker och frukt innehåller massor av antioxidanter som hjälper din kropp att göra sig av med toxiner.

På samma sätt är det bra att minska intaget av kolhydrater i form av vitt mjöl, socker och de helfabrikat som ofta är fulla av dessa. Sluta även dricka kaffe och energidrycker. Glöm slutligen inte att du måste dricka mycket vatten för att rengöra din kropp och eliminera toxiner.

tallriksmodellen

2. Fysisk träning

Ju mer fett du har i de drabbade områdena, desto mer märkbara är celluliterna. Så att bränna kroppsfett kan vara en bra idé.

Kardiovaskulär träning hjälper dig att bränna fett i hela kroppen och höja din hjärtfrekvens och metabolism. Regelbunden träning som att gå, springa, cykla eller simma hjälper, men det räcker inte. Du måste också styrketräna.

Att lyfta vikter kan dessutom omforma vävnaderna och mjuka upp celluliterna eftersom det ökar din ämnesomsättning och får dig att bränna mer kalorier.

Knöböjningar eller utfall är perfekta övningar för att bekämpa celluliter. Dessutom reglerar motionen din aptit och begränsar ditt matintag.

kvinna i träningskläder utomhus

3. Minska stressen i ditt liv

Stress gör att kroppen producerar kortisol, vilket snabbar upp hudens åldrande och gör att du går upp i vikt lättare. En hög kortisolnivå i blodet minskar mängden lipolytiska hormoner vars uppgift är att bränna fettceller i kroppen.

Därför är det dags att ta en titt på hur du lever ditt liv, om du arbetar för mycket eller har andra bekymmer.

Andra faktorer som kan leda till celluliter:

  • Genetik
  • Viktökning
  • Dålig näring
  • Brist på fysisk aktivitet
  • Uttorkning
  • Hormoner
  • De La Casa Almeida, M., Suarez Serrano, C., Rebollo Roldán, J., & Jiménez Rejano, J. J. (2013). Cellulite’s aetiology: A review. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology. https://doi.org/10.1111/j.1468-3083.2012.04622.x

  • Avram, M. M. (2004). Cellulite: A review of its physiology and treatment. Journal of Cosmetic and Laser Therapy. https://doi.org/10.1080/14764170410003057

  • Rawlings, A. V. (2006). Cellulite and its treatment. International Journal of Cosmetic Science. https://doi.org/10.1111/j.1467-2494.2006.00318.x