Livsmedel för bättre immunförsvar efter förlossningen

10 november, 2019
Det är viktigt att kvinnor äter hälsosamt efter att ha fött barn för att garantera sin fysiska och mentala återhämtning.

Många kvinnor oroar sig över vad de ska äta för att förbättra sitt immunförsvar efter förlossningen. Det är självklart att våra kroppar behöver rätt vitaminer och näringsämnen för att läka efter att ha fött barn.

Det är inget mysterium vad som räknas som en hälsosam kost. Vi vet alla att frukt och grönsaker, magert kött, nötter och oljor som är rika på omega-3 stärker immunförsvaret. Det hjälper också till att hålla kroppen i balans.

Den riktiga frågan är: Vilka livsmedel bör man äta mer av? Och även hur mycket?

Vi listar här några av de viktigaste livsmedlen för bättre immunförsvar efter förlossningen, som alla är rika på vitaminer.

Livsmedel för bättre immunförsvar

Frukt

På toppen av listan över rekommenderade livsmedel för ett bättre immunförsvar är naturligtvis frukt. Frukter har en fantastisk förmåga att bygga upp immunförsvaret tack vare sin höga vitaminhalt.

De flesta frukter innehåller en bra mängd C-vitamin, som är ansvarigt för att hålla immunförsvaret under optimala förhållanden.

frukt

De frukter som erbjuder den största koncentrationen av vitaminer är:

  • Apelsiner
  • Svarta vinbär
  • Kiwi
  • Papaya
  • Röda bär

Den bästa tiden att äta frukt är under dagen. Vi rekommenderar till exempel att förbereda en god fruktsallad till lunch eller som mellanmål.

Grönsaker och baljväxter

Grönsaker och baljväxter innehåller också mycket vitaminer, vilket ger dem förmågan att stärka immunförsvaret. De mest potenta alternativen är paprika, squash och persilja.

Persiljans mångsidighet gör den mycket användbar – det är lätt att lägga till en liten mängd i olika maträtter.

När det gäller baljväxter ligger linser högst på listan. De är inte bara näringsrika och fyllda med järn, utan är också goda.

Speciellt för att återhämta sig efter graviditet och förlossning rekommenderar vi att man får i sig en stor mängd grönsaker, t ex spenat, alfalfa, grönkål och mangold. Dessa innehåller vitamin K som hjälper huden att återhämta sig och läka efter en naturlig födsel eller kejsarsnitt.

Fisk som är rik på omega-3

Så kallade ”feta fiskar” som lax, sardiner, öring och sill utmärker sig tack vare sitt höga innehåll av omega-3, en komponent som är grundläggande för att hålla kroppen frisk. 

Kvinnor som ammar bör få i sig 15 gram varje dag för att få i sig tillräckligt med omega-3.

Om du har valt att följa en vegetarisk kost finns det även andra källor till omega-3. Till exempel erbjuder ägg, linfrön, chiafrön, valnötter och en mängd andra nötter omega-3. Samtidigt finns det också i sojamjölk och mejeriprodukter som yoghurt, dock i mindre mängder.

Det är bra att kolla med din läkare innan du fattar några radikala beslut angående din kost.

dricka te

Te

Te är utmärkt för att stärka ditt immunförsvar. Det är också väldigt avkopplande, något som kan vara användbart speciellt för nya mödrar. Några av de bästa teerna är valerian, koriander, hibiskus, tranbär, kanel, humle och citronbalsam.

Kom slutligen ihåg att hur och vad du äter under graviditeten har stor påverkan på din hälsa och återhämning efter förlossningen. Se därför till att äta hälsosamt före, under och efter din graviditet för att hålla immunförsvaret starkt.

  • Bucher A., White N., Vitamin C in the prevention and treatment of the common cold. Am J Lifestyle Med, 2016. 10 (3): 181-183.
  • Stella AB., Cappellari GG., Barazzoni R., Zanetti M., Update on the impact of omega 3 fatty acids on inflammation, insulin resistance and sarcopenia: a review. Int J Mol Sci, 2018.