6 övningar för att hjälpa ditt barn att passa in i födelsekanalen

Närmar sig förlossningsdagen men din lilla har inte vänt sig rätt? Utför följande övningar för att få barnet att passa in i födelsekanalen.
6 övningar för att hjälpa ditt barn att passa in i födelsekanalen

Senaste uppdateringen: 15 oktober, 2021

Är du redo att bli mamma? Om du befinner dig i sluttampen av graviditeten kan ditt barn redan ha vänt sig rätt. Men om det inte har hänt ännu, föreslår vi i följande artikel sex stycken övningar för att hjälpa ditt barn att passa in i födelsekanalen.

Under graviditeten byter barn ofta position, särskilt under andra trimestern. Vissa små vänder sig åt sidan och stannar kvar där tills de föds, medan andra fortsätter sina piruetter ett tag till.

Av naturliga skäl, när det finns lite utrymme kvar i livmodern, så vänder de små sig upp-och-ner med ansiktena vända mot moderns ryggrad. Om din baby ännu inte har uppnått denna position är det viktigt att du hjälper dem att göra det. Vi berättar hur!

Hjälp ditt barn att passa in i födelsekanalen

Rörelse är nyckeln till att anpassa fostret till bäckenet. Att upprätthålla ett aktivt liv med full medvetenhet om kroppens behov är därför något mycket gynnsamt för er båda.

Nedan beskriver vi de sex mest användbara övningarna för att hjälpa ditt barn att uppnå rätt position inför förlossningen.

1. Vandring

Ett par som vandrar.

Att ta promenader dagligen gör att bäckenbenen får röra på sig och släppa muskelspänningar i buken och bäckenområdet. Dessutom förbättrar denna vana blod- och lymfcirkulationen, som påverkas av barnets tryck på de stora kärlen.

Försök att hålla en måttlig takt och utför medveten andning och vila så många gånger som behövs. Börja med korta sträckor och bygg upp dem lite i sänder.

Kom ihåg att målet med aktiviteten är att mobilisera musklerna och benen i bäckenet, inte att utföra motståndsträning. Lyssna på din kropps behov för att reglera träningen.

2. Dans

Om du vill öka rörligheten och släppa på spänningar, då uppfyller dansen alla dessa villkor och lägger till skoj på köpet! Dessutom låter denna aktivitet dig dela ett trevligt ögonblick med din partner eller andra nära och kära samtidigt som du hjälper ditt barn att passa in i födelsekanalen.

Som med promenader, ta de pauser som du behöver för att andas och reglera intensiteten när din kropp kräver det. Prioritera bäckenoscillationer som gynnar barnets rörelse.

Utnyttja också denna aktivitet till att förbereda en lista över din favoritmusik att lyssna på när du går in för att föda.

3. Knäböj

Om du inkluderar knäböj i dina dagliga aktiviteter kommer du verkligen att känna fördelarna. Det är inte konstigt att detta är den mest rekommenderade träningen under graviditeten.

Denna övning består av att göra samma gest som du gör när du sitter i en stol, men utan att faktiskt sitta ner. Med några repetitioner om dagen, några gånger i veckan, uppnår du snabbt önskad effekt.

Du måste vara uppmärksam på dina knän så att de inte passerar förbi en tänkt lodrät linje gentemot fötterna när du böjer. Ett sätt att undvika detta är att hålla i din partners händer för att få större stabilitet. Du kan också sätta en stol under rumpan för att känna dig tryggare.

Denna övning underlättar rörligheten i mitten av bäckenet och bäckenutloppet, vilket hjälper barnet att placeras bättre.

4. Sitt på en träningsboll

Om du har en Pilates eller annan större träningsboll kan du använda den under dagen som ersättning för en vanlig stol. På det sättet, medan du vilar, kommer du också att slappna av i bäckenområdet.

