Varför det är viktigt att inte hålla emot tarmrörelser

10 februari, 2020
 

Tarmrörelserna är ett naturligt sätt för kroppen att ta bort den avföring som kroppen producerar. Du bör därför inte hålla emot tarmrörelser.

Det kan ha allvarliga komplikationer för matsmältningssystemet. Dessa kan vara både kortvariga och långvariga. Genom att lära sig mer om detta ämne kan man undvika att utveckla dåliga vanor och man kan också agera direkt då kroppen behöver det.

Om du väljer att hålla emot tarmrörelser för att undvika offentliga toaletter eller för att du inte vill använda toaletten hemma hos någon annan kan du i slutänden skada sin kropp. Det är därför viktigt att informera dig själv och förstå hur viktiga tarmrörelserna är för kroppen.

Konsekvenserna av att hålla emot tarmrörelser

Det kan verka harmlöst att hålla emot tarmrörelser, men det riskerar faktiskt kroppens hälsa. Anledningen är för att när du väl gör dig av med avföring kan din matsmältning börja förbereda sig för nästa jobb. Det är väldigt viktigt att du respekterar denna process.

Härunder tar vi upp flera konsekvenser av att inte respektera matsmältningsprocessen.

En oförmåga att absorbera näringsämnen

Det är tunntarmen som har i uppgift att absorbera näringsämnen i kroppen. Om man väljer att hålla emot tarmrörelser kan detta få tarmarna att kollapsa. Det gör det väldigt svårt för kroppen att absorbera näringsämnena.

Smärtsamma tarmrörelser

Om man stretar emot när man behöver gå på toaletten börjar kroppen absorbera vattnet från avföringen. Avföringen blir därför väldigt torr och hård, och det kommer därför göra ont när man väl ska göra sig av med den senare. Det kan leda till vidare komplikationer som hemorrojder och sprickor i analområdet.

 

Bukspänningar

En annan konsekvens är ackumuleringen av gaser i tarmarna. När den mänskliga avföringen bryts ner släpper den ut stora mängder gaser som kan försvaga tarmfloran – hälsosamma tarmbakterier. Kroppen blir därför mer sårbar för attacker från skadliga bakterier.

Man kan bli förstoppad när man försöker hålla emot tarmrörelser

Att gå på toaletten är en komplex process som involverar nervändar och därför även hjärnan. Analområdet meddelar hjärnan att det är dags att gå på toaletten.

Man som sitter på toa.

Om man väljer att hålla emot tarmrörelser försvagas eller försvinner så småningom impulsen att gå på toaletten. Det resulterar i att ens kolon blir tyngre och för svag för att göra sig av med avföringen på rätt sätt. Med andra ord kan man drabbas av förstoppning.

Förstoppning leder samtidigt till andra problem som hemorrojder, bukspänningar, irriterad kolon etc. Det kan uppstå fetma, vätskeretention och andra problem. Vissa konsekvenser kan vara mer allvarliga än andra och ha en stor påverkan på ens livskvalitet.

Divertikulit

En komplikation som kan uppstå när man håller emot tarmrörelserna under en lång tid är divertikulit. Vid detta tillstånd inflammeras och svullnar små veck på insidan av tarmväggarna, kallade divertiklar. Detta uppstår som ett resultat av att avföringen blivit hård.

 

Blodförgiftning (sepsis)

En annan konsekvens är att det kan uppstå blodförgiftning. Det är väldigt allvarligt. Bakterierna kan komma in i blodomloppet och leda till döden.

Varför är det viktigt att gå på toaletten varje dag och inte hålla emot tarmrörelser?

Tarmrörelserna är en viktig rengöringsmekanism för att man ska kunna hålla sig frisk. Och allt börjar med en hälsosam kost.

Kosten behöver därför innehålla livsmedel som är rika på fibrer. Experter är ense om att man måste gå på toaletten minst två gånger per dag. Detta är en reflektion av kroppens matsmältningshälsa. Avföringen bör vara mjuk och inte ha någon stark lukt. Detta är speciellt viktigt under graviditeten.

Mat med fibrer.

Rekommendationer för hälsosamma tarmrörelser

För att förbättra kroppens funktioner är det viktigt att du försöker följa dessa rekommendationer:

  • Ät mycket fiberrik mat, som frukter, grönsaker och fullkorn.
  • Träna regelbundet, för detta förbättrar nervsystemet och hjälper dig att reglera dina tarmrörelser.
  • Undvik stress.
  • Drick minst 2 liter vatten eller annan hälsosam dryck per dag.

Om du märker att förslagen ovan inte fungerar, prata med din läkare.

 

Det är viktigt att du är medveten om hur viktiga dina tarmrörelser är. De håller inte bara matsmältningssystemet rent, utan bidrar även till den allmänna hälsan.

  • Cerdán J, Cerdán C, Jiménez F. Anatomofisiología de la continencia y la defecación. Cir Esp. 2005; 78 (Supl 3): 2-7.
  • García P, López G. Evaluación de la absorción y metabolismo intestinal. Nutr Hosp. 2007; 22 (Supl. 2):5-13. ISSN 0212-1611.
  • Martínez de Victoria E, Mañas M, Yago MD. Fisiología de la Digestión. En: Tratado de Nutrición Tomo I. A. Gil editor. Acción Médica. Madrid. 2005; 249-293.