Högt kolesterol hos barn

13 maj, 2020
Det kan vara svårt i dagsläget att hålla barns kolesterol på en hälsosam nivå. Hur kan man göra det? Ta reda på det i den här artikeln.
 

Du kan bekämpa högt kolesterol hos barn med en hälsosam livsstil. En bra kost och träning är det bästa för att sänka kolesterolet.

Högt kolesterol är också känt som hyperkolesterolemi eller hyperlipidemi. Det är en störning som kan förvärras av genetik, men den har oftast sin grund i en dålig kost.

Risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar. Man tror att man i Sverige bara upptäcker en bråkdel av fallen och därför får många inte den behandling de behöver. Det står i alla fall klart att höga kolesterolnivåer har slutat vara bara ett vuxenproblem och nu drabbar även yngre människor.

Kolesterol är ett fett (en lipid) som kroppen behöver för att producera hormoner och cellmembran. Det tillverkas i levern och transporteras med blodet.

Det finns tre typer av kolesterol:

  1. Lipoprotein med hög densitet (HDL). Detta är också känt som det goda kolesterolet.
  2. Det dåliga kolesterolet är lipoprotein med låg densitet (LDL).
  3. Totalt kolesterol är kombinationen av båda.

Processen

HDL samlar kolesterol från vävnader och bär det till levern. När din kropp får mer fett än den behöver ökar nivåerna av LDL.

När det finns ett överskott av LDL medför det en förhöjd risk att skada din kropp. Varför? För att du då lider större risk att drabbas av sjukdomar, särskilt hjärtsjukdomar och stroke.

  • Kolesterolet bör hålla sig under 110 mg/dl.
  • HDL bör vara högre än 45 mg/dl.
  • Totalt kolesterol bör vara lägre än 170 mg/dl.
 
  • Triglycerider bör ligga under 90 för barn från 10 år och upp.
Friterad mat

Riskfaktorer

Kost, fetma och genetik är tre faktorer som påverkar och ökar hyperkolesterolemi. Vanligtvis är den främsta orsaken ett dåligt näringsintag.

Fet mat med lågt näringsvärde bidrar till högt kolesterol hos barn. Rött kött och kolhydrater är också bidragande faktorer. Att äta för många hamburgare, för mycket godis och dricka mycket läsk är därför också skadligt.

Ät korv, äggulor, pålägg, hårda och mjuka ostar och färskost på egen risk då de har ett överskott av proteiner.

Tvärtom finns inget dåligt kolesterol i frukt, grönsaker, baljväxter, nötter och spannmål som ris. Du kan faktiskt äta dem flera gånger om dagen. Fisk är ett av de hälsosammaste alternativen.

Genetiken bidrar till högt kolesterol

De flesta barn med högt kolesterol har en eller två föräldrar som också har det. Och om du har andra ärftliga sjukdomar, som diabetes eller fetma, bör du testa ditt blod.

Fetma

Övervikt är en av orsakerna till att kolesterolnivåerna har stigit hos barn. En stillasittande livsstil ökar också barns risk för högt kolesterol.

 

Andra sjukdomar

Om du har en njur- eller leversjukdom, hypertoni, hypotyreos, Kawasakis sjukdom eller diabetes är det ännu viktigare för dig att leva en hälsosam livsstil och regelbundet kontakta din läkare för att kontrollera dina värden.

Mellan åldrarna 9 och 11 år (och sedan mellan 17 och 21) är det många som inte tänker på kolesterolhalten. Om ditt barn har riskfaktorer bör det vara det första du tänker på.

Högt kolesterol påverkar hjärtat och hjärnan mest

Ett överskott av LDL i blodet byggs upp i väggarna i artärerna som går till hjärtat och hjärnan. Placken som bildas härdar och täpper till blodkärlen. Det ökar risken för blodproppar som kan orsaka en hjärtattack eller stroke.

När artärerna blir förkalkade, vilket kallas arterioskleros, minskar blodflödet till tarmarna och njurarna. Det är det här som gör det så viktigt att vara uppmärksam på kolesterolhalten hos barn.

Högt kolesterol hos barn: illustration av blodkärl

Vikten av en hälsosam kost

En hälsosam kost, fri från mättat fett, är viktigt för att förhindra och motverka högt kolesterol hos barn.

De enkelomättade och fleromättade fettsyrorna i fisk, olivolja och frön är en viktig del av denna kost. Grönsaker, baljväxter, spannmål och frukt spelar också en stor roll.

 

Vi rekommenderar att du använder fettsnåla alternativ när du gör till exempel såser och desserter. Detta är lika viktigt som att välja minimjölk, magert kött och fisk. Undvik ett överdrivet intag av socker och helfabrikat samt rött kött.

Träning och motion mot högt kolesterol

Det är viktigt att till varje pris undvika en stillasittande livsstil. Promenader, simning, cykling eller lätt löpning ökar det goda kolesterolet och minskar det dåliga. Det sänker också triglyceridnivåerna.

En timmes aktivitet per dag rekommenderas för barn över 5 år. Videospel eller TV bör inte vara de enda ”aktiviteter” som barn gör på fritiden varje dag. De måste tillbringa tid ute i friska luften. De måste få springa, leka och njuta av fritidsaktiviteter.

Rätt behandling av högt kolesterol

Du kan medicinera ett barn med högt kolesterol från det att han eller hon är tio år och efter att du har pratat med en läkare. Först rekommenderar man att man lägger om till en hälsosam kost i 6 månader, men om det inte fungerar måste du vidta andra åtgärder.

När det skadliga kolesterolet (LDL) är över 190 mg/dl måste du rådfråga ditt barns läkare. Han eller hon kan utvärdera ditt barn för att se om han eller hon behöver justera medicinen. Det viktigaste är att vara uppmärksam och ta hand om ditt barns hälsa.

 
  • Ahmad F., Leake DS., Lysosomal oxidation of LDL alters lysosomal pH, induce senescense, and increases secretion of pro inflammatory cytokines in human macrophages. J Lipid Res, 2019. 60 (1): 98-110.
  • Ahmad F., Leake DS., Antioxidants inhibit low density lipoprotein oxidation less at lysosomal pH: a possible explanation as to why the clinical trials of antioxidants might have failed. Chem Phys Lipids, 2018. 213: 13-24.