6 yogapositioner som förbättrar fertilitet

10 oktober, 2019
Hjälp din kropp att förbereda sig för föräldraskap med yogapositioner som förbättrar din fertilitet.

Upptäck sex yogapositioner som förbättrar fertilitet, liksom deras fördelar när du aktivt försöker bli gravid.

Varför tror man att dessa övningar kan hjälpa kvinnor att bli gravida? Helt enkelt för att de har så många positiva effekter på kvinnokroppen.

Till att börja med är yoga ett otroligt sätt att minska stress. Det låter dig också avgifta kroppen och förbättra blodcirkulationen samt det immunologiska systemet.

Yoga bidrar dessutom till att reglera hormoner och förbättra hormonella behandlingar hos kvinnor med fertilitetsproblem.

“Graviditet kan vara en bra tid att prova på yoga eftersom många av positionerna kan anpassas till graviditetens alla kroppsförändringarr. Kvinnan kan behålla sin styrka och tona bäckenets och bukväggens muskler, förbättra sin flexibilitet och minska ångest och stress.”

– Esther Azon Lopez, Eduardo Mir Ramos –

Yogapositioner som förbättrar fertilitet och underlättar din graviditet

1. Sittande framåtfällning

Med benen utsträckta framför dig böjer du ryggen med dina armar sträckta fram över huvudet ner mot dina fötter. Sittande framåtfällning frigör spänningar i musklerna i den nedre delen av ryggen, höfterna och låren.

Genom att slappna av i musklerna återupplivar du de reproduktiva organen, särskilt äggstockarna och livmodern.

2. Bi-andning

Denna yogaposition, eller asana, är utmärkt för att lindra stress, en av de främsta orsakerna till infertilitet.

Sitt upprätt, med pekfingret på den lilla broskfliken vid öppningen av dina öron, och andas djupt. Tryck sedan på brosket försiktigt och andas ut. Imitera det surrande ljudet av ett bi (därav yogapositionens namn). Upprepa 6 eller 7 gånger.

yogapositioner som förbättrar din fertilitet

3. Gudinnan

För den här yogapositionen ska du ligga på en bekväm yta, med ryggen mot golvet och nacken stödd av en kudde. Med fötternas sulor mot golvet, böj knäna och låt dem falla åt sina respektive sidor och öppna bäckenet.

Det hjälper till att aktivera de inre musklerna och ljumskarna. Det lindrar de fysiska obehag som kan uppstå under t.ex. in vitro-fertilisering samt vid stress och menstruationskramper.

Helst bör du arbeta för att kunna hålla den här positionen i 10 minuter. Under den tiden håller du andningen lugn och jämn och undviker plötsliga rörelser när du byter position.

4. Skulderstående

Den här ställningen stimulerar sköldkörteln. Tänk på att en underpresterande sköldkörtel är en av de vanligaste orsakerna till infertilitet.

Ligg ner med ryggen mot golvet, benen utsträckta och armarna vid sidan av din överkropp med dina handflator vända uppåt.

Nästa steg är att höja benen så att du bildar en 90-graders vinkel. Senare kan du med hjälp av dina händer höja dina höfter uppåt och sträcka benen ännu längre upp.

Håll den här positionen i ungefär 90 sekunder. Sänk sedan mjukt ner höfterna och sedan benen långsamt och försiktigt tills hela kroppen är tillbaka och vilar mot golvet.

5. Benen upp mot väggen

Du bör försöka hålla den här positionen i 15 till 20 minuter. Du ska ligga på golvet och lyfta dina ben upp mot en vägg.

Genom att göra den här yogapositionen efter samlag tros chansen för graviditet öka. Anledningen är för att spermierna stannar kvar inne i kroppen närmare äggledarna och livmodern.

6. Kobran

Ligg ner på magen med handflatarna mot golvet. Håll tårna spetsiga med dina fotsulor uppåt. Andas in och ut långsamt och lugnt medan du lyfter din överkropp uppåt. Böj försiktigt din rygg uppåt medan händer, fötter och höfter ska trycka nedåt.

Den här positionen är en av de asanas som är mest rekommenderade för att öka fertiliteten eftersom den förbättrar blodcirkulationen till reproduktionsorganen.

Den hjälper också till att balansera hormoner. Dessutom bygger den upp livmoderhalsens slemhinnor, som underlättar fertiliseringen av ägget efter samlag.

yogapositioner som förbättrar din fertilitet

Ta dig tid att sätta ihop en bra rutin inför befruktningen och senare för din graviditet. Förutom att du kommer kunna se de fysiska fördelarna kommer du också att känna dig mer avslappnad och mindre stressad.

Ca 45 minuter till en timme om dagen är allt du behöver för att ge ditt sinne och kropp en paus. Dra nytta av de enorma fördelarna med yoga!

  • Barbira Freedman F. (2005). Yoga para embarazo, parto y más. Madrid: Tursen & H. Blume;