Fördelarna med päron under graviditeten

Är du medveten om fördelarna med att äta päron under graviditeten? Upptäck allt du behöver veta i följande artikel!
Fördelarna med päron under graviditeten
Saúl Sánchez Arias

Skriven och verifierad av nutrition Saúl Sánchez Arias.

Senaste uppdateringen: 30 november, 2022

Päron är ett livsmedel som har flera fördelar under graviditeten. De är en av de mest rekommenderade frukterna att inkludera i din kost regelbundet. Denna frukt innehåller inte bara en stor mängd antioxidanter, utan den är också en god källa till fibrer. Vi pratar om ett element som bevisligen förbättrar tarmfunktionen .

Innan vi börjar bör vi komma ihåg att näringsexperter rekommenderar ett intag av minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag. Detta för att bibehålla ett gott hälsotillstånd genom livet. Dessutom är denna strategi relaterad till en lägre risk för dödsfall oavsett orsak, samt långsammare åldrande.

Päron är bra för matsmältningen

En kvinna som håller ett päron.
Päron är perfekta att äta under graviditeten eftersom de ger oss fibrer, är rika på vatten och hjälper till att förebygga ett antal sjukdomar.

En av de främsta fördelarna med päron under graviditeten har att göra med deras fiberinnehåll. Detta ämne har visat sig   öka volymen på avföringen och orsakar då en större stimulering av mekanoreceptorerna . Som ett resultat ökar mobiliteten och förstoppningar undviks, vilka annars är ganska vanliga under graviditeten. Det är bäst att säkerställa ett dagligt intag av åtminstone 25 gram fibrer .

Det bör noteras att fibrerna från päronen också kan fungera som energisubstrat för bakterierna som lever i tarmen . Frukten är till och med klassificerad som probiotika. Detta ökar tätheten av mikroorganismer och förhindrar problem som kan påverka efterföljande matsmältning negativt. Detta är viktigt för att undvika uppkomsten av inflammatoriska tarmsjukdomar.

Men när vissa sjukdomar eller besvär redan har utvecklats kan det vara nödvändigt att begränsa fiberintaget, åtminstone tillfälligt. Annars kan symtomen förvärras och bli alltmer obekväma. Om detta sker under graviditeten är det bäst att konsultera en näringsspecialist för en lämplig lösning.

Päron under graviditeten minskar risken för graviditetsdiabetes

En annan av fördelarna med päron under graviditeten har att göra med denna frukts förmåga att hjälpa till att kontrollera blodsockernivåerna . Delvis är detta tack vare dess fiberinnehåll. Det är alltid viktigt att modulera inträdet av glukos i blodomloppet, men än mer så under graviditeten. Under denna period kan en sjukdom som kallas graviditetsdiabetes utvecklas, vilket orsakar metabola förändringar hos barnet. Det visar en studie publicerad i Clinical Chemistry .

För att begränsa risken är det bäst att prioritera   intaget av komplexa kolhydrater och säkerställa konsumtionen av grönsaker. Om de fastställda dagliga fiberkraven uppfylls blir det också svårare att problemet uppstår. Men om problemet uppstår måste vissa justeringar göras för att undvika okontrollerade blodsockernivåer som kan orsaka allvarliga förändringar i moderns och fostrets hälsa.

En stor del av möjligheten att uppleva detta problem beror på moderns tidigare kroppssammansättning. När en kvinna inte är överviktig till att börja med är det mer sällsynt att betydande metaboliska förändringar inträffar. Trots det är det bäst att optimera kosten från de tidiga stadierna av graviditeten för att säkerställa reproduktiv framgång.

En gravid kvinna som kontrollerar sitt blodsocker.
Päron är ett livsmedel som gynnar glykemisk kontroll, så de bidrar till att förebygga graviditetsdiabetes.

Det finns flera fördelar med att äta päron under graviditeten

Som du har sett erbjuder päron flera fördelar för hälsan och för fostret när de konsumeras under graviditeten. Av denna anledning bär de utgöra en del av rutinerna. Nyckeln är förstås variation, det är bra att ta med andra frukter också för att säkerställa en god hälsa . På så sätt kommer näringsbehoven att uppfyllas.

Slutligen, kom ihåg att det finns vissa livsmedel som är förbjudna under graviditeten eftersom deras konsumtion kan utgöra risker för fostrets hälsa, de bör helt uteslutas från kosten. Om du har några tvivel är det bästa du kan göra att konsultera någon sakkunnig . På så sätt kan du få en individualiserad meny som uppfyller alla dina behov och säkerställer en korrekt utveckling av barnet.

Detta kanske intresserar dig

Fettsnåla recept för din andra trimester
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Fettsnåla recept för din andra trimester

Vilka är näringsbehoven hos gravida kvinnor? Idag erbjuder vi fettsnåla recept som täcker många av de näringsämnen som du och ditt barn behöver.



  • Tabbers MM, Benninga MA. Constipation in children: fibre and probiotics. BMJ Clin Evid. 2015;2015:0303. Published 2015 Mar 10.
  • Coustan DR. Gestational diabetes mellitus. Clin Chem. 2013;59(9):1310-1321. doi:10.1373/clinchem.2013.203331

Innehållet hos Att vara mamma är endast skrivet i utbildande och informativt syfte. Det kan under inga omständigheter ersätta diagnos, råd eller behandling från en fackman. I fall av tveksamhet är det bäst att rådgöra med en betrodd specialist.