8 typer av vård efter förlossningen

24 oktober, 2018

Efter förlossningen behöver varje kvinnas kropp runt sex veckor för att återhämta sig efter de förändringar som den har gått igenom under graviditeten. Under denna tid är det viktigt att man vilar ordentligt. Lämplig vård efter förlossningen är a och o.

Tiden efter förlossningen är en period som kommer kräva att man anpassar sig till den nya situationen, och detta kan pågå under veckor och även månader.

Det uppstår flera fysiska och emotionella förändringar i moderns kropp runt den sjätte veckan efter förlossningen, vilket kan göra en både utmattad och lite bitter.

Under denna tid arbetar din kropp för att gradvis återställa de förändringar som uppstod under graviditeten. Det är därför viktigt att du känner till grundläggande vård efter förlossningen så att du kan anpassa dig i din egen takt.

De viktigaste typerna av vård efter förlossningen

Mor som pussar bebis på huvudet.

Hygien

Du kommer bl.a. uppleva en vaginal utsöndring av vävnad och blod från livmodern. Kroppen kommer börja stöta ut detta efter att du har kommit hem.

Detta är en naturlig process så det enda du bör tänka på är hygienen. Experterna rekommenderar att man tvättar könsområdet tre till fem gånger per dag med vatten och en neutral tvål. Torka därefter med en mjuk och ren handduk.

Amning och kramper

Efter att du fått barnet kan du komma att uppleva akuta magkramper. De uppstår eftersom din livmoder nu håller på att återgå till sin normala storlek.

Dessa kramper kommer ofta i samband med amningen, eftersom man då utsöndrar hormoner som får livmodern att dra ihop sig.

Kramperna kan vara smärtsamma, och speciellt om det inte är ditt första barn. Kramper efter förlossningen tenderar att vara mer intensiva hos kvinnor som har fött barn tidigare.

Du bör därför börja amma så snart som möjligt för att dina blodkärl ska kunna läka.

Vila och sov för att återfå energi

Mor som sover med bebis.

Det är viktigt att man får tillräckligt med vila efter förlossningen, men de första nätterna med barnet kommer vara utmattande eftersom du fortfarande håller på att lära dig barnets dygnsrytm.

Det bästa är att försöka sova då barnet gör det. Det är viktigt att man vilar så mycket som möjligt de första dagarna efter att man har fött barn.

Att bara vilja äta, sova och ta hand om barnet är helt naturligt under denna tid. Det är en period då man behöver vila och återhämta sig.

Du har varit i min mage under nio månader,
men du kommer vara i mitt hjärta under resten av mitt liv.

-Anonym-

Håll upp dina ben för att reducera svullnaden

Efter att du har fött kommer du uppleva att fötterna och benen svullnar upp. Försök att hålla fötterna så högt upp som möjligt för att lindra svullnaden, speciellt då du ligger ner.

Lätta promenader för att motverka förstoppning

Försök att gå på toaletten så snart du känner att du behöver; annars kan avföringen ackumuleras och bli hård.

Läkarna rekommenderar att man tar långsamma promenader för att det ska bli enklare att gå på toaletten.

Du bör även se till att dricka ordentligt med vatten och äta färsk frukt och grönsaker, som också är rika på fibrer.

Ta hand om stygn eller snitt i mellangården

Stygn används då vaginan har slitits eller efter ett snitt i mellangården. Fråga läkarna innan du lämnar sjukhuset om lämplig vård efter förlossningen och hur du bör ta hand om stygnen.

Det är enkelt och smärtfritt att ta hand om stygnen. Det är även viktigt för att man inte ska få någon infektion.

Duscha varje dag med ljummet vatten och neutral tvål. Detta kommer hålla ärret rent. Torka området försiktigt med en torr handduk.

Man kan också lägga sig ner under tio minuter per timme så att blodet inte ackumuleras vid detta område.

Vad man gör då mjölken kommer

Mor som ammar bebis.

Mjölken kommer som oftast efter den tredje till fjärde dagen efter att man har fött barnet. Du kan känna en viss feber, och dina bröst kommer vara så fulla att det kommer kännas som de kommer sprängas.

Försök att lägga på en sval och fuktig handduk på brösten då de gör ont. Det bästa sättet är såklart att se till att barnet får amma så mycket som möjligt. Du kan också extrahera en del av mjölken med en bröstpump.

Dina känslor efter förlossningen

Man påverkas inte bara fysiskt efter födseln. Det har även en emotionell aspekt och man kan känna sig glad, rädd och även ledsen.

Du kan vara mer känslig och plötsligt börja gråta. Ibland kan du känna dig ensam eller känna att du har en låg självkänsla.

Det är normalt och förståeligt att man har dessa känslor, men om de blir alltför intensiva och du känner av ångest, insomni och ständigt är ledsen så bör du be om hjälp och vård efter förlossningen.

Prata med din läkare, för symptom är tecken på förlossningsdepression.