7 tips för att förbättra barns balans

31 maj, 2020
Det är möjligt att förbättra barns balans med några enkla aktiviteter. Hjälp dina barn att träna på dem hemma och i skolan. Förutom att vara användbara är några av dem riktigt roliga också!

Genom att uppmuntra dina barn att göra övningar specifikt anpassade för att förbättra deras balans kan du bidra till att de får bättre stabilitet och hållning.

För att vara effektiva måste de göra dem både när de står stilla och när de är i rörelse. Samtidigt bör de göra dem både när de har ögonen öppna och när de blundar.

Barn kan öva på sin balans med dessa övningar för att uppnå bättre hållning och en bättre uppfattning för sina kroppar. Följande är bara några övningar som barn i olika åldrar kan göra.

Effektiva övningar för att förbättra barns balans

1. Balansera på en fot

Låt ditt barn stå med en fot på golvet och den andra över en bänk eller stol i barnstorlek. Det här är den enklaste övningen för att förbättra balansen, med en fot i taget.

Du kan ändra övningen för att göra den svårare. Istället för att ditt barn ska sätta sin fot på en bänk kan du till exempel använda en boll. Det gör det svårare att hålla balansen.

2. Balansbräda

En balansbräda är en plast- eller träyta som har en rundad underdel. Med en fot på varje ände av brädan försöker barnet att hålla balansen. Genom att bara stå upprätt på brädan kan ditt barn förbättra sin balans.

3. Balansera mellan remsor av färgad tejp

Klistra två parallella linjer med färgad tejp på golvet. Vid de första försöken, sätt dem cirka 15 centimeter ifrån varandra för att få en bredare marginal.

För att sedan öka svårighetsgraden kan du gradvis minska avståndet mellan tejpremsorna. Låt dina barn gå i utrymmet mellan linjerna och sätta en fot framför den andra. Om de rör vid tejpen med fötterna måste de börja om.

När ditt barn klarar av den här utmaningen kan du lägga ut en balansbom av trä som är något upphöjd över golvet. För att undvika olyckor, lägg mjuka material (matta, träningsmatta, etc.) runt bommen ifall ditt barn faller.

förbättra barns balans: barn balanserar på stock

4. Hoppa hage

Den här traditionella leken är en bra övning för att förbättra dina barns balans, och den är också ett bra sätt att ha kul tillsammans som familj. Rita en hage på cement eller asfalt med krita och be ditt barn att hoppa sig igenom den på bara ett ben.

Du kan skapa variationer genom att låta ditt barn använda båda benen på vissa punkter eller växla mellan vänster och höger ben.

5. Balansera på en studsmatta

Använd en studsmatta som är på en säker höjd för ditt barn, låt honom eller henne stå på studsmattan på ena foten. För att utmana ditt barn att anstränga sig lite mer, låt någon annan stå på studsmattan och kanske gå runt medan ditt barn balanserar på ett ben.

Det här är en fantastisk aktivitet för att uppmuntra fysisk utveckling och den är dessutom mycket rolig.

”De flesta känner sig yra då och då. Barn, precis som vuxna, kan ibland känna sig snurriga eller ostadiga. Men om sådana sensationer kommer ofta eller stör vardagen kan det vara ett tecken på en balansstörning”
National Health Institute

6. Träningsbollar

Ett annat utmärkt sätt att förbättra balansen är att sitta på en träningsboll. Utmana ditt barn att inte sätta sina fötter på golvet.

Om aktiviteten är för lätt, ge ditt barn en annan aktivitet att göra medan han eller hon sitter i samma position. Till exempel kan ni spela ett brädspel eller kortspel medan ditt barn sitter på bollen.

7. Cykla

Att cykla är definitivt en av de aktiviteter som hjälper mest för att förbättra balansen. Börja med en cykel som är lätt att använda och har stödhjul. För mindre barn kan du börja med en balanscykel utan pedaler.

När ditt barn har lärt sig rätt rörelser och du känner att han eller hon är redo är det dags att ta av träningshjulen. Du måste hålla dig i närheten först så att barnet inte faller och tills han eller hon har tillräckligt med självförtroende för att cykla på egen hand. Men snart kommer ditt barn att cykla självständigt.

förbättra barns balans: barn hoppar hage
Modifiera ovanstående övningar för att förbättra dina barns balans och deras rumsliga uppfattning. Det enklaste sättet är att be ditt barn att blunda medan han eller hon utför aktiviteterna, om det går att göra säkert.

De här enkla aktiviteterna är användbara både hemma och i skolan. De hjälper dina barn att utveckla fundamentala motoriska färdigheter som är viktiga för deras allmänna utveckling. Kom ihåg att barns fysiska utveckling direkt påverkar deras kognitiva utveckling.