Det bästa sättet att förbereda för en naturlig förlossning

17 september, 2019

Det bästa sättet att förbereda för en naturlig förlossning är att ha en villighet att gå hela upplevelsen till mötes.

Under graviditeten följer du även naturligtvis en process under vilken du informerar dig, lär känna dig själv, tränar och förbereder dig. En tid när du försöker hitta dig själv och lyssna på din egen intuition.

Det bästa sättet att förbereda för en naturlig förlossning

Många saker är under förlossningen bortom vår kontroll, men det kanske överraskar dig att veta att det ändå finns ganska mycket du kan göra. Faktum är att det är mer än du kanske tror!

En naturlig förlossning är smärtsam, men ger dig samtidigt en proaktiv roll. Varför? För att det ger dig större kontroll över födelseupplevelsen när du får lite eller noll hjälp av smärtstillande.

Under en naturlig förlossning kan kvinnan sätta sin egen takt och göra de justeringar hon anser sig behöva. Till exempel kan hon lättare bestämma vilken position som känns mest bekväm, utan att någon säger till henne att hålla sig i en specifik position, ofta liggandes på en säng för att det underlättar för förlossningspersonalen.

mamma och pappa pussar nyfödd baby
Tvärtom till vad du kanske tror är en naturlig förlossning inte en fråga om styrka. Det är inte en prövning eller prestation att visa upp inför andra. Men det är definitivt en upplevelse som gör dig starkare.

Fördelar med en naturlig förlossning

Fördelen med en naturlig förlossning är att kvinnan har kontroll över sin kropp. Hon kan själv bestämma rytmen för varje fas av förlossningen.

Samtidigt minskar risken för biverkningar från medicinering eller externa medel till ett absolut minimum genom att inte tillåta artificiell ”inblandning” i form av läkemedel och invasiva procedurer. På samma sätt påverkas barnet mindre av dessa saker.

En annan fördel med en naturlig födelse är att kvinnan har en mer konkret möjlighet att hantera övergången från att vara en gravid kvinna till att ”officiellt” bli mamma till en ny människa.

Många vill ha en naturlig förlossning för att de vill kunna uppleva allt med alla fem sinnena fullt vakna. Man skulle kunna säga att det är ett sätt att uttrycka kärlek till barnet; ett sätt att stärka bandet till den lilla varelse som föds ur all smärta.

För många mammor bidrar dessutom känslan av kontroll till att minska förlossningssmärtan. Det ger dem styrkan som krävs för att fortsätta. När förlossningen är över känner de sig självförverkligade och närvarande.

Problem under en naturlig förlossning

Om en kvinna väljer att föda i en miljö som inte är ett sjukhus eller en klinik, där den medicinska personalen kan hjälpa vid en nödsituation, är riskerna större på alla sätt. När medicinsk personal inte finns till hands riskerar man att komplikationer, t.ex. en infektion, har allvarligare konsekvenser.

Om du under en naturlig förlossning upptäcker att du inte kan hantera smärtan lika bra som du trodde är det bäst att alltid söka läkarvård omedelbart. Det betyder inte att du är mindre stark, eller att du inte är modig nog. Tvärtom är det beundransvärt att du bestämde dig för att våga dig på en naturlig förlossning överhuvudtaget.

Tänk på att respektera din kropp och inte tvinga dig igenom saker för att du ska få den upplevelse du tror att du vill ha. Om något inte går som du hade planerat eller föreställt dig måste du veta hur du anpassar dig till omständigheterna.

gravid kvinna hålla ultraljudsbilder framför magen

Tips för att förbereda för en naturlig förlossning

Nedan erbjuder vi några användbara tips för att förbereda dig för din naturliga förlossning. Om något får dig att känna dig obekväm eller om du har några frågor är det bäst att rådfråga din barnmorska.

  • INFORMERA DIG! Ju bättre förberedd du är med information, desto bättre kontroll får du över upplevelsen. Läs på!
  • En balanserad kost. Även om du redan har hört det hundra gånger är det viktigt att tänka på att näringsintaget direkt påverkar alla aspekter av våra liv. Därför är det så viktigt att vara noga med det.
  • Öva på andningsövningar regelbundet.
  • Måttlig fysisk aktivitet. Prenatal yoga är ett utmärkt alternativ.
  • Delta i så många förberedande klasser du kan. Där lär de dig viktiga avslappningstekniker för att hantera smärtan under förlossningen.
  • Guidad meditation. Om du testar guidad meditation kan du skapa en psyko-emotionell tillflyktsort som du kan återskapa under förlossningen om du behöver.
  • Massage. Det är viktigt att lära dig om din egen kropp. Vilka punkter som hjälper dig att slappna av, vilka som hjälper till att lindra smärta och spänning, osv.

Överväg att skriva ett förlossningsbrev för att mentalt förbereda dig för förlossningen. Det hjälper dig att visualisera upplevelsen, samtidigt som det är användbart för förlossningspersonalen.