Råd inför att börja jobba igen efter mammaledigheten

Det kan vara en utmaning att börja jobba igen efter mammaledigheten. Många kvinnor vill inte att dagen någonsin ska komma, medan andra ser fram emot det. Hur känner du?
 

Bland det svåraste en nybliven mamma kan behöva göra är att börja jobba igen efter mammaledigheten. Många vill inte att ögonblicket ska komma, och det kan vara en källa till stor ångest. Andra ser tvärtom fram emot det.

I den här artikeln har vi samlat ihop råd och rekommendationer om hur du kan ta dig igenom situationen på bästa möjliga sätt.

Återvända till jobbet igen eller inte?

För vissa kvinnor som går tillbaka till jobbet efter att ha fått barn innebär det att de återfår en viss frihet och självständighet. För andra är det en oroväckande, stressande och till och med ångestframkallande situation.

Ankomsten av ett barn påverkar alla nya mammor, men på mycket olika sätt. Du älskar kanske det du gör och jobbet du har. Men genom att bli mamma påverkas och förändras både hjärta och sinne, och man blir aldrig densamma igen.

Det är därför många mammor överväger om de ens ska gå tillbaka till jobbet. Och om de vill det undrar de när den bästa tiden att gå tillbaka är.

För en del föräldrar är det möjligt att inte ta ut hela föräldraledigheten på en gång, utan spara dagar så att de kan vara hemma längre med sitt barn. Många mammor som börjar jobba igen efter mammaledigheten kan tryggt överlämna sitt lilla barn till pappan som då fortsätter föräldraledigheten.

 

Det finns många sätt att fördela föräldraledigheten på, och hur ett par väljer att fördela tiden hemma med barnet är upp till dem.

Pengar är en viktig faktor

Naturligtvis har vi alla olika ekonomiska situationer. Vissa kan stanna hemma och ta hand om barnen länge, medan andra måste tjäna pengar för att försörja sin familj.

Vad ni än beslutar är det viktigt att tänka på framtiden, inte bara nutiden. Att inte återvända till arbetslivet kanske inte är en ekonomisk fråga, utan snarare en känslomässig.

En kvinna som stannar hemma kan känna sig deprimerad, irriterad och till och med uttråkad. Barnen kan också påverkas av dessa känslor.

jobba igen efter mammaledigheten: kvinna med baby vid dator
Det är också möjligt att kvinnan känner sig skyldig för att hon lämnar barnet i en annan persons vård. Många kvinnor känner att de är dåliga mammor för att de gör det.

Men när du måste jobba, tänk på det som ett sätt att visa din ovillkorliga kärlek för dina barn. Det är ju så du ger dem mat, skydd och allt de behöver.

Tips för att börja jobba igen efter mammaledigheten

Om du måste börja jobba igen efter mammaledigheten, även om det är vad du vill, kom ihåg att det inte är lätt. Därför har vi här samlat ihop några tips:

1. Förbered dig själv mentalt

 

Några dagar innan måste du förbereda dig – inte bara om var som barnet ska vara utan även inför känslorna du kan uppleva. Du måste vara redo att lämna ditt barn med någon annan som du litar på.

”Många mammor överväger om de ens ska gå tillbaka till jobbet eller inte. Och om de vill det undrar de när den bästa tiden att gå tillbaka är. ”

2. Ändra din sömnrutin

Sedan ditt barn föddes kanske du inte kommer ihåg hur det känns att sova 8 timmar i sträck. Nu när du måste börja jobba igen efter mammaledigheten är det viktigt att du får tillräckligt med vila.

Gå och lägg dig tidigt, gör ett schema och sov när barnet sover. Du måste också börja gå upp tidigare på morgonen.

jobba igen efter mammaledigheten: kvinna vid dator
3. Gör det till något att fira!

Om du är deprimerad eller orolig inför att börja jobba igen efter mammaledigheten är det bästa du kan göra att vända på det hela och göra det till något som är värt att fira. Vad händer om du köper en ny klänning, nya skor eller en ny väska för din första dag på jobbet?

 

Du kan också belöna dig själv med något annat du gillar. Till exempel, en glass, en bit chokladkaka eller ett par örhängen. Tanken är att gå tillbaka till jobbet inte är en dålig sak, utan en möjlighet att ge dig själv en belöning.

Slutligen, om du mitt under en arbetsdag känner ett överväldigande behov av att titta till ditt barn, rekommenderar vi att du gör något för att distrahera dig själv. Titta till exempel på en video på internet, lyssna på glad musik eller prata med en kollega. När du kommer hem kan du naturligtvis njuta av varje ögonblick med ditt barn!

  • Brandth, Berit y Elin Kavande. (2002): «Reflexive Fathers: Negotiating Pa- rental Leave and Working Live», Gender, Work, and Organization, 9 (2): 186-203.
  • Bruning, Gwennaele y Janneke Plantenga. (1999): Pa- rental leave and equal opportunities: experiences in eight European countries, Journal of European Social Policy, 9 (3): 195-209.
  • Desai, Sonalde y Linda J. Waite. (1991): «Women’s Employment during Pregnancy and after the First Birth: Occupational Characteristic and Work Commitment», American Sociological Review, 56: 551-566.
  • Lapuerta, I. (2013). ¿ Influyen las políticas autonómicas en la utilización de la excedencia por cuidado de hijos?. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 141(1), 29-60. https://www.ingentaconnect.com/content/cis/reis/2013/00000141/00000001/art00002