Vad du kan göra om ditt barn har mardrömmar

02 oktober, 2019
Många föräldrar frågar sig vad de ska göra om deras barn har mardrömmar. Men sanningen är att mardrömmar är vanliga under barndomen, och de har en tendens att försvinna med tiden.

När barn har mardrömmar och även är rädda för att gå till sängs, hur kan vi som föräldrar hjälpa dem att sova?

De flesta vuxna ser fram emot att gå och lägga sig, men det är inte alltid fallet för barn. Ofta vill de helt enkelt fortsätta leka, och andra gånger beror det på att de är rädda för att ha mardrömmar.

Nedan kommer du lära dig vad de vanligaste mardrömmarna bland barn handlar om. Vi kommer också att ge några rekommendationer för att lugna ditt barn efter en mardröm.

Varför får barn mardrömmar?

Mardrömmar är ganska vanliga. De börjar dyka upp när barn är ungefär två år och fortsätter genom barnåren och ofta även in i vuxenlivet. För vissa försvinner mardrömmar helt och hållet i vuxen ålder. De är dock särskilt vanliga bland kvinnor.

Barn med mardröm kan inte sova.

Det finns ingen bevisad vetenskaplig anledning till förekomsten av mardrömmar. Det finns å andra sidan flera faktorer som kan orsaka dem.

Mardrömmar provoceras ofta av händelser som har inträffat under dagen, till exempel:

  • Ditt barn somnade sent på kvällen medan han eller hon tittade på tv, eller såg en film som var skrämmande.
  • Godnattsagor som involverar monster eller andra skrämmande saker kan också ge upphov mardrömmar.

Det är viktigt att förstå att mardrömmar inte betyder att ditt barn har upplevt någon form av trauma. Det är fullt normalt att barn har mardrömmar. Så det finns ingen anledning att nå ut till en läkare eller annan specialist.

Hur kan man undvika mardrömmar?

Det är omöjligt att undvika mardrömmar helt och hållet, men det finns saker man kan göra för att ge sina barn en lugnare sömn och minska frekvensen av mardrömmar.

För att hjälpa dina barn att få den vila de behöver kan du prova följande förslag:

  • Upprätta en rutin för läggdags och morgnar, och respektera denna rutin.
  • Ditt barns rum ska vara så bekvämt som möjligt, fritt från föremål som kan skrämma honom eller henne.
  • Ät middag tidigt och se till att maten är lätt. Tillåt inte heller lekar och aktiviteter före sängdags som är för energiska. Snarare, hjälp dem att slappna av. Till exempel kan du ge dem ett bad innan läggdags, läsa en trevlig saga eller bara gosa.
  • Ge ditt barn en varm dryck innan läggdags för att hjälpa honom eller henne att lugna ner sig och slappna av.

Undvik saker som kan störa dina barn, som att titta på TV på kvällen eller läsa läskiga sagor. Se till att miljön i ditt hem är så avslappnad som möjligt.

Vad ska jag göra när mina barn har mardrömmar?

Eftersom det är omöjligt att undvika mardrömmar helt och hållet är allt du kan göra att vara förberedd. På det sättet kan du hjälpa när ditt barn vaknar upprörd av en mardröm.

Barn vaknar skräckslagen av en dålig dröm.

Det första du kan göra är att se till att ditt barn känner sig tryggt. Det blir mycket lättare med din närvaro, eftersom det gör att ditt barn känner sig säkert. Viska att allt är okej, att ingenting kommer hända och att du finns där.

Följ flödet av deras fantasi

Berätta för ditt barn att det han eller hon såg i sin dröm inte var på riktigt. Visa din kärlek och trösta ditt barn så att han eller hon känner att du förstår.

En annan sak som kan hjälpa är att följa flödet av deras fantasi. Om de säger att de är rädda för monster, gör en spray med vatten och lavendelolja och säg att det är en monsterfrånstötande spray, medan du sprayar med den under sängen och runt om i rummet. På så sätt kan ditt barn sova och veta att han eller hon är säker.

Släck inte heller lamporna helt. Om möjligt, ställ en nattlampa eller ficklampa nära barnets säng. Om barnet har svårt att somna, sätt på lite avkopplande musik. På morgonen kan du bjuda in ditt barn att berätta om sina drömmar och lyssna uppmärksamt på vad han eller hon har att säga.

Sammanfattningsvis, om dina barn har mardrömmar behöver du inte oroa dig – det är helt normalt. Vad du kan göra är att upprätta en sömnrutin och undvika spända miljöer. När barn har mardrömmar är det bästa du kan göra att vara beredd på att erbjuda kärlek och tröst.

  • Morales, E. M., & Narváez, P. M. (2004). Tratamientos psicológicos de las pesadillas: Una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. https://doi.org/10.1016/j.jconrel.2012.06.039 [doi]
  • Covertini, G., Krupitzky, S., Tripodi, M. R., & Carusso, L. (2003). Trastornos del sueño en niños sanos. Arch.Argent.Pediatr.
  • Aldana, A., Samudio Domínguez, G. C., Irala, E., & Rodas, N. (2006). Trastornos del sueño: prevalencia en población pediátrica en edad preescolar y escolar de área urbana. Pediatría (Asunción): Organo Oficial de La Sociedad Paraguaya de Pediatría.