Sittandes på bollen, rör dig fram och tillbaka med bäckenet och utför sedan några cirkulära rörelser. Du kan också vicka ovanpå bollen, som om du vaggar din bebis i magen.

Förutom att vara en mycket avkopplande övning för ländryggen och bäckenmuskulaturen, tillåter denna övning ditt barn att ligga i den övre delen av bäckenet.

5. Ligg på knä

Från knäläget kan du använda olika stöd, beroende på vad som är mest bekvämt för dig. Du kan vila armarna på din partners knä, en träningsboll, en stol eller på golvet.

Bara genom att ligga på knä hjälper du din kropp att vila från din babys vikt, när du placerar den i en slags vagga som blir bildad av din magmuskulatur. Dessutom frigörs korsbenet och ländryggen från press och stress i denna position, något som vid denna tid känns oerhört skönt och är väl behövligt.

Du kan svänga bäckenet i alla riktningar och flytta båda benen asymmetriskt för att ge dina höfter ett större rörelseomfång. Detta hjälper din baby att placera sig på rätt plats.

6. Prenatal hydroterapi

En kvinna som flyter i en pool.

Bara det faktum att gå ner i en pool och få slappa av i vattnet lindrar hela kroppens spänningar. Vatten minskar kroppsvikten dramatiskt och det är därför prenatal hydroterapi minskar trycket på lederna och bäckenet som normalt stöder barnets vikt.

I vattnet kan du utföra en eller flera av de aktiviteter som står ovanför. Detta för att öka aktivitetens effekt ytterligare.

Vad händer om barnet inte får plats i födelsekanalen?

De möjliga orsakerna till att ett barn inte passar in i födelsekanalen är många.

Om barnet är sittande eller i tvärläge får du inte få panik! Även om de flesta barn placerar sig med huvudet nedåt mellan 33 och 38 veckors graviditet, uppnår vissa det inte förrän några dagar före födseln.

Om detta inte sker naturligt kan förlossningsläkaren utöva en speciell manöver i vissa specifika fall. Men i allmänhet är det mest rekommenderade alternativet då att istället föda med kejsarsnitt, eftersom det minimerar riskerna som föreligger i samband med att barnet föds felvänt.

Kom ihåg att det viktigaste med ditt barns födelse är det som kommer efter, så välj det alternativ som bäst bevarar din och ditt barns hälsa.

Detta kanske intresserar dig

Evolutionen av kejsarsnitt
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Evolutionen av kejsarsnitt

Utvecklingen och evolutionen av kejsarsnitt har påverkat både den sociala sfären och oss som evolutionära varelser. Läs mer om det här.



  • Calais-Germain, Blandine, and Núria Vives. La movilidad de la pelvis en el expulsivo. Matronas Prof 11.1 (2010): 18-25.
  • Andreu, Cristina Salar, and Cristina Orts Ruiz. Beneficios del ejercicio terapéutico en agua en mujeres embarazadas. Revisión sistemática. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas4.7 (2020): 3-9.
  • Mira Galvañ, R. FISIOTERAPIA ACUÁTICA Y EMBARAZO: USO, BENEFICIO Y ACTIVIDADES A REALIZAR. REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA, NPunto Volumen IV. Número 37. Abril 2021. Disponible en: https://www.npunto.es/revista/37/fisioterapia-acuatica-y-embarazo-uso-beneficio-y-actividades-a-realizar-revision-bibliografica
  • Sánchez-García, Juan Carlos, et al. Influencia del ejercicio físico en la evolución del peso gestacional y posparto. Ensayo clínico aleatorizado. Nutrición Hospitalaria 36.4 (2019): 931-938.
  • Cáceres, D et al. (2019). Manejo del trabajo de parto de bajo riesgo. Guía de práctica clínica, División urgencias, Hospital materno infantil Ramón Sardá. Enero 2019. Disponible en: https://www.sarda.org.ar/images/Guia_de_trabajo_de_parto_de_bajo_riesgo.pdf