4 tips för att förebygga övervikt i barndomen

22 oktober, 2019
I den här artikeln ger vi dig fyra tips för att förebygga övervikt i barndomen. Om du tror att ditt barn har problem med sin vikt, läs våra tips och försök att introducera några av dessa förändringar i ditt barns rutin.

Barndomen ger en viktig möjlighet att utveckla en hälsosam livsstil och goda matvanor från en tidig ålder. I den här artikeln ger vi tips för att förebygga övervikt i barndomen.

Övervikt är ett allvarligt hälsoproblem, inte bara för barn, och tyvärr blir det allt vanligare. Det kan tyckas svårt att tro, men i många fall är det vi föräldrar som är den främsta orsaken till våra barns övervikt.

Förändringar idag förebygger sjukdomar imorgon

Om du vill hjälpa dina barn att hålla en hälsosam vikt måste du balansera kalorierna de får i sig med kalorierna de förbränner genom fysisk aktivitet.

Tänk på att målet för överviktiga barn är att minska takten på viktökningen. Dock måste du samtidigt tillåta en sund tillväxt och utveckling.

Om du märker att ditt barn går upp i vikt för snabbt är det dags att gå till barnläkaren. Du måste också börja göra vissa förändringar i hans eller hennes livsstil.

Detta minskar ditt barns risk att drabbas av flera viktrelaterade åkommor i framtiden. Sjukdomar som astma, diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Även psykiska sjukdomar som depression och låg självkänsla är kopplade till övervikt.

De bästa tipsen för att förebygga övervikt i barndomen

övervikt i barndomen: pojke tittar på bakverk bredvid en skål med frukt
Här är en lista över de bästa tipsen för att förebygga övervikt hos barn.

1. Uppmuntra hälsosam matvanor

  • Erbjud dina barn och vänj dem vid att äta mycket frukt och grönsaker. Även magert kött som kyckling och fisk är viktiga så att de får i sig protein.
  • Servera rimligt medelstora portioner. Det är bättre att ta en liten portion först så att barnet får tid på sig att känna efter om han eller hon vill ha mer eller inte.
  • Uppmuntra dina barn att dricka mycket vatten hela dagen. Det kan få dem att känna sig mätta och mindre frestade att äta ohälsosam mat.
  • Begränsa deras intag av söta drycker och skräpmat.

Glöm inte att små förändringar under barndomen kan hjälpa dina barn att främja hälsosam matvanor – vanor som varar livet ut.

2. Håll dem aktiva

En annan nyckel till att förebygga övervikt i barndomen är fysisk aktivitet. Du måste uppmuntra dem att inte vänja sig vid en stillasittande livsstil. Det är såklart bra att sitta still för att läsa böcker och göra sina läxor, men du måste begränsa tiden då dina barn tittar på tv, spelar videospel eller surfar på Internet.

Tänk på regelbunden fysisk aktivitet, förutom att vara kul för barn, har många hälsofördelar. Bland annat stärker det skelettet, kontrollerar vikten, bidrar till deras självkänsla och minskar stress och ångest.

Glöm inte att barn tar efter oss vuxna. Det är kanske dags att du också börjar utöva någon fysisk aktivitet eller, ännu bättre, gör det tillsammans med ditt barn.

pojke åker rollerblades3. Begränsa tiden de tillbringar framför skärmar

Med alla tekniska enheter som finns nu för tiden föredrar de flesta barn att sitta hemma framför sina videokonsoler istället för att leka med andra barn.

Genom att främja en aktiv livsstil tillbringar dina barn mindre tid framför en skärm. Det är väldigt viktigt, för att sitta klistrad vid elektroniska enheter, som att titta på för mycket på TV, är starkt kopplat till övervikt hos barn.

Säg åt dem att leka på andra sätt medan de kan. De får tid att sitta i timmar framför datorn när de blir äldre och måste jobba!

4. Låt inte barn äta medan de tittar på tv

Slutligen rekommenderar vi att du inte låter dina barn äta medan de tittar på tv. Förutom att begränsa familjetiden och göra det svårare att föra en dialog blir det svårare för dina barn att känna att magen är full, eftersom hälften av uppmärksamheten tas upp av skärmen. Att äta framför tv:n kan också leda till dålig matsmältning och magbesvär.

Kom ihåg att alla familjemedlemmar bör anamma dessa förändringar, oavsett kroppsvikt, så att inget barn känner sig isolerat och utpekat. Försök också att se det positiva i förändringarna, som att du ger ditt barn mer tid att leka utomhus och god, nyttig mat, och inte fokusera på begränsningarna de kommer med.

Följ tipsen i den här artikeln för att förhindra att dina barn blir överviktiga och så att de inte vänjer sig vid en ohälsosam livsstil. Alla positiva förändringar börjar med önskan att göra något bättre.

  • Pandita, Aakash et al. “Childhood obesity: prevention is better than cure”Diabetes, metabolic syndrome and obesity : targets and therapy vol. 9 83-9. 15 Mar. 2016, doi:10.2147/DMSO.S90783
  • Tips for Parents–Ideas to Help Children Maintain a Healthy Weight. Centers for disease control and prevention. [Online] Avaiable at: https://www.cdc.gov/healthyweight/children/index.html

  • Population-based approaches to childhood obesity prevention. World Health Organization. 2012. [Online] Avaiable at: https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/WHO_new_childhoodobesity_PREVENTION_27nov_HR_PRINT_OK.pdf