Tips på nyttiga frukostar för barn

24 maj, 2019

Nyttiga frukostar är det som ger barn den energi de behöver för en lång dag i skolan och på lekplatsen. Inför skolan, där koncentrationen och engagemanget måste ligga på 100%, är en balanserad måltid på morgonen superviktigt. Här hittar du tips på nyttiga frukostar för barn!

Perfekta, nyttiga frukostar för barn

Den perfekta frukosten för barn – kanske för vilken ålder som helst – är en som innehåller alla de viktiga livsmedelsgrupperna: de som ger kroppen kolhydrater, vitaminer, kalorier, proteiner, mineraler och fetter.

Att förbereda nyttiga frukostar för barn och inkludera alla dessa livsmedelsgrupper kan vara en utmaning. Här är några tips:

  • Skivad skinka, bröd med jordnötssmör och fruktjuice.
  • Ett glas mjölk med gröt, sötad med brunt socker eller honung, och en stor skål med fruktsallad till.
  • Äpple, rostat bröd med färskost och ett glas kall mjölk.
  • Hårdkokt ägg med skinka, ost och blandade grönsaker, fullkornsbröd och en fruktjuice eller yoghurt med hackad frukt.
  • Banan, rostat bröd med honung eller sylt, yoghurt och ett kokt ägg.

Dessutom kan du anpassa dig till det som dina barn tycker om. Istället för hårdkokta ägg eller löskokta ägg kan de stekas eller serveras i en omelett. Frukten kan vara vilken frukt som helst och skinkan kan ersättas med annat kallskuret, såsom kött eller korv.

Hur man motiverar barn som inte vill äta frukost

Även om vi vet hur viktigt det är med nyttiga frukostar är det inte alltid våra barn håller med. Om dina barn inte är hungriga eller om det är svårt att få dem att äta på morgonen, särskilt på vardagar, är det bäst att göra en frukost som motiverar dem.

Det är viktigt att de inte känner det som ett krav att äta så snart de sätter sig vid bordet eller att frukosten är ett straff. Du måste försöka skapa en miljö vid frukostbordet som gör att de vill vara där.

Låt dem vara med när du tillagar frukosten

Väck dem lite tidigare så att de kan vara med och tillaga era nyttiga frukostar. Låt dem bestämma hur de vill äta de olika livsmedlen.

Det gör det lättare att uppfylla deras önskemål om vilken mat de vill äta.

Liten flicka äter frukost

Undvik stressade frukostar

Barn som inte vill äta frukost behöver tid på sig. Pressen att komma till skolan i tid kommer bara göra att de tappar sin aptit och lämnar bordet utan att äta ordentligt.

Därför är det bra att planera in tillräckligt med tid så att de kan äta frukost i sin egen takt. Om dina barn går igenom en särskilt trött fas kan du servera frukost på sängen under en period så att de kan äta innan de gör något annat på morgonen.

Kombinera olika livsmedel till nyttiga frukostar

Även om dina barn kanske föredrar bara några få livsmedel, kombinera dem. På så sätt kan du överraska dem varje dag med en ny frukost och då kanske du gradvis kan introducera nya livsmedel.

Med en frukost som varierar kan du hålla dina barn motiverade dag efter dag. De vaknar ivriga att se vad som kommer att finnas på bordet, och det gör det lättare att få dem ur sängen.

Duka bordet

Ett bord som är fint dukat uppmanar alla att njuta av det som står på det. En frukost som är framslängd i farten lockar inte till att äta.

Varje morgon dukar du bordet på ett inbjudande sätt, med mat i glada färger. Du kan göra mönster på tallrikarna, använda fina servetter… Det finns tusentals sätt att få allt att se fint ut så att dina barn blir motiverade att äta.

Ät nyttiga frukostar tillsammans

I allmänhet när folk pratar om att äta en måltid tillsammans som familj talar de främst om middag och möjligen lunch, men om dina barn vägrar att äta på morgonen kan det vara bra att äta frukost hela familjen tillsammans.

Att prata om vad man har för planer för dagen och andra familjeangelägenheter, se att andra äta och bli erbjuden att prova en eller annan sak kommer att vara motiverande för dina barn.

Frukosten är dagens viktigaste måltid. Vänj dina barn vid att äta en god och näringsrik frukost innan de går till skolan.

Recept på en nyttig pizza till frukost

Även om inte alla föräldrar anser att pizza är en bra frukost för barn, tänk på att nyckeln ligger i ingredienserna!

Det här receptet är en enkel och näringsrik frukost att testa:

Ingredienser

  • Pizzadeg
  • Tomatsås (någon form av pizzasås)
  • Riven ost (mild, lagrad… vad dina barn tycker bäst om)
  • Hackade tomater (Bitarna ska vara så små som möjligt, och det kan vara en bra idé att processa dem i matberedaren. Innan du tillsätter dem till pizzan ska du låta all extra vätska rinna av.)
  • Gröna bladgrönsaker som spenat eller grönkål, hackade
  • Äggulan från ett kokt ägg
  • Chorizo, hackad

Gör så här

  • Kavla ut pizzadegen.
  • Sprid ut tomatsåsen och tomatbitarna jämnt på den.
  • Mosa äggulan och strö ut den över såsen.
  • Strö därefter över ost, bladgrönsaker och chorizo.
  • Grädda den i ugnen i 275 °C tills den får fin färg.
  • Servera pizzan varm med fruktjuice